Officieel: de M3 Sedan

Officieel: de M3 Sedan

De BMW M3 uit 1986 was een doorslaand succes, vier generaties verder gaat dat succes als maar door. Met de nieuwe coupé al in de showroom, is er nu ook een M3 met vier deuren verkrijgbaar. Met 420 pk onder de kap wordt ook dit weer een kanon van de eerste orde en eveneens de grootste concurrent voor de RS4 Sedan en de C63 AMG.

Toen BMW in 1986 de M3 op de markt bracht, was de hoofdreden om te concurreren met de Mercedes-Benz W201. De eerste generatie van de M3 had een 2.3 liter met 200 pk, wat erg veel was voor die tijd. De M3 werd al snel geaccepteerd door de racerij, bijvoorbeeld door de raceteames van Prodive en Schnitzer Motosport. Later kwam er van de M3 een Evolution op de markt, deze kanonnen hadden een vermogen van 215 pk. Nog later werd de Sport Evolution uitgebracht. Deze SE bracht een vermogen van 238 pk op de weg. Ook werden er cabrio's van gemaakt, wat toen de snelste vierzitter cabrio was. De M3 (E30) kon je heel goed onderscheiden van de normale 3-serie. Heel de auto was anders, op één ding na, de motorkap was hetzelfde. Hij was veel aërodynamischer en had bredere banden. De productie van de M3 (E30) eindigde in 1991. In totaal werden er ongeveer 18.000 van gemaakt.



Drie generaties verder is de M3 heel wat veranderd. Hij heeft er heel wat pk's bijgekregen en de 3.2 liter zescilinder uit de vorige M3 heeft plaatsgemaakt voor een jankende vier liter V8. Je kunt de coupé nu al op de weg zien rijden, want de M3 (E92) Coupé is er al. Maar voor gezinnen met snelle huisvaders of moeders is er nu ook goed nieuws, want er is nu ook een M3 verkrijgbaar met vier deuren, de M3 sedan (saloon). Dertien jaar geleden toen de eerste M3 sedan op de markt kwam was het vooral een auto bedoeld voor mensen die van sportief rijgedrag hielden. Die auto was toen een groot succes, en nu ook weer bij bijvoorbeeld de M5. Dus met deze nieuwe M3 sedan gaat het wel goed komen. Deze snelle sedan is gebaseerd op de normale drie serie sedan. Om het DNA van vroeger te behouden hebben de ingenieurs van BMW alles uit de kast gehaald om van de sedan een echte M te maken. Daarmee geeft BMW de M3 een missie mee om technologie die normaal in de motorsport gebruikt wordt op de normale weg te brengen. Door allerlei lichtgewichte materialen te gebruiken en aanpassingen heeft BMW het toch voor elkaar gekregen om de gewicht/pk's verhouding toch laag te houden, het is namelijk maar 3.8 kilo per PK.



De krachtbron van de sportsedan is de 4.0 liter V8 die ook in de coupé versie van de M3 onder de motorkap te vinden is. De jankende V8 spurt er 420 pk uit en een maximaal koppel van 400 Nm bij 3900 toeren. Normaal zou een V8 niet veel toeren maken, maar deze motor is een uitzondering, want hij maakt graag 8400 toeren, wat erg veel is, dus reken maar op donkerbruin gejank. Door allerlei aanpassingen aan de motor weegt de V8 vijftien kilo minder dan de zescilinder uit het vorige model, daarmee weegt de motor slecht 202 kg. Het blok wordt in elkaar gezet door een bedrijf in Landshut, dat bedrijf maakt ook de motoren voor het Sauber F1 team van BMW. Hij knalt van 0 naar 100 in 4,9 seconde en blijft door knallen naar de 250 km/h, jammer genoeg grijpt dan de elektronische begrenzer in. De V8 is gekoppeld aan een zes versnellingsbak, waarmee je snel en gecontroleerd door de versnellingsbak roert. Als je het rustig aan doet rijdt hij ongeveer 1 op 8.



Als je instapt, zie je meteen op de dorpellijst een M staan, en die M's vind je overal terug in het interieur. Ook op het met lederen beklede stuurwiel staat een M embleem. Als je naar de tellers kijkt, zie je meteen dat het typisch M is. De rode naalden vliegen als het ware over de getallen heen. De middenconsole heeft ook wat aanpassingen gehad, het is namelijk compleet vervangen voor een nieuwe. Als inleg kun je carbon of aluminium bestellen. De I-Drive knop is ook aanwezig, en daar zit een leuke optie in, De MDrive knop voor een nog sportiever weggedrag, wanneer je de MDrive knop induwt reageert de V8 sneller en beter op je rechtervoet. Als je op pad gaat wil je natuurlijk wel tegelijk comfortabel en sportief zitten. Net zoals in de coupé, zitten de bestuurder en de passagiers als gegoten. Je krijgt stoelen die prachtig bekleed zijn met leer, in plaats van zwart kun je ook Palladium Zilver, Bamboo Beige of Fox Rood krijgen, dus er is keuze genoeg, bovendien geven de sportstoelen heel veel steun, en achter kun je gewoon comfortabel meegenieten van het donkerbruine gegrom van de V8.



Het chassis van de power sedan in helemaal gemaakt van aluminium, dat hebben ze gedaan om gewicht te besparen, ook de vooras is van aluminium gemaakt. Wat opvalt is dat je bij de coupé versie een koolstofvezel dak hebt, dat is niet zo bij de sedan, want het dak bij de sedan is gewoon in de kleur van de carrosserie. Van buiten ziet de sedan er gelikt uit. De sedan is 4,580 mm lang 1,817 mm breed en 1,447 hoog. De wielbasis van voor tot achterwielen is 2,761 mm. De 18 inch lichtmetalen aluminium velgen staan hem prachtig, en je kunt ze optioneel ook nog krijgen in 19 inch lichtmetaal. Achter de velgen schuilen dikke remmen die speciaal gemaakt worden voor alleen M modellen. De dikke bumpers zorgen voor een extra sportieve uitstraling en een goede stroomlijn. Op de achterbumper vind je een diffuser die ervoor zorgt dat de auto met zijn sloffen op de weg blijft, daarnaast vind je vierdikke uitlaten die er een warme brul uit blazen die de V8 produceert. Op de achterklep vind je een klein subtiel spoilertje, dat spoilertje zorgt voor wat extra downforce, want wanneer je naar de 250 km/h blaast wil je natuurlijk wel strak op de weg liggen. Net zoals bij de M5 vind je op de zijschermen een rooster met het M embleem erin, zodat je meteen kunt zien dat het een M is. De spiegels zijn ook een mooi detail, je kunt ze ook terugvinden op de coupé versie van de M3. De spiegels zorgen voor extra aërodynamica, maar bovendien ziet het er prachtig uit.



Met deze nieuwe M3 sedan heeft BMW alweer een gaatje gevuld, maar later zullen de Cabrio en de Touring ook nog uit gaan komen. Maar met de coupé en sedan die er al gelikt uitzien, zal dat met de Touring en de Cabrio ook wel goed gaan komen.


Reacties op dit artikel