Nieuw: Porsche 718 Boxster

  • Max
  • 27-01-2016 08:50
  • 844
  • 3

Nieuw: Porsche 718 Boxster

‘Kappersauto', ‘Cockster', ‘poor-man’s 911'; allemaal stereotyperingen die veel voorbij komen als je mensen naar de Porsche Boxster vraagt. Ik kan dat soort mensen maar moeilijk serieus nemen, de Boxster (en Cayman) zijn heerlijke rijdersauto’s waarvan wordt gezegd dat ze qua balans juist beter zijn en puurder rijden dan de 911. Ik moet ze nog een keer rijden, maar heb hier alvast wat leuk nieuws: de gefacelifte Boxster, voortaan Porsche 718 Boxster geheten, is uit!

De 718 Boxster is eerder evolutie dan revolutie ten opzichte van het vorige model. We gaan het riedeltje dat bij facelifts gebruikelijk is even af: gewijzigde koplampen, achterlichtunits, achterbumper en voorbumper. Of ie er mooier op is geworden weet ik niet, het moet nog even wennen denk ik. Het interieur is ook weer volledig bij de tijd met een update van de PCM-module. Ook zien we een gewijzigd design op de luchtroosters. Kleine wijzigingen, niet heel wereldschokkend. Het Boxster-interieur had het ook niet echt nodig.

Veel belangrijker zijn de onderhuidse wijzigingen die hebben plaatsgevonden. We nemen afscheid van de heerlijk klinkende zescilinder boxermotor en krijgen ervoor terug: een viercilinder boxer met turbo. Ook de 718 Boxster ontkomt helaas niet aan het downsizing-monster. Leuk detail is wel dat ‘718’ verwijst naar de Porsche 718 die in de jaren ’50 en ’60 veel iconische races heeft gewonnen met behulp van de viercilinder boxermotor, waaronder de Targa Florio en Le Mans. De specs willen jullie weten? Zoals gewoonlijk hebben we weer een instapmodel en een S-versie. De instap-718 heeft een vermogen van 300 pk, de S heeft 350 pk. Dit is een flinke stijging van 35 pk voor beide versies ten opzichte van de antieke zescilinders. Met de toevoeging van turbodruk is ook het koppel flink toegenomen: 380 (eerst: 280) nm voor de instapversie en 420 (eerst: 360) nm voor de S. Hier kunnen we wel wat mee! De 718 sprint van 0-100 in 4,7 sec., de topsnelheid is 275 km/h. De S doet dit in 4,2 seconden en haalt 285 km/h. Hiermee begeeft de 718 zich aardig op 911-terrein, maar we zijn eigenlijk vooral benieuwd naar het geluid van de viercilinder boxer! De 718 Boxster is te bestellen vanaf 30 april dit jaar, Nederlandse prijzen zijn op het moment van schrijven nog niet bekend.

UPDATE: we hebben de Nederlandse basisprijzen:
-718 Boxster handgeschakeld: €67.800
-718 Boxster S handgeschakeld: €86.368
-718 Boxster PDK: €68.395
-718 Boxster S PDK: €82.900

Nieuw: Porsche 718 BoxsterNieuw: Porsche 718 BoxsterNieuw: Porsche 718 BoxsterNieuw: Porsche 718 BoxsterNieuw: Porsche 718 BoxsterNieuw: Porsche 718 BoxsterNieuw: Porsche 718 BoxsterNieuw: Porsche 718 Boxster

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag