Op Nederlands kenteken, alles met de M275 AMG in het vooronder!

  • Emil
  • 10-02-2009 14:22
  • 7687
  • 19

Op Nederlands kenteken, alles met de M275 AMG in het vooronder!

Iedereen kent ze wel, de dikke Duitsers met het motorblok van Mercedes-Benz en AMG met de indrukwekkende cijfers. Voor diegene die ze vergeten was: een V12 met twee turbo’s en een cilinderinhoud van bijna 6 liter, genoeg voor een vermogen van 612 pk en een koppel van 1000 Nm. Deze beul van een motor is in diverse modellen geleverd en natuurlijk rijden er ook 65 AMG’s en Maybach S’en in Nederland rond. In totaal zijn het 52 exemplaren die op Nederlands kenteken staan en in dit artikel zal Fedor verder toelichten hoe deze exemplaren over het gamma van Mercedes en Maybach zijn verdeeld.

Mercedes CL65 AMG C215: drie exemplaren

We beginnen met de vorige generatie van de CL-klasse. Over het algemeen geld bij AMG’s: hoe ouder de AMG, hoe moeilijker te spotten. Dit is ook van toepassing op de C215. Van deze generatie 65 AMG rijden er slechts drie op Nederlands kenteken rond. Dit maakt de auto bijzonder moeilijk om te spotten en niet alleen in Nederland. Er zijn er in totaal maar zo’n 50 van gespot, supercars zoals de Murciélago, Carrera GT en SLR zijn daarentegen makkelijker te platen. De drie stuks in Nederland zijn zeer kort na elkaar op kenteken gezet en voor de rest heeft nog niemand anders het lef gehad om nog een exemplaar van deze super-CL naar Nederland te halen. Ook zijn broertjes, de 55 AMG en de ultra-exclusieve 63 AMG (met V12) zijn relatief lastig te spotten.



Mercedes CL65 AMG C216: zeven exemplaren

In tegenstelling tot de C215 is de C216 wel succesvoller qua aantallen. Met zeven stuks is de kans dat je deze 65 AMG tegenkomt een stuk groter dan bij de C215. Groter moet wel relatief worden opgevat, het blijven immers weinig geziene auto’s. De zeven speeltjes van plus 300.000 euro elk zijn verdeeld in twee modellen, de ‘normale’ 65 AMG en de 40th Anniversary Edition. Deze laatste is gemaakt in een oplage van slechts 40 exemplaren en is technisch gelijk aan zijn vader. De auto is te herkennen aan de speciale lak (“Alubeam”) die volgens Mercedes zelf wel wat wegheeft van vloeibaar metaal. Ondanks dat de helft naar de VS is vertrokken, is er van de andere helft ongeveer tien procent in Nederland terechtgekomen. Voor de snelle rekenaars onder ons: dat zijn dus twee stuks. Van de ‘normale’ 65 AMG zijn er dus momenteel vijf op NL-kenteken. Gezien de aantallen zal je niet snel één van de in totaal tien CL 65 AMG’s voor de lens krijgen.



Mercedes S65 AMG W220: 1 exemplaar

Ook van de vorige generatie van de S-Klasse, ook wel bekend als de W220, zijn AMG-versies uitgebracht. Net zoals bij de CL-Klasse zijn dit de 55, 63 en 65 AMG. Van die laatste is bekend dat er slechts één exemplaar op Nederlandse bodem rondrijdt. Innerlijk en uiterlijk zijn vrijwel hetzelfde als de andere 65 AMG’s; vier uitlaten, een ‘V12 Biturbo’ logo op de zijkant en natuurlijk de prachtige velgen zoals ook dit Nederlandse exemplaar eronder heeft liggen. Of je hem nu een beauty vind of niet, een bijzondere verschijning is het zeker. Mocht je er ooit eentje tegenkomen dan mag je jezelf gelukkig prijzen want er zijn er erg weinig van gemaakt en gespot.



Mercedes S65 AMG V221: 22 exemplaren

Veruit de populairste 65 AMG in Nederland. Terwijl er van zijn voorganger slechts ééntje op de gele plaatjes rondrijdt zijn er van de huidige S 65 AMG maar liefst 22 exemplaren te vinden. Het uiterlijk is redelijk ingetogen maar toch voldoende herkenbaar. Het verschil met bijvoorbeeld de 63 AMG zijn de samengesmolten uitlaten zodat je kunt zien dat je met een bijzondere Mercedes te maken hebt. Alhoewel dit de bestverkopende 65 AMG is, vallen de cijfers vergeleken met zijn concurrenten nogal tegen. Welke auto is eigenlijk concurrent van de 65 AMG? Ik denk dat de Bentley Continental qua prestaties en prijs nog wel het dichtste bij de S-klasse in de buurt komt. Het verschil is alleen dat er van de Continental GT/FS/GTC al dik 300 in Nederland zijn. Dit maakt het natuurlijk wel leuker om een S 65 AMG te spotten en vooral in het zwart zijn ze al helemaal niet te versmaden.



Mercedes SL65 AMG: acht exemplaren

De SL-klasse is dé Mercedes volgens vele autospotters. Een fantastisch voorkomen met de lange neus en dikke kont. Alleen daarom al leuk op te spotten en dit geldt dan al helemaal voor de 65 AMG-versie. Net zoals bij de CL-klasse zul je ook de SL niet snel tegenkomen want er zijn er maar acht op Nederlands kenteken te vinden. Reden hiervoor is waarschijnlijk, net zoals bij de bovenstaande modellen, de exorbitant hoge prijs. De prestaties en looks verschillen wel wat met de 55 AMG maar dit is te verwaarlozen. Wat absoluut niet te verwaarlozen is, is de extra ton die je ervoor moet betalen. Van de acht exemplaren is er eentje een gefacelift exemplaar. Technisch nog steeds hetzelfde maar uiterlijk wel wat aangepast met onder andere een geheel nieuw front. Tenslotte is er dan nog de SL 65 AMG Black Series. Een extra visueel en technisch opgepompte versie waarvan er (nog) geen in Nederland is. Het is nog wachten op diegene die er eentje op Nederlands kenteken wil (en kan) zetten. Want voor de 670 pk sterke SL-coupé mag je een exorbitante 500.000 euro ophoesten waarvan natuurlijk een groot gedeelte naar Wouter Bos en co. gaat.



Maybach 57 S en 62 S: elf exemplaren

Natuurlijk mogen we de Maybach niet vergeten, deze heeft namelijk exact hetzelfde motorblok als de Mercedessen. Ook de Maybachs kennen we van de uitstekende prestaties en de belachelijk hoge prijzen van respectievelijk 6 en 7 ton in euro’s. Voor deze bedragen krijg je een auto met een lengte van ongeveer twee á drie Smarts met alle luxe die je je maar kunt wensen. En natuurlijk het magische motorblok dat in de Maybach wel een erg beschaafd geluid produceert. Ondanks de prijskaartjes hebben elf exemplaren hun weg naar Nederland gevonden. Opvallend: van deze 11 zijn er acht zwart en twee grijs. De Maybach S’en zijn verdeeld in zes stuks van de 57, vier stuks van de 62 en één exemplaar van de 62 S Landaulet. De laatste is pas geleden voor het eerste gespot in Nederland en is met voorsprong de bijzonderste uit dit artikel.

Reacties op dit artikel