Na 57 jaar herenigd: Mooi ruim kasteel in Doorn en luxe bolide uit Duitsland

Na 57 jaar herenigd: Mooi ruim kasteel in Doorn en luxe bolide uit Duitsland

Op 10 november 1918 vluchtte de pas afgezette keizer Wilhelm II van Duitsland naar ons nederige landje om hier onderdak te zoeken. Hij werd namelijk gezien als schuldige van het verlies van de eerste wereldoorlog. Hij verbleef in Kasteel Amerongen tot 1920, want toen verhuisde hij naar Huis Doorn, in de gelijknamige plaats Doorn. Hij kon daar verblijven omdat hij verwant was aan de Van Oranjes. Niet alleen het "huis" was kolossaal en prachtig om te zien, de keizers uit die tijd lieten zich natuurlijk ook vervoeren in royale bolides.



Zo begon het verhaal van een Mercedes-Benz 770K Pullman Cabriolet F. Op het moment dat ik het lees kan ik me het model niet voor de geest halen, maar uit "770" "Pullman" en "Cabriolet" kan ik wel ongeveer opmaken waar het heen gaat: Een enorme Mercedes-Benz met een gigantische motor voorin, een kolossale wielbasis en een linnen dak, zodat je de auto mooi kan afsluiten als het weer eens begint te regenen.




Na de foto's te hebben bekeken kan er inderdaad geconcludeerd worden dat het nog net geen Bugatti Royale is, maar er wel heel dicht bij in de buurt komt. De auto is gelakt in een simpele grijze kleur, heel chique en van die tijd, tegenwoordig zie je het haast nooit meer. Zo is er wel meer veranderd. Want tegenwoordig is een Mercedes toch echt niet meer te vergelijken met een Rolls-Royce, in die tijd waren de overeenkomsten wat groter. Niet alleen de afmetingen van de auto (5,60 meter lang) en van de motor (7,7 liter 8-in-lijn met compressor) kwamen wel erg in de buurt van die van de Phantom III (met 7,3 V12 en een lengte van ruim 5,5 meter, afhankelijk van de coachbuilt), ook de prijzen ontliepen elkaar veel minder. De nieuwprijs van de Benz was namelijk 35.200 gulden, ik kan me moeilijk voorstellen dat de Rolls er ver boven zat. Van de Benz zijn er dan ook maar 117 gebouwd rond 1940. Een overzichtje van de specificaties:

Mercedes-Benz 770 K Pullman cabriolet F
Motor: achtcilinder in lijn met compressor, twee kleppen per cilinder
Cilinderinhoud: 7.655 cc.
Vermogen: 200 pk bij 2.800 tpm.
Aandrijving: achterwielen, via vierversnellingsbak.
Remmen: trommelremmen rondom.
Lengte: 5.600 mm.
Breedte: 1.830 mm
Hoogte: 1.840 mm.
Wielbasis: 3.750 mm.
Leeggewicht: 2.700 kg.
Topsnelheid: +/- 160 km/h.
Verbruik: +/- 30 l./100 km.
Nieuwprijs: 35.200 gulden.
Aantal gebouwde exemplaren: 117.







Maar dan de clue van het hele verhaal. Keizer Wilhelm wilde niet dat er na zijn dood met deze auto werd gereden, zo verbonden als hij aan deze auto was, en na zijn dood in Huis Doorn belandde de auto in het Mercedes-Benz museum in Stuttgart, waar het decennia lang stil kon staan, zoals Wilhelm gewenst had. Afgelopen april herrees de auto uit deze gigantische winterslaap en werd hij herenigd met het prachtige Huis Doorn, voor het eerst reed de auto weer, sinds zijn begrafenis op 4 juni 1941.

Kijk voor meer klassiekers op Klassiekergespot

Reageer!

Reacties op dit artikel