Op pad met vijf klassieke Astons

Op pad met vijf klassieke Astons

Eindelijk was het zo ver, de wekker ging om kwart voor zeven en ik had een schitterende dag voor me, gevuld met. Auto's. Natuurlijk, want dat is hetgeen waar ieders hart van vol is, op dit forum dan. Erg vroeg voor mijn doen, ik zou om kwart voor acht worden opgepikt met de auto. Toen ik op locatie was hoefde ik maar even te wachten of er kwam al een lichtgroene "shooting brake" aangereden, zoals naar de Aston-Martin DB2/4 MkII wel eens wordt verwezen.






De auto heeft namelijk een klep á-la stationcar. Dit was mijn goede vriend Rutger, wiens vader in het bezit is van een aantal bijzonder mooie klassiekers en deze tevens te koop aanbiedt.


Om iets voor achten reden we van Amstelveen richting Ouderkerk aan de Amstel, op zoek naar een leuke locatie voor wat foto's. We vonden een schitterende plaats aan het water, waar de ochtenddauw heel mooi te zien was. Daarnaast was de lichtval op de vroege morgen schitterend, eigenlijk de voornaamste reden om al vóór achten on the road te zijn.






Ik ging rustig aan de gang op deze prachtige en toch vrij ruime locatie, iets dat ik uit het spottersleven echt niet gewend ben. Want in de P.C. Hooftstraat is het vrij lastig om er nog iets echt moois van te maken, soms lukt het. Hier hadden de wat gras, veel ruimte, en vrij weinig obstructie, zo nu en dan een auto die er door moest. Na bijna een uur reden we verder om een ontbijt op te halen en in de loods te kijken wat er nog meer te fotograferen was.




Het idee achter deze tour was namelijk niet alleen dat ik een leuk uitstapje had, maar ook dat de aanwezige collectie van Houtkamp werd vastgelegd voor nieuwe foto's op de website. Daar aangekomen troffen we nog vier andere DB2's aan, en tevens een DBS, een AC Ace, een Cooper S van de allereerste generatie, en de enige Triumph TR3 die ooit mee deed aan de Mille Miglia! En uit al dat lekkers mocht ik kiezen!




Als eerste ging de DBS mee, ik had nog nooit zo'n auto gezien en wilde er eindelijk wel eens beeldmateriaal van hebben. De Alvis moest er ook even uit, en werd alvast klaar gezet om later nog even mee op stap te gaan. De DBS werd voorzien van groene platen omdat de oorspronkelijke Britse platen niet stonden geregistreerd.




We reden op de bonnefooi rond in de omgeving, en al gauw hadden we een leuk grasveldje gevonden. En andere mensen bleken het ook een erg leuke omgeving te hebben gevonden want we gleden er haast uit over al het gebruikte rubber, als dit niet in de struiken lag. De auto werd geparkeerd in het groen, een scherp contrast met de rode kleur van de auto, hoewel mijn reflexje er soms moeite mee bleek te hebben het geheel scherp te krijgen.










De auto in casu is een Aston-Martin DBS, in weze de opvolger van de DB6. Hier ligt dan ook nog de zescilinder uit de DB6 in, een blok dat ongeveer 325 pk op moet brengen, maar naar het schijnt zelfs 380 in dit exemplaar.

Na een aantal foto's zijn we weer verder gereden voor de grote wissel: we hadden een afspraak met zijn vader die op pad was met de Alvis. Hiermee reden we naar een meertje en snel maakte ik een aantal foto's, veel hadden we er niet nodig en we hadden ook nog veel andere zaken te doen. De Alvis is trouwens een erg relaxte auto om mee te rijden waar een DB2 wat lastiger is, de TE21 is een stuk comfortabeler en stiller, en makkelijker in de omgang.










We reden terug naar de loods om wat beeldmateriaal te produceren van alle aanwezige DB2's. Dit waren er maar liefst vijf, elk wel iets anders.




De lichtgroene verschilde het meeste aangezien deze een heel andere achterkant had (het is namelijk een vierzitter). Daarnaast was er nog een Vantage (donkergroen), een versie met race-carburateurs in iets lichter groen, een rode DB2 in concoursstaat, en een donkerrode met interessante roostertjes aan de zijkant, er zijn er maar een stuk of vijf zo geleverd.






Intern werd de auto de "zuinige" DB2 genoemd, daar er geen motor in het vooronder lag. De rode werd tevoorschijn getoverd en naar een locatie aan de overkant gebracht. Toen ik even bezig was hoorde ik wat gerommel op de achtergrond, en zag dat de DB2 Vantage eraan kwam! Daarna verschenen ook de DB2/4 en de DB2 met racecarburateurs.








Waarom ik dat detail er steeds bij zeg? De auto was om die reden vreselijk moeilijk te rijden, bij lage toerentallen was het haast onmogelijk om het blok draaiende te houden, zeker voor een beginner als ik.









Ik kreeg berschikking over alle sleutels en kon dus zelf aan de gang om een compositie te maken waar alle vier de auto's goed op stonden. Na anderhalf uur was deze sessie voorbij en konden de Astons weer terug naar de loods, en ging ik naar huis om na te genieten van deze schitterende ervaring, met in het achterhoofd dat het zich best nóg eens zou kunnen gaan voordoen! In Amsterdam aangekomen ging ik dan maar weer verder met hetgeen dat ik meestal doe op de zaterdagmiddag.
Spotten!

















Reageer!

Reacties op dit artikel


    Dit is niet ok


Gerelateerd nieuws