Mosler MT900 GTR: Le Mans, maar dan legaal

  • Jeroen
  • 22-08-2007 11:02
  • 5269
  • 1

Mosler MT900 GTR: Le Mans, maar dan legaal

Le Mans, maar dan legaal. Daar zit wel wat in als je kijkt naar de extreme looks van deze auto. Het is echt zo'n auto die je tijdens de 24 uur van Le Mans zou verwachten. Bij het aanrijden was het even kijken wat het nou precies was. De hoogte (of beter gezegd, de laagte) van een Murciélago, de voorkant van een MC12 of misschien wel een Gumpert Apollo. Totdat hij ineens voor mijn neus stopte en ik zag dat het een Mosler was. Een auto waarvan ik nooit gedacht had hem te spotten buiten een circuit. Zotjes!

Om nog even op dat circuit terug te komen. De Mosler staat nu vier keer op de site waarvan drie keer gespot nabij de Nürburgring. Het exemplaar dat ik samen met nog een aantal andere spotters tegenkwam in Düsseldorf is reeds al gespot in Nürburg. Nu is Düsseldorf wel een stad dat de laatste maanden ons als spotters steeds weer doet verbazen. Dat deed het nu ook weer met deze Mosler MT900 GTR. Düsseldorf herbergt een van de drie duurste straten van Duitsland. Neem de Königsallee op een zaterdag en je hoeft eigenlijk alleen maar een paar keer een rondje te lopen om heel wat fraai rijdend materieel te zien. De Kö, zoals het door de kenners genoemd word, is the place to be op een zaterdag om te zien én gezien te worden.

Mosler MT900 GTR: Le Mans, maar dan legaal

Maar goed. Even terug naar wat andere dingen die ook wel interessant zijn om te weten. Wist je bijvoorbeeld dat Mosler eigenlijk van Amerikaanse makelijk is? De naam doet mij Duits in de oren klinken dus ik zou nooit hebben gedacht aan een Amerikaans bedrijf. Mosler is onderdeel van Consulier Industries en heet voluit eigenlijk Mosler Automotive. Consulier Industries is 22 jaar geleden opgericht door Warren Mosler en heeft zijn hoofdkwartier in het zonnige Riviera Beach in Florida. Zo'n acht jaar nadat Consulier opgericht is, is de merknaam voor de auto's veranderd naar Mosler. Mosler vond ik, zoals ik reeds vertelde, nogal Duits klinken. We kregen na het spotten van de auto dan ook al snel de vraag wat voor auto het was. Ik heb maar gezegd dat het een Duitse auto was daar de naam dus vrij Duits aandoet. Verdere research leerde me dat we dus we maken hebben met een Amerikaans bedrijf dat een vestiging heeft in Duitsland.

Mosler MT900 GTR: Le Mans, maar dan legaal

In 1993 werd Mosler geboren. De divisie van Consulier Industries zou zich gaan richten op de bouw van echte supercars. Het eerste modelletje was de Intruder. Een vreselijk fout geval dat eigenlijk een soort van remake was van een eerder door Consulier gebouwde auto. Nu dus herboren in een nieuw jasje met een andere naam. De Intruder kwam in 1993 uit de fabriek rollen en werd voorzien van een V8 Corvette LT1 blok dat zo'n 300pk produceerde. De Intruder is absoluut niet moeders mooiste maar wel zeer succesvol op het circuit. De Intruder deed in 1993 en 1994 mee met de 24 uur van Nelson Ledges en won deze ook twee keer. Na de race van 1994 is de Intruder afgekeurd door de International Motor Sports Association oftewel de IMSA. De reden hiervan is onbekend. Mosler heeft slechts vier exemplaren van de Intruder gebouwd. Van de vier zijn er twee omgebouwd naar een Mosler Raptor, eentje is omgebouwd naar een GT1 raceauto en het vierde exemplaar is verkocht aan een particulier. Tip voor deze particulier: rij er niet te veel mee, het is niet bepaald een fraai voorbeeld van een raceauto ondanks de twee overwinningen.

Mosler MT900 GTR: Le Mans, maar dan legaal

Goed, de Intruder was verleden tijd en de Raptor was het nieuwe model. Nou ja nieuw... De Raptor was nou niet meteen een auto waarvan je zegt: "Goh wat een vernieuwend model zeg!" Eigenlijk kreeg de Intruder gewoon een naamsverandering naar Raptor. De motor werd voor een test van Car & Driver magazine vervangen voor een 6.3 liter V8 met 446 pk en ook de versnellingsbak kreeg een upgrade. Dit werd, jawel, een vijfbak uit een Porsche. Het lachertje was nog wel het stuur. Het stuur van zoals het bedrijf het noemde, een supercar, kwam uit een Chrysler Minivan. Deze auto staat ook in de boeken als een Chrysler Grand Voyager of Plymouth Voyager. Best hilarisch als je vertelt dat je in een auto rijdt met een stuur uit een Grand Voyager. Lacht u even mee?

Mosler MT900 GTR: Le Mans, maar dan legaal

Snel was de Mosler Raptor voor z'n tijd wel. In 3.9 seconden zat de auto op de 100 en op 185 zat de auto binnen 12.3 seconden. De topsnelheid was een dikke 262 kilometer per uur. Dat is voor een echte supercar misschien niet zoals we tegenwoordig gewend zijn maar de motor was ook nog half in ontwikkeling en daardoor niet volledig benut. In 1998 had je een Raptor bij jou in de garage staan als je 160.000 dollar neertelde. Waar zou de naam "Raptor" eigenlijk vandaan komen? Het is ongetwijfeld niet geheel toevallig dat in 1997 de film Jurassic Park 2 in de bioscoop verscheen.

Mosler MT900 GTR: Le Mans, maar dan legaal

In 2001 verscheen de allereerste Mosler MT900 op de markt. De MT900 verscheen in verschillende versies met zowel racemodellen als een straatuitvoering, de MT900 GTR, waar ik later op terug zal komen. De naam MT900 heeft zowaar ook nog een betekenis. De M staat voor Mosler, de fabrikant van de auto. De T staat voor de ontwerper van de auto, Rod Trenne. Trenne kennen we natuurlijk ook al van de Chevrolet Corvette C5. De 900 staat voor het gewicht van de auto, 900 kilo. Het gewicht, 900 kilo, is nou niet bepaald aan de auto te zien. De MT900 GTR is lang en ik zou dus niet denken dat deze auto 900 kilo zou moeten wegen aangezien een Lotus Exige ook rond dat gewicht zit en toch echt een heel stuk kleiner is. De missie van de MT900 was als volgt: "Dominantie op de weg en op het circuit".

Mosler MT900 GTR: Le Mans, maar dan legaal

De MT900 GTR is gebouwd op basis van een aantal belangrijke dingen. Zo wilde men een auto bouwen die veel vermogen had en een laag gewicht. Verder moest de auto bezitten over een optimale voor/achter gewichtsverdeling en zou de auto laag bij de grond moeten zijn. Samen met nog een aantal andere "eisen" is Mosler gekomen tot een veilig en extreem snelheidsmonster dat domineert op de weg en het circuit. De cijfers liegen er niet om. De auto is in het bezit van een 7 liter Corvette LS7 motor die een dikke 550 pk levert. Het koppel ligt rond de 637 Nm bij 4800 toeren. Binnen 3.7 seconden zit je op de 100 en de sprint van 0 naar 200 doe je in 10.9 seconden. Een Carrera GT is 0.1 seconde langzamer bij de 0-100 sprint maar weer 0.7 seconde sneller als je van 0 naar 200 rijdt. Het kán echter nog extremer! Een snellere versie heeft 600 pk en doet de 0-100 in 3.1 seconden en 0-200 in 8.9. De MT900 GTR is verder zo'n 2 meter breed, 1,13 meter hoog en 4,8 meter lang.

Mosler MT900 GTR: Le Mans, maar dan legaal

De MT900 GTR is de straatversie van de MT900S welke eigenlijk meer gebouwd is als circuitauto alhoewel deze in de VS ook wel eens op de weg gesignaleerd is. Mosler heeft de auto gebouwd met medewerking van KW, Work Wheels, Alpine en Dunlop. Het tegenkomen van een auto als deze ergens ver van een circuit is iets wat moeilijk te beschrijven was. Natuurlijk is een Murcielago LP640 ook bijzonder maar dit heeft toch niet wat meer vooral omdat het een auto is die niet alledaags gebruikt wordt en al helemaal niet in een drukke stad. Jammer genoeg heb ik hem later niet meer gezien maar aan het eind van de middag bleek hij toch nog ergens geparkeerd te staan.

Mosler MT900 GTR: Le Mans, maar dan legaal

De bewegende beelden liegen er niet om. Geniet u even mee?





Jeroen

Reageer!

Reacties op dit artikel