Nog één keer: Benzine-gestookte Porsche Macan

  • Joep
  • 29-01-2024 16:30
  • 125
  • 3

Nog één keer: Benzine-gestookte Porsche Macan

De Porsche Macan gaat na elf jaar met pensioen en wordt opgevolgd door een elektrische generatie. Hier nog één keer de uitgaande Macan!

De Porsche Macan werd eind 2013 gepresenteerd en is technisch verwant aan de eerste generatie Audi Q5 die tussen 2008 en 2017 geproduceerd werd. In eerste instantie kwamen er twee versies, de Macan S en de Turbo. De Macan S op benzine had een 3,0 liter V6 met 340 pk. Er was ook een Macan S Diesel met 3,0 liter V6 turbo met 258 pk. In andere landen waren er ook versies met 245 of 211 pk. De Turbo had een 3,6 liter V6 met 400 pk. Met Performance Package was dit 440 pk. In 2015 kwam de GTS die tussen de S en de Turbo in kwam te staan. Deze had 3,0 liter V6 met 360 pk en was het sportiefste model. In 2016 kwam er een naamloze basisversie met de 2,0 liter viercilinder turbo uit de Volkswagen Golf GTI bij. Deze leverde 252 pk.

Nog één keer: Benzine-gestookte Porsche MacanKlik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Eind 2018 werd de Macan, inmiddels bijna vijf jaar oud, gefacelift. De belangrijkste uiterlijke wijziging was de lichtbalk achterop die de achterlichten visueel met elkaar verbond. Ook de voorkant werd licht aangepakt. Verder werd het interieur gemoderniseerd. De Macan S Diesel verdween na aanleiding van dieselgate, waarbij sjoemelsoftware gevonden was in de dieselauto's van Volkswagen, waar Porsche ook onder valt. Dit betekende trouwens ook het einde van de tweede generatie Porsche Panamera 4S Diesel met V8 dieselmotor die zeker als Sport Turismo hierdoor heel erg zeldzaam bleef. De naamloze basis Macan bleef motorisch ongewijzigd. De Macan S op benzine ging van 340 naar 350 pk en de GTS ging van 360 naar 380 pk. De Turbo had voortaan standaard 440 pk, waar dit voorheen voorbehouden was aan de exemplaren met het Performance Package.

Nog één keer: Benzine-gestookte Porsche MacanKlik op de foto voor meer foto's van deze spot!

In 2021 ontving de inmiddels flink op leeftijd geraakte Macan zijn tweede facelift. Toen was het model bijna acht jaar oud en de technische basis was toen al meer dan dertien jaar oud. De facelift bracht kleine uiterlijke wijzigingen met zich mee, waarbij de Macan er net weer wat dikker uitzag. Er werd ook wat aangepast aan het gamma. De naamloze basisversie ging van 250 naar 265 pk en de S ging van 350 naar 380 pk. Precies wat de GTS had voor de tweede facelift. De GTS ging van 380 naar 440 pk, wat de uitgaande Turbo had. Uitgaande, want de Turbo keerde niet meer terug. Je zou kunnen zeggen dat de Turbo vanaf toen GTS ging heten. In 2022 kwam er een versie bij, de Macan T. Net als bij de 718 en 911 was dit een sportievere variant met de basismotor. Het onderstel was net wat sportiever afgesteld en de auto zag er net wat sportiever uit. Het vermogen bleef ongewijzigd ten opzichte van de instapper dus er ligt nog altijd een 265 pk sterke 2,0 liter viercilinder onder de kap.

Het is nu 2024 en de Macan blaast eind dit jaar elf kaarsjes uit, een uitzonderlijk hoge leeftijd voor een auto die nog in productie is! De basis is dan meer dan vijftien jaar oud. In eerste instantie plande Porsche om de huidige elf jaar oude Macan met benzinemotoren nog enkele jaren naast de nieuwe volledig elektrische tweede generatie te verkopen. Dit gaat echter maar heel beperkt gebeuren. De Macan mag dan oud zijn, het is nog steeds een hardloper qua verkoopaantallen dus Porsche zal hier niet blij mee zijn, maar door de aangescherpte regels van de EU moet de Macan later dit jaar uit productie. Dit komt door de aangescherpte regels op het gebied van cyberveiligheid. Het is voor Porsche niet rendabel meer om de oude Macan aan te passen voor de nieuwe regels voor die paar jaar. In 2025 heb je dus veel minder keuze dan vooraf verwacht als je in de positie bent om een nieuwe Macan te bestellen. Je moet de nieuwe bestellen en je moet dus altijd een elektrische versie kiezen. Deze lente rollen de laatste 95B Macans van de productielijn.

Nog één keer: Benzine-gestookte Porsche MacanKlik op de foto voor meer foto's van deze spot!

De nieuwe Macan werd deze week gepresenteerd. Ondanks het feit dat de nieuwe tweede generatie compleet anders is dan zijn voorganger zal het in Nederland wel weer een succes worden. Dit komt door zijn prijs. De nieuwe Macan begint als basisversie Macan 4 bij 88.000 euro. De huidige naamloze Macan begint bij 125.000 euro. Een verschil van 37.000 euro... Daarnaast heeft de nieuwe elektrische Macan 4 408 pk. Dat is 143 pk meer dan de huidige instapper! Je komt er 613 kilometer ver mee. Het grote verschil komt door de aandrijflijn. De elektrische stoot geen co2 uit, dus dat betekent een gigantisch verschil in het bedrag aan bpm dat je af moet tikken bij de aanschaf van de auto ten opzichte van de benzine-gestookte huidige Macan.

Er is ook al een topversie van de nieuwe Macan: de Turbo. Ja, hij is terug. De nieuwe Turbo heeft 639 pk en een bereik van 591 kilometer. 0-100 doe je in 3,3 seconden en de top ligt bij 260 km/h. Hij begint bij 122.000 euro. Dat is 3.000 euro minder dan de huidige basisversie! Hij is ook 45.000 euro goedkoper dan de GTS! En hij heeft 200 pk meer. Er zullen vast en zeker meer versies van de nieuwe Macan komen, bijvoorbeeld een GTS.

De nieuwe Macan staat op het PPE-platform dat met Audi is ontwikkeld. Hier komen ook de nog te onthullen Audi Q6 E-Tron en A6 E-Tron op te staan. Wie weet betekent dat ook wel de komst van een RSQ6 E-Tron en RS6 E-Tron (Avant). De nieuwe Macan komt dit jaar naar Nederland en we kunnen niet wachten op de eerste spots zonder camouflage! En we mogen gaan beginnen met afscheid nemen van de Macan op benzine....

Nog één keer: Benzine-gestookte Porsche Macan

Nog één keer: Benzine-gestookte Porsche Macan

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag