Nieuwe verkeersborden in 2016

  • Ruud
  • 13-03-2016 09:08
  • 182
  • 0

Nieuwe verkeersborden in 2016

Op 1 januari 2015 zouden er veertien nieuwe verkeersborden worden ingevoerd. Dat werd toen echter op het laatste moment uitgesteld tot juli 2015. En daarna nogmaals, naar januari 2016. Nu is de invoer alweer verzet, deze keer naar – je raadt het al – komende juli. Volgens het ministerie van Infrastructuur en Milieu gaan ze er ditmaal écht komen. Toch dient zich met al dat uitstel de vraag op: moeten we de nieuwe borden eigenlijk nog wel willen? Waar zijn ze eigenlijk goed voor? Een korte introductie.


Allemaal blauw
Om te beginnen is het handig om te weten dat de 14 borden (de reeks F11 tot en met F22, plus L21 en L22) allemaal blauw zijn gekleurd. Dat betekent dat het gebodsborden zijn, die aangeven dat je iets moet doen. Handig, want ze moeten borden gaan vervangen die precies het omgekeerde aangeven, in de trant van: hier mag niemand komen, behalve… Dat soort uitzonderingsborden zorgt typisch voor veel verwarring.

F11 en F12: verplichte passeerstrook
Dan wat specifieker. De eerste twee nieuwe borden geven het begin en einde van een passeerstrook aan. Tractoren en andere voertuigen die maximaal 25 kilometer per uur mogen, moeten daar verplicht tijdelijk stilstaan om andere voertuigen te laten passeren. Andere voertuigen zijn trouwens verboden op dat wegstrookje.

F13 t/m F22: doelgroepstroken
De volgende tien borden zijn eigenlijk net zo eenvoudig. Het zijn allemaal borden die zogenaamde ‘doelgroepstroken’ markeren. Dat zijn rijstroken waar één type voertuig verplicht op moet rijden, en alle andere voertuigen verboden zijn. Wel kunnen er ontheffingen gelden voor sommige bestuurders, zoals taxi’s. Dit zijn zoveel borden omdat er nogal wat voertuigen onder vallen: lijnbussen, trams, vrachtwagens, en combinaties daarvan.

L21 en L22: uitwijkplaatsen
Deze borden zien er wat minder duidelijk uit, maar de kromme pijl geeft eigenlijk alleen maar een uitwijkplaats rechts of links van de weg aan. Op een smalle weg kun je die gebruiken om elkaar te passeren. Hier was tot op heden geen standaard bord voor, waardoor gemeentes elk hun eigen uitwijkplaatsenbord hebben verzonnen.

Kortom: zijn de nieuwe verkeersborden een verbetering?
Het korte antwoord: ja. Het zijn voor het grootste deel heldere, simpele borden, die verwarring zouden moeten voorkomen. Enkel L21 en L22 zullen voor sommige weggebruikers even wennen zijn, maar ook deze standaardisering tussen alle gemeentes is uiteindelijk handig en logisch. Het is dus te hopen dat de introductie van de nieuwe verkeersborden geen vierde keer wordt uitgesteld.

Reacties op dit artikel