Officieel: de nieuwe Jaguar XJ

Officieel: de nieuwe Jaguar XJ

Zojuist werden de officiële foto's van de nieuwe Jaguar XJ onthult. Gisterenavond lekten er enkele foto's uit. Maar nu is deze nieuwe Jag officieel. Dit is het nieuwe paradepaardje van de Engelse fabrikant wat al jaren net hun hoofd boven water kan houden. Hopelijk gaat de nieuwe, schitterende, Jaguar XJ hier verandering in brengen.

De nieuwe XJ is een combinatie van sportieve, elegante en klassieke lijnen. Het is een mix tussen het verleden van Jaguar en de hedendaagse blik richting de toekomst. Vol met techniek zonder haar charme van een echte klassieke Jaguar te verliezen. De geheel nieuwe XJ is met zijn moderne, vloeiende lijnen tot nu toe de meest gedurfde interpretatie van de manier waarop Design Director Ian Callum het merk Jaguar in de 21e eeuw positioneert.

Mochten jullie zin hebben om de lees bril op zetten dan kunnen jullie na het bekijken van de foto's de belangrijkste details van het persbericht lezen!














INLEIDING

“De geheel nieuwe XJ herdefinieert naar onze mening de principes die je aan
automobiele luxe mag stellen. Hij rijdt uitmuntend en zijn opvallende, beeldschone uiterlijk past helemaal in onze snel veranderende wereld.
MIKE O’DRISCOLL, MANAGING DIRECTOR, JAGUAR CARS

De geheel nieuwe Jaguar XJ is een opzienbarende nieuwe verschijning. Hij is sportief, snelgelijnd en bijzonder geavanceerd en biedt een verleidelijke mix van adembenemende prestaties, ontspannen luxe, schitterende vormgeving en een compromisloze toepassing van hoogwaardige technologie.

De nieuwe XJ is het toonbeeld van modern, vloeiend autodesign. De langwerpige, druppelvormige zijruiten definiëren het silhouet van de auto en vormen de basis van zijn vloeiende ontwerp. De nieuwe XJ oogt echter niet alleen bijzonder gestroomlijnd, maar is het ook. Met een Cw-waarde van 0,29 is het samen met de XF de meest gestroomlijnde Jaguar ooit gebouwd.

Onder zijn coupé-achtige lijnen biedt de nieuwe XJ evenveel ruimte als vergelijkbare saloons met een meer conventionele daklijn. Vijf volwassenen vinden er een ruime zitplaats, waarbij de versie met de lange wielbasis de achterinzittenden nog eens 125 mm extra beenruimte biedt plus het bijbehorende comfort.

In het schitterend vormgegeven en ingerichte interieur overheerst een sportief karakter. Een glazen panoramadak, standaard op alle modellen, vergroot de lichtinval enorm en draagt daardoor sterk bij aan het gevoel van ruimte dat de XJ biedt. Geheel in lijn met de status van de XJ als de ultieme vierdeurs Jaguar, maakt een nieuwe generatie interieurtechnologie zijn debuut in deze auto. Het meest sprekende voorbeeld is de toepassing van display- en infotainmenttechnologieën, zoals bij het virtuele instrumentarium en het optionele, 1200 Watt sterke Bowers & Wilkins Premium Surround Sound System.

Het hart van de constructie van de geheel nieuwe XJ wordt gevormd door zijn lichtgewicht aluminium carrosseriestructuur. Doordat deze hoofdzakelijk uit aluminium bestaat en tevens delen van magnesium en composietmaterialen bevat, is die structuur zowel bijzonder licht als stijf; het is zelfs de lichtste in zijn klasse. De nieuwe structuur, waarvoor de bekende klink- en lijmprocessen uit de vliegtuigindustrie zijn overgenomen, is verder verbeterd. Door het gebruik van deze nieuwe materialen is de carrosserie bovendien extra stijf, comfortabel en veilig.

De nieuwe XJ biedt een keuze uit vier krachtige en verfijnde motoren, die door gebruikmaking van de modernste technieken optimaal presteren op het gebied van zowel prestaties als brandstofverbruik. De krachtigste is de liefst 510 pk sterke 5.0 liter AJ-V8 Gen III. Met deze motor accelereert de nieuwe XJ in slechts 4,9 seconden van nul naar 100 km/u. Van deze geavanceerde V8 benzinemotor is ook een atmosferische versie met 385 pk leverbaar.

De XJ is ook direct leverbaar met een fenomenale, 3.0 liter V6 dieselmotor, die dankzij twee sequentiële turbo’s liefst 275 pk levert. Ook met deze motor levert de nieuwe XJ de ware Jaguar-beleving, waarbij zeer hoge prestaties (0-100 km/u in 6,4 s) samengaan met het laagste brandstofverbruik en CO2-emissie in zijn klasse.

De nieuwe XJ rijdt even fenomenaal als hij eruitziet. Hij profiteert volop van technologieën die debuteerden op de succesvolle XKR en XFR, zoals de continu variabele demping, (Adaptive Dynamics), het elektronisch geregelde differentieel (Active Differential Control) en de zeer directe stuurinrichting. Deze systemen geven de XJ zowel de snelle respons en dynamische eigenschappen van een sportauto, als het traditionele raffinement en luxueus comfort van een Jaguar.

Met zijn unieke, lichtgewicht carrosserie en geavanceerde, nieuwe aandrijflijnen, neemt de geheel nieuwe XJ direct een voorsprong als het gaat om zijn prestaties op het gebied van duurzaamheid. De aluminium carrosserie bestaat voor meer dan vijftig procent uit gerecycled materiaal met een voornemen om dit uit te breiden tot 75 procent. De productie van carrosseriedelen van gerecycled materiaal vraagt slechts vijf procent van de energie die nodig is voor de productie van hetzelfde deel uit geheel nieuw aluminium. Dit betekent een potentiële besparing van drie ton CO2 per auto.

De geheel nieuwe XJ is een door en door moderne intepretatie van de oorspronkelijke Jaguar. Zijn visuele impact is groot, dankzij de verlengde, druppelvormige zijruiten, de dynamische wigvorm en de grote spoorbreedten.
Het is de meest nadrukkelijke uiting van Jaguar’s nieuwe designfilosofie.
IAN CALLUM, DESIGN DIRECTOR, JAGUAR CARS



HET CONCEPT

“Elk goed auto-ontwerp, in feite elk design van een waardevol object, moet een verhaal vertellen. De nieuwe XJ voldoet aan die kwalificatie, met zijn visuele hiërarchie en heldere lijnenspel. We hebben inspiratie opgedaan bij klassieke Jaguars, zoals de Mk2 en de originele XJ om de Jaguar XJ van de 21e eeuw zijn pure en sensuele vorm te geven.
IAN CALLUM, DESIGN DIRECTOR, JAGUAR CARS

De geheel nieuwe XJ markeert een nieuwe, belangrijke fase in de evolutie van Jaguars nieuwe designtaal. De fraaie, verlengde druppelvormige zijruiten benadrukken het gestroomlijnde profiel van de auto. Dit lijnenspel wordt benadrukt door de nadrukkelijke wigvorm, die het dynamische, vooroverhellende profiel van de auto benadrukt. Zijn strakke taillelijn accentueert het slanke postuur van de nieuwe XJ, en versterkt daarmee de indrukwekkende lengte en elegantie van de auto. De taille veroorzaakt ook een zekere spanning wanneer deze vanaf de voorschermen in de middensectie van de auto opgaat en opnieuw verschijnt als sterk statement richting de achterzijde van de auto.

Een zelfverzekerd ‘gezicht’

De frontpartij van de nieuwe XJ heeft een zelfverzekerd uiterlijk, met een grote spoorbreedte en een kleine overhang vóór. De neus van de auto is geheel in lijn gebracht met Jaguars nieuwe designtaal. Het heeft een krachtig en assertief karakter dankzij de sprekende honingraatgrille en de kleine xenon koplampen. Dit maakt de XJ stoer en breed en geeft hem een sterke ‘road presence’.

In het design van de XJ contrasteert de gespierde onderste helft van de carrosserie met de sierlijke raampartij en daklijn. Hier hebben de ontwerpers zich laten inspireren door de oorspronkelijke Jaguar XJ uit 1968. De achterruit loopt om de hoeken van de auto door, wat de achterste dakstijlen visueel lichter maakt, en versterkt de indruk dat het dak als het ware drijft op de ruiten.

De nieuwe XJ oogt niet alleen slank en gestroomlijnd, hij is het ook werkelijk. Met een Cw-waarde van 0,29 is het samen met de XF de meest aerodynamische Jaguar uit de geschiedenis met bovendien een indrukwekkende stabiliteit bij hoge snelheden.

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag