Novitec Rosso bouwt eerste eigen supercar

  • Vossie
  • 18-04-2009 14:53
  • 1891
  • 30

Novitec Rosso bouwt eerste eigen supercar

Novitec Rosso kennen we natuurlijk allemaal van de getunede Ferrari's die dit Duitse bedrijf bouwt. Waar Ferrari stopt gaat Novitec Rosso verder, met als resultaat vaak bizar snelle Ferrari's. Nu is Novitec Rosso echter nog een stapje verder gegaan, want de Duitsers komen nu voor het eerst met een eigen auto die geheel in eigen huis is ontwikkeld. Zoals alle auto's van Novitec wordt ook deze auto weer een enorm snel monster.

Read this article in English


De Tulesto, zoals de auto officieel gaat heten, wordt gebouwd ter ere van het twintig jarig bestaan van Novitec Rosso. Wie de auto voor het eerst ziet zal in eerste instantie wellicht denken dat het om een heftig verbouwde Ferrari F430 gaat. De Tulesto heeft namelijk erg veel weg van deze Ferrari, vooral van de voorkant, en de F430 is dan waarschijnlijk ook een flinke inspiratiebron geweest voor de Tulesto. Opvallend aan de Tulesto is de breedte van de auto, hij is namelijk 2,04 meter breed. Dat is bijna net zo breed als een Lamborghini Murciélago LP640 en veel ruim tien centimeter breder dan een standaard F430.




Qua prestaties neemt deze Tulesto echter wel onmiddellijk grote afstand van alle Ferrari's van dit moment. Onder de motorkap van de Tulesto ligt een 4,4 liter V8 waarop twee superchargers zijn gemonteerd. Het spreekt natuurlijk voor zich dat hier flink wat peekaas uit gaan komen, 777 paarden om precies te zijn. In combinatie met het extreem lage gewicht van slechts 1.260 kg zorgt dit voor duizelingwekkende prestaties. De 100 wordt al na 3,4 seconden bereikt en nog geen twintig seconden later staat de teller al op 300 km/u. Uiteindelijk stopt de auto volgens Novitec Rosso pas met accelereren als de 350 km/u bereikt is. Om het zaakje veilig tot stilstand te brengen worden keramische remmen achter de dikke 20 inch velgen gemonteerd.




Wie een Tulesto wil kopen moet er als de kippen bij zijn, want Novitec Rosso gaat slechts elf exemplaren produceren. Hoeveel geld de toekomstige eigenaren moeten neertellen is nog niet bekend.

Reacties op dit artikel