Onvervalst rijplezier gegarandeerd: Porsche 911 Carrera T

  • Max
  • 23-10-2017 08:40
  • 653
  • 2

Onvervalst rijplezier gegarandeerd: Porsche 911 Carrera T

Cijfers zijn leuk, papier is prachtig; hoe meer vermogen hoe beter, toch? Tegenwoordig tel je eigenlijk ook helemaal niet meer mee als sportwagenfabrikant wanneer je in de sprint naar de 100 niet van een Tesla Model S P100D kunt winnen. Dus alles moet sterker, sneller en er vooral op papier goed uit zien. Maar ondertussen wordt dikwijls één belangrijk element vergeten: de gemiddelde klant. Porsche gooit het over een andere boeg met de nieuwe 911 Carrera T!

De ‘gemiddelde klant’ die ik in de inleiding noem is geen briljante coureur. Nee, de gemiddelde 911-koper kan misschien bovengemiddeld goed rijden en wil zeker niet op een saaie manier van A naar B vervoerd worden, maar de gemiddelde 911-koper is absoluut geen briljant coureur. Wat wil ik hiermee zeggen? De gemiddelde klant zal op een mooie bergweg nooit ofte nimmer in de buurt komen van het prestatiepotentieel van, zeg, een GT3 of Turbo S. Daarvoor gaat het allemaal veel te hard en wanneer er met die snelheden iets fout gaat, dan gaat het vaak ook goed fout. Je kunt deze auto’s niet lekker door het toerengebied jagen op de openbare weg. Altijd moet je je weer inhouden omdat je anders de gevangenis of het mortuarium ingaat.

Kom erin, 911 Carrera T. 370 pk en 450 nm koppel; meer heb je echt niet nodig om lol te hebben op leuke B-wegen. Komen deze cijfers jullie bekend voor? Dat kan, want de krachtbron van de T is ongewijzigd ten opzichte van die van de 911 Carrera. Dit gegeven kun je meteen weer naast je neerleggen, want het is volstrekt irrelevant als je de rest van de auto in ogenschouw neemt. Alles in de Carrera T is erop gericht de rij-eigenschappen te optimaliseren. Standaard krijg je een mechanisch sperrend achterdifferentieel(!), het PASM-sportonderstel en het Sport Chrono-pakket erbij geleverd. Achterasbesturing is optioneel, op de standaard 911 Carrera is dit niet eens leverbaar. Voorts is er alles aan gedaan om de abstracte factor ‘beleving’ te vergroten: een groot deel van de geluidsisolatie is verwijderd, de ramen zijn van lichtgewicht glas en de welbekende deurhengsels vinden tevens hun terugkeer in de Carrera T. Ook de achterbank en de PCM-module zijn uit het interieur gesloopt. Dit alles bij elkaar zorgt voor een gewichtsverlies van 20 kg ten opzichte van de 911 Carrera, maar het is veel belangrijker dat de T een stuk sportiever zal aanvoelen dan de standaard 911 Carrera en je door het toegenomen geluid een stuk meer betrokken zal worden bij de rijervaring. Allemaal winst als je het mij vraagt.

De Carrera T ziet er van buiten niet revolutionair anders uit dan een normale 911 Carrera met SportDesign-pakket, zij het dat de velgen compleet nieuw zijn. Maar dat is helemaal niet erg. De 911 Carrera T is een ongecompliceerde, niet al te dure sportwagen waarmee je heerlijk kunt jakkeren over B-wegen bij jou in de buurt. Puur genieten dus voor de gemiddelde klant. Ik heb mijn nieuwe favoriete 911-variant in ieder geval gevonden!

Ohja, je kunt de 911 Carrera T ook gewoon bestellen mét geluidsisolatie en de PCM-module. Zelfs de PDK-bak behoort gewoon tot de mogelijkheden. Bestel in dat geval alleen alsjeblieft gewoon een Carrera GTS...



Onvervalst rijplezier gegarandeerd: Porsche 911 Carrera TOnvervalst rijplezier gegarandeerd: Porsche 911 Carrera TOnvervalst rijplezier gegarandeerd: Porsche 911 Carrera TOnvervalst rijplezier gegarandeerd: Porsche 911 Carrera TOnvervalst rijplezier gegarandeerd: Porsche 911 Carrera T

Onvervalst rijplezier gegarandeerd: Porsche 911 Carrera TOnvervalst rijplezier gegarandeerd: Porsche 911 Carrera TOnvervalst rijplezier gegarandeerd: Porsche 911 Carrera TOnvervalst rijplezier gegarandeerd: Porsche 911 Carrera TOnvervalst rijplezier gegarandeerd: Porsche 911 Carrera TOnvervalst rijplezier gegarandeerd: Porsche 911 Carrera TOnvervalst rijplezier gegarandeerd: Porsche 911 Carrera T

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag