Nederland Exotenland, Part II

  • Emil
  • 13-12-2007 12:44
  • 7554
  • 36

Nederland Exotenland, Part II

Het langverwachte tweede deel van Nederland exotenland! Wat rijdt er aan spotwaardige auto’s rond in Nederland? Nou, ondertussen loopt de teller al richting de 6000 auto’s!! Dat betekent dat toch zo’n 0,00037% van de Nederlandse bevolking een vette bak rijdt… In het eerste deel was Acura t/m Jaguar aan de beurt geweest, nu zal ik de rest behandelen.

Jeep

De tot nu toe enige Jeep met de SRT-badge achterop. De meest onlogische SUV van dit moment die laat zien waar een SUV voor bedoeld is. Een paardentrailer is voor deze jongen namelijk praktisch onmogelijk doordat de twee uitlaten centraal geplaatst zijn. Lekker in de PC Hooft blijven dus. De bloedsnelle SUV heeft nog geen vijf seconden nodig om naar de honderd te blazen en dat is zelfs sneller dan de krachtigere Cayenne Turbo S. Dat hebben wij Nederlanders geweten ook! Niet minder dan 43 exemplaren zijn er op Nederlands kenteken gezet. Dat is toch vrij veel voor een merk wat in Nederland een betrekkelijke onbekendheid geniet.



Koenigsegg

Helaas, de mensen met de centjes hebben zich nog niet laten overhalen om deze prachtige Zweedse bolide te kopen. Maar zeg nou eens eerlijk, wie zou dit monster nou niet graag op de oprit willen hebben? Heren Ferrari-verzamelaars: verkoop een deel van uw auto’s en koop deze beauty. De CCXR is nog goed (lees: minder slecht) voor het milieu ook! Er was destijds een Koenigsegg in Nederland, deze is echter in rook op gegaan tijdens de brand bij Munsterhuis Sportscars.



Lamborghini

Het legendarisch merk uit Italië dat (vroeger) bekend stond om zijn moeilijk te besturen auto’s. Een Lamborghini koop je niet om rustig in te toeren, ze zijn schreeuwerig, rauw en opvallend. Wij nuchtere Nederlanders houden daar niet zo van, we kopen liever een Ferrari (800+). Er is van ongeveer 100 Lamborghini’s bekend dat deze een hollands plaatje hebben. Er zijn natuurlijk meer Italiaanse stieren in ons land maar die staan lekker uit te rusten in de garages van verzamelaars waaronder zo’n 20 Countach’s en 25 Diablo’s. Dan hebben we ook nog het buitenbeetje van Lamborghini, de LM002. Ondanks dat er zeven geregistreerd staan, is er nog geen exemplaar op Nederlandse platen gespot! Maar wanneer het een beetje mooi weer wordt, komen de beestjes mondjesmaat naar buiten om eens lekker op onze wegen te grazen.

Van de huidige modellijn is de Gallardo, gezien zijn prijs, het populairst. De 16 stuks zijn onderverdeeld in acht Coupés, zes Spyders en twee SE’s. Daarmee doet het kleintje het een stuk slechter dan zijn concurrent, de Ferrari F430 (zo’n 50 stuks).

Ook van zijn grote broer worden er niet veel verkocht. De Murciélago is acht maal over de toonbank gegaan en dit waren allemaal Coupés. Op de eerste Roadster en LP640 moeten we nog even wachten…



Lotus

Bij het maken van dit artikel was nog niet bekend hoeveel spotwaardige Lotussen ons land rijk is. Waarschijnlijk zullen het er rond de 250 zijn. Vooral de Elise is echt een ‘mooiweerauto’ die veel waar voor zijn geld biedt. Naar mijn mening een onderschatte auto. De strakke Esprit is al op leeftijd aan het raken en een nieuw model zal hopelijk niet al te lang op zich laten wachten. Met de nieuwste telg van Lotus, de Europa, wil het overigens niet erg vlotten. In Nederland staat er nog geen enkel exemplaar op kenteken, bij onze zuiderburen is dat Lotus al wel gelukt.



Maserati

De klassiek gelijnde creaties met Ferrari-motor zijn tegenwoordig onderdeel van het straatbeeld aan het worden. De prachtige 3200 GT is een van de meest voorkomende spotwaardige auto’s: dik 140 stuks staan er geregistreerd bij de RDW. Ook van zijn boemerangachterlichten-loze opvolger, de 4200 GT, zijn er genoeg te vinden. Met 60 exemplaren is de auto lang niet zo succesvol als de 3200 GT. Maar men moet niet vergeten dat Maserati ook een open variant van de 4200 GT heeft verkocht. De technisch identieke Spyder is met 37 exemplaren (waarvan twee 90th Anniversary) wel een aardig zeldzame auto.

Het pareltje van de ‘oude garde’ Maserati-coupés is toch wel de GranSport. In Nederland zijn er vijftien van deze opgepompte 4200 GT’s aan de man gebracht. Dit is inclusief de twee MC Victory’s. Nóg bruter dan een Gransport en de productie is bovendien gelimiteerd tot 180 stuks.

Na de 4200 GT was het tijd voor een nieuwe Coupé, de GranTurismo. Sinds de introductie zijn er vijf op Nederlandse platen gespot. Gezien de korte tijd (5 weken) waarin dit gebeurt is belooft dit veel goeds voor de toekomst…

Dan hebben we nog dé grote knaller van Maserati, de Quattroporte. De vierdeurs Ferrari is namelijk vaker gespot dan de 3200 GT, 4200 GT én Spyder bij elkaar. Dat benadrukt het succes nog eventjes! Met 150+ exemplaren is het, samen met de M5, de succesvolste spotwaardige sedan. In dit getal zijn ook de twee speciale Quattroportes vertegenwoordigd, namelijk dertien Executive GT’s en de zestien Sport GT’s.

En de MC12? Die is helaas niet in Nederland te vinden. Niet dat je er ooit fatsoenlijk door Nederland kan rijden, daarvoor zijn er teveel drempels en flitspalen aanwezig.



Maybach

Hét paradepaardje van Mercedes-Benz. Ondanks de negatieve berichten uit Duitsland dat Maybach ‘het’ slecht doet, valt dit in Nederland nog wel mee. De auto die van voren snel voor een S-Klasse wordt aangezien (raar hé) moet het niet van zijn uiterlijk hebben, zijn goede afkomst compenseert dit wel weer. De limousines met een vanafprijs van, pak hem beet, een half miljoen vinden hier gretig aftrek. Van de ‘standaard’ Maybach 57 zijn er precies tien verkocht, de Special gooit er nog eens vijf exemplaren bovenop.

Maar dan zijn we er nog niet. De XXL-Maybach, welke net zo lang meet als twee en een halve Smart, heeft ook de weg naar ons kikkerlandje gekozen. De peperdure Meister is namelijk drie maal verkocht. In tegenstelling tot de 57 is bij de 62 de S-versie wel meer verkocht. Het schijnt dat één van de twee 62S de auto van Formule 1 baas Bernie Ecclestone is geweest…

Dan komt er ook nog een 62 Landaulet naar ons Holland. De eigenaar van deze rijdende huiskamer met openklapbaar dak mag diep in zijn buidel tasten, het ‘object’ wisselt voor zo’n 1.500.000 euro van eigenaar. Dat onderstreept nog maar eens dat exclusiviteit zijn prijs heeft, van het astronomische bedrag kun je namelijk ook twee maal een 62S of drie maal een 57 aanschaffen…



Mercedes-Benz

Het Duitse merk met de ster is sterk vertegenwoordigd op Autogespot. De 55, 63 en 65 AMG zijn de topversies van de al fors geprijsde basismodellen. Enkele versies springen er natuurlijk uit, zoals de CL 63 AMG C215. Met slechts 26 verkochte exemplaren extreem zeldzaam. En één van deze auto’s heeft zijn weg naar Nederland gevonden. Ook een afstammeling van de DTM-raceauto’s, de CLK DTM AMG, is in Nederland te vinden. Twee coupe’s zijn er tot nu toe op kenteken gezet wat ook betekent dat er nog geen open versie in ons landje rond blaast. Tot slot hebben we ook nog de ’familie-mercedes’, de R-klasse. Een apart vormgegeven auto maar ideaal voor mensen met vliegangst. Deze auto is (zeer kort) leverbaar geweest als brute 63 AMG. Door zijn korte productieperiode hebben maar drie exemplaren de weg naar Holland gevonden. Overigens wordt de R 63 AMG nog steeds op speciale orders geproduceerd.

Welke auto missen we nu nog? Inderdaad, de SLR McLaren. Deze überbenz kan toch wel de populairste supercar in Nederland worden genoemd. Maar liefst zes SLR’s staan op een geel plaatje en met nog twee 722 Editions komt het totaal op acht… Met de fonkelnieuwe SLR Roadster in aantocht zou dit getal misschien wel eens richting de tien kunnen kruipen.



Pagani

De auto die niet rijden kan, althans, zo lijkt het. De enige Pagani die in spotterskringen bekend is, zal maar zelden of nooit de Nederlandse wegen hebben bereden. De Zonda C12-S is dé auto waar heel AG op ligt te wachten. Maar wanneer deze auto naar buiten zal treden is nog onbekend…



Porsche

De mannen uit Stuttgart zijn de laatste jaren goed bezig. Op het gebied van autoverkopen stijgen ze tot grote hoogtes, mede door het succes van de Cayenne. Maar een spotwaardige Cayenne zul je niet veel op de Nederlandse wegen vinden. De 521 pk sterke Turbo S is veel zeldzamer dan z’n Turbo-broertje, er zijn namelijk slechts zeven stuks bekend. Nog exclusiever is de aloude Porsche 959. De legendarische auto uit de jaren 80 luidde het begin in van een roerige supercarperiode. Van de bijna 300 geproduceerde 959’s zijn er bij mij drie bekend. Helaas komt er maar eentje ‘regelmatig’ buiten, de andere exemplaren genieten van hun uitzicht op andere stoffige auto’s.

Nu weer terug naar het heden, naar de 911 Turbo. De opgeblazen versie van de good-old 911 geniet een grote populariteit in Holland. Van de 996 zijn 150 verschillende exemplaren gespot. Veruit het grootste gedeelte is de normale Coupé. De cabriolet en vooral de ‘S’-versies zijn weinig geziene auto’s. Van de huidige Turbo lusten we trouwens ook wel pap, bijna 70 zijn er tot op heden verkocht.

Last but not least, de Carrera GT. De, onder spotters, uitermate populaire auto is in Nederland een exclusieve verschijning. De drie exemplaren komen jammer genoeg niet vaak de garage uit wat de kans om er een te spotten nog verder verkleint. Van zijn voorganger, de GT1, zijn er geen exemplaren bekend in Nederland, wat gezien het productieaantal ook niet verwonderlijk is.



Spyker

Het excentrieke merk uit de polders produceert nog steeds auto’s, wat al een wonder op zich is. Gelukkig mogen wij er ook van genieten. Wat te denken van de vier C8 Spyder’s die door de RDW voorzien zijn van een gele kentekenplaat. De enige Double 12S is niet meer in Nederland, na een kort verblijf is deze verkocht aan een buitenlander. Apart is dat de conceptcar ‘Silvestris V8’ nog vrolijk op Nederlandse platen staat. Niet dat er waarschijnlijk ooit mee wordt gereden, daarvoor is het te weinig auto en te veel concept.



Rolls-Royce

De statige Engelse kolossen zijn vooral populair onder het donkere, rappende deel van de bevolking. Aangezien deze groep niet zo groot is in Nederland moet Rolls-Royce het hebben van zakenmannen in maatpakken. De afstammelingen uit de Bentley-tijd, de Silver Seraph (19) en de Corniche (2), rijden ook in ons kikkerlandje rond. De chiqueheid druipt er werkelijk vanaf, een Italiaans maatpak is er niks bij. Een van de Corniches heeft zelfs de frontpage gehaald, doordat één of andere grapjas met een lawinepijl bezig was geweest.

De huidige generatie Rolls-Royces bestaat uit de Phantom en Drophead Coupé. Van de laatste is er nog geen exemplaar gespot op Nederlandse platen, van de Phantom natuurlijk wel. In totaal zijn er 24 gangsterbakken in Nederland waarvan 21 ‘normale’ uitvoeringen. Er zijn natuurlijk altijd nog mensen die iets speciaals willen. Zoals onze bekende ‘’grond en gebouwen-handelaar’’ uit Brabant, hij rijdt een gelimiteerde Phantom Black. De auto welke (heel verrassend) in het zwart is uitgevoerd, is slechts 25 maal van de band gerold waarmee het de enige in Nederland is. Als toetje hebben we nog de Rolls-Royce Phantom Extended Wheel Base. Een hele mond vol, maar dat mag ook wel gezien de astronomische prijs. De twee Nederlanders die er één bezitten zullen waarschijnlijk heel veel oude sokken verzameld hebben om uiteindelijk voor het lieve sommetje van 650.000 euro een EWB te bezitten.



TVR

De rauwe, flipflopgekleurde beesten uit Engeland zijn nou niet heel erg populair in Nederland. We moeten het maar doen met zo’n drie Cerbera’s, 40 Chimaera’s, 20 Griffiths, tien Tuscans en één T350. Om maar niet te spreken over de Tamora, die durft al helemaal niemand te helpen met de oversteek. Ze zijn zo vet.... Toch lijkt het best wel mee te vallen met TVR in Holland, maar aangezien het gros van de TVR’s net zo vaak de buitenlucht ziet als een gemiddelde winterband in Californië, zijn ze moeilijk te spotten. Van de laatste telg uit de TVR-familie, de Sagaris, zijn er ook twee te vinden op gele platen. Bijzonder moeilijk te spotten, of ze staan bij de importeur of bij de garage.



Wiesmann

De welvend gelijnde auto’s met monsters van velgen zijn nog steeds in vrijwel ongewijzigde vorm te koop. De Roadster is er vanaf het begin bij en sinds 1993 zijn er zo’n 26 stuks in Nederland terecht gekomen. Van zijn nieuwe overdekte broer zijn er vier verkocht. De GT is nog niet zo heel lang leverbaar in Nederland en hopelijk worden er nog veel meer geïmporteerd vanuit Duitsland.

Dit was het voor nu, voor een up-to-date bestand van het aantal spotwaardige auto’s in Nederland verwijs ik je naar het forum. We zijn natuurlijk nooit klaar met de database en hulp is altijd welkom! De cijfers zullen natuurlijk lang niet altijd kloppen, want niet elke auto verschijnt in het openbaar. Je kunt ook op het forum terecht als je andere informatie over spotwaardige auto’s in Nederland hebt.



Suitable

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag