Officieel: Bugatti Veyron Grand Sport

Officieel: Bugatti Veyron Grand Sport

Het was natuurlijk allang bekend dat de Veyron Grand Sport onthuld zou worden op het Concours d'Elegance van Pebble Beach, maar de eerste foto's zijn toch altijd weer spannend. Deze eerste foto's zijn nu eindelijk gemaakt en nu weten we ook eindelijk hoe deze snelste open auto ter wereld er echt uit ziet. Daarnaast hebben wij van onze anonieme bron de brochure van de Grand Sport gekregen met hierin alle specificaties van de Veyron Grand Sport. We weten nu dus echt alles van dit monster!

De Veyron Grand Sport zal vanaf de lente van 2009 geproduceerd worden. Wie een exemplaar wil bestellen zal 1,4 miljoen euro moeten overmaken op de bankrekening van Bugatti. Dit alles is uiteraard zonder belastingen en dergelijke, dus op Nederlands kenteken komt de prijs ver boven de 2 miljoen uit. Eigenaren van een normale Veyron zullen gedurende het eerste jaar van de productie voorrang krijgen op andere geinteresseerden. Dit betekent dat de eerste 50 exemplaren naar eigenaren van een normale Veyron gaan. In totaal zullen 150 stuks worden geproduceerd.

Het kloppende hart van deze Grand Sport is uiteraard hetzelfde als die van de normale Veyron. Het is de bekende 8 liter W16 met 1001 pk en 1250 nm. De Grand Sport sprint hiermee in 2,5 seconden naar de 100, net zo snel als de gesloten variant dus. Verrassender is dat de Grand Sport ook dezelfde topsnelheid heeft als de dichte Veyron. In eerste instantie was sprake van een begrensde top van 350 km/u, maar uit het informatiepakket voor potentiele kopers blijkt dat de Grand Sport met gesloten dak gewoon een top van 407 km/u haalt, net zo snel dus als de normale Veyron. Met het dak eraf kun je nog steeds 360 km/u rijden, dus ook op dit punt is er geen reden tot klagen. Dit maakt de Veyron Grand Sport de snelste open sportwagen ooit. De Grand Sport levert qua prestaties dus niks in, maar je kunt wel open rijden!

De dak van de Veyron is een zogenaamd uitneembaar targa-dak. Dit kennen we ook van de Porsche Carrera GT, Koenigsegg en de Corvette. Daarnaast is er nog een klein uitklapbaar dakje dat is opgeborgen in de bagageruimte. Dit dakje is gelijk te bevestigen en is handig voor als het ineens gaat regenen. Dit dakje heeft veel weg van het toupetje van de Murciélago Roadster. Met dit dakje kun je overigens maximaal 130 km/u rijden, anders waait ie weg.
Aan de buitenkant valt verder op dat de koplampen een iets andere vorm hebben, ook de velgen zijn anders. Aan de binnenkant is nog een 2,7 inch monitor in de binnenspiegel gemonteerd, welke gekoppeld is aan een achteruitrijcamera.

Het eerste exemplaar van de Grand Sport zal, zoals al bekend is, geveild worden op het Concours d'Elegance van Pebble Beach. De prijs die geboden wordt zal hierbij de normale koopprijs waarschijnlijk ver overstijgen. Bugatti heeft besloten om deze extra opbrengst niet in eigen zak te steken, maar te doneren aan het Pebble Beach Charitable Fund. De koper van de Grand Sport met chassisnummer 001 zal het bouwproces helemaal kunnen volgen in de fabriek in Molsheim. Ook kan deze eigenaar zijn auto dan helemaal komen specificeren naar zijn wensen.

Na vele geruchten en geheime informatie is dus nu eindelijk alle informatie rondom de Grand Sport compleet. De specificaties zijn bekend en we weten nu ook eindelijk hoe hij eruit ziet. Het eerste exemplaar is onlangs al gespot, maar wij wachten natuurlijk met smart op een exemplaar helemaal in het wild gespot!


Reacties op dit artikel