Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2

  • Emil
  • 10-01-2012 16:00
  • 3918
  • 14

Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2

In de eerste artikelen die wij gepubliceerd hebben over ons bezoek aan Moskou hebben wij jullie nog maar weinig verteld over de auto’s die het bedrijf maakt. TopCar heeft onder andere een aantal Bentley’s aangepakt, twee unieke Mini’s gemaakt maar de belangrijkste producten die gemaakt worden, zijn stevig gemodificeerde Porsche Cayenne’s. Nadat het op zondag flink had gesneeuwd gingen wij op maandag met de auto’s op pad voor een kennismaking met twee modellen van TopCar, de Vantage 2 Carbon Edition en de Vantage GTR2.

Click here for the English version


Oude generatie
TopCar dankt het bestaan van het bedrijf aan de Porsche Cayenne. Met dit model is de tuner uit Rusland immers groot geworden. Het begon zo’n zeven jaar geleden met de aankoop van een eigen Cayenne die vervolgens naar eigen wens is aangepast. Dit eigen project resulteerde in het ontstaan van TopCar. Bij de eerste generatie Cayenne’s was er een samenwerking met tuner 9ff voor de motortuning en werd het design door Oleg, de eigenaar van TopCar, gedaan. Het design wordt nu nog steeds door Oleg gedaan maar de samenwerking met 9ff is verleden tijd. In het design is duidelijk een verwijzing naar de hobby van TopCar te vinden, vissen. De modellen hebben een agressieve styling die met een beetje fantasie doen denken aan een haai. Er zijn van de Cayenne 957 een drietal modellen gemaakt. Als eerste de Advantage GT. Dit model is gelimiteerd tot 50 exemplaren en wordt gekenmerkt door de 911-koplampen en een widebody kit. De voorzijde valt op door de grote hoeveelheid lamellen die verwerkt zijn in de bumpers. Dan is er nog de Vantage GTR waar slechts 25 exemplaren van worden gemaakt. Spotters kunnen de Vantage GTR herkennen aan de originele koplampen van de Cayenne. Dan is er tot slot het Vantage model. Deze heeft een relatief simpele bodykit waarbij de spatborden worden opgeklopt. Ook bij dit model zijn de originele koplampen behouden. Daarnaast is het Vantage model niet gelimiteerd. Op dit moment worden beide modellen nog gemaakt aangezien de productie nog niet uitverkocht is. Als introductie was dit een klein verhaal over de oude generatie van de Porsche Cayenne met de eerste bodykits van TopCar.

Vantage 2 Carbon Edition
De nieuwe Cayenne van TopCar heeft een gewijzigd design maar nog steeds is de invloed van de viswereld duidelijk aanwezig. TopCar maakt twee modellen, de Vantage 2 en de Vantage GTR2. De Vantage 2 waarmee wij op pad zijn geweest is de Carbon Edition, die ook wel Carbon Grey genoemd wordt. Dit is dan weer een one-off die later dat weekend voor maar liefst €270.000,- verkocht is. Het unieke aan dit model is de overgang tussen het carbon fiber en de normale lak. Het gaat om een zeer complex proces wat veel tijd kost om deze bodykit zo te krijgen. Wanneer het erg donker is zie je het verschil eigenlijk niet tussen de lak en het carbon fiber maar wanneer de zon schijnt worden de verschillen beter zichtbaar. De Vantage 2 heeft geen complete widebody kit maar diverse losse componenten die het uiterlijk oppompen. Dit zijn een nieuwe voorbumper, achterbumper, sideskirts, diffuser, motorkap, twee spoilers en natuurlijk de ADV.1 velgen. Iedere auto wordt uniek samengesteld dus eigenlijk zijn er geen grenzen op het gebied van samenstellen. Het kan zo weer zijn dat er in de toekomst een Carbon Blue project komt waarbij er gebruik gemaakt zal worden van blauw carbon fiber. Het exterieur van de Carbon Grey wordt afgemaakt met gele details. De belangrijkste details, het carbon fiber en de kleur geel is in het interieur opnieuw terug te vinden. TopCar heeft van de originele auto alles uit het interieur gehaald. De stoelen zijn opnieuw bekleed en hebben een diamantpatroon gekregen. Verder zijn in de stoelen de logo’s van TopCar verwerkt. Het gehele dashboard heeft een carbon fiber inleg gekregen en de tellers van Porsche zijn vervangen door gele exemplaren van TopCar. De Carbon Grey is mede dankzij de manier hoe het carbon fiber verwerkt is, echt uniek geworden. Bij andere tuners hebben wij dit bouwproces nog niet eerder gezien. Van alle Vantage modellen die TopCar tot op heden heeft gemaakt is ieder exemplaar eigenlijk een one-off. Het bouwproces neemt normaal gesproken zo’n twee weken in beslag maar kan langer duren afhankelijk van de complexiteit en de wensen van de samenstelling. Motorisch is er niks gewijzigd aan de Cayenne Turbo, want iedere TopCar Vantage 2 is onderhuids een Turbo of een Turbo S. Er wordt alleen wel een ander uitlaatsysteem geplaatst, deze zorgt ervoor dat vanaf een bepaald aantal toeren de kleppen open gaan en het volume flink omhoog gaat. In een video die later zal volgen kunnen jullie een impressie krijgen van het geluid.

Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2
Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2
Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2
Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2
Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2
Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2
Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2
Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2
Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2
Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2

Vantage GTR2
Dan de Vantage GTR2 van TopCar. Dit is eigenlijk het echte pareltje van het bedrijf. Het doel van de GTR2 was de Cayenne laten zien als een sportieve coupé. Wanneer je de Vantage GTR2 naast de Vantage 2 ziet staan worden de verschillen direct zichtbaar, hij is veel en veel breder. Terwijl bij de Vantage 2 vrij eenvoudig onderdelen worden vervangen wordt er aan de Vantage GTR2 veel meer werk verricht. Wanneer de auto na vier weken klaar is zijn bijna alle componenten van het exterieur vervangen, op het dak na. De onderdelen worden gemaakt van kevlar en carbon fiber. Dit maakt de auto sterker en lichter. Het meest gecompliceerde van de widebodykit zijn de deuren die helemaal opnieuw worden gemaakt. Maar ook de neus aan de voorzijde wordt breder gemaakt. Van dit proces zullen wij later meer foto’s laten zien in een special die nog voorbij komt. De Vantage GTR2 is uiteindelijk zo’n zestien centimeter breder dan een normale Cayenne. Om het af te maken worden er dan nog velgen van ADV.1 onder de modellen geplaatst. Deze zorgen ervoor dat de auto er nog dynamischer en stoerder uitziet. Vooral de deep concave velgen zijn subliem. Het nadeel van de velgen van het Amerikaanse bedrijf zijn de prijzen, deze kunnen oplopen tot wel 10.000 euro voor een set. Op de foto’s is het heel lastig om te zien hoe breed de auto eigenlijk is. Het is dan ook een auto die je in het echt moet zien om er een goed oordeel over te kunnen geven. De kans een Vantage GTR2 in het echt tegen te komen is erg klein, het gaat om een gelimiteerde serie van slechts 50 exemplaren. In het interieur zit bij de passagiersstoel een plaatje waar het serienummer van de auto terug te vinden is. Mocht je er ooit eens één tegenkomen dan kun je zo zien om welk nummer het gaat.

Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2
Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2
Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2
Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2
Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2
Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2

Rijden
Hoe is het dan om te rijden met een TopCar Vantage? Eigenlijk niet heel anders. Alle exemplaren die TopCar maakt zijn Turbo of Turbo S uitvoeringen. Hierdoor heb je de beschikking over 500 of zelfs 550 pk. Rijden is indrukwekkend maar tegelijkertijd heel eenvoudig. Doordat je hoog zit heb je enorm veel overzicht en mensen in Moskou gaan eerder voor je aan de kant dan dat ze je afsnijden omdat je in zo’n dikke wagen rijdt. De wagens gaan in vijf a zes seconden naar de 100 km/u en halen met gemak 250 km/u. Het is vooral de eenvoud van de versnelling die het een enorm fijne auto maakt om te rijden. Na de fotosessie zijn we pas met de auto’s gaan rijden om te voorkomen dat ze enorm vies zouden worden. Zelfs in de sneeuw is merkbaar hoe enorm veel grip de Cayenne heeft. Voor stevig bochtenwerk kun je de dynamische stand instellen maar wanneer je rustig aan het rijden bent biedt de stand comfort je een perfecte reis. Toch is de Cayenne Turbo vooral een auto waarmee je gewoon hard moet rijden. Dankzij een sterker uitlaatgeluid en het prachtige interieur waar je tegen aankijkt ademen de TopCar-modellen net wat meer power uit.

De Vantage modellen zijn behoorlijk indrukwekkend om in het echt te zien. Terwijl de Vantage 2 een relatief simpele variant is kan deze wel erg mooi worden gemaakt door de juiste kleuren te kiezen bij het samenstellen. Echt uniek is de Vantage GTR2 met de bijzondere lijnen aan de zijkant van de auto. Het is een model wat de één prachtig zal vinden en de ander helemaal niks. In een stad als Moskou waar er met de dag meer Porsche Cayenne’s bijkomen is het wel een auto die je meer status en uitstraling geeft en dat zoekt de rijke Rus juist. Als de auto achter je op de snelweg rijdt zie je de felle LED-verlichting en de carbon fiber lamellen en dat geeft een heel bruut aanzicht. En wanneer je dan wordt ingehaald hoor je een diepe donkere roffel die uit de vier uitlaatpijpen komt die eruit zien als lopen van zwaar geschut wat ze alleen in het leger gebruiken. De TopCar Vantage is niet een auto die je koopt voor het vermogen, je koopt hem om onderscheidend te zijn. Na het rijden kwamen wij er achter dat je een TopCar graag wilt rijden om iets anders te hebben dan iedereen heeft. Het is een auto waarbij je, je eigen personaliteit kwijt kunt bij het samenstellen, dit maakt de auto een sterk product.

Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2
Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2
Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2
Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2
Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2Moskou 2011: reportage TopCar Vantage 2 Carbon Edition & Vantage GTR2

Fotografie door: Karsten Groeneweg & Emil Ronhaar

Reacties op dit artikel