Moskou 2011: in gesprek met Oleg Egorov van TopCar

  • Emil
  • 27-12-2011 17:27
  • 4417
  • 5

Moskou 2011: in gesprek met Oleg Egorov van TopCar

Gepassioneerd als Italianen en zo gek als echte Russen. Onze kennismaking met TopCar is bijzonder te noemen. In de miljoenenstad Moskou is sinds 2004 het bedrijf TopCar gevestigd. Wat begon als een klein bedrijf met als doel een eigen Porsche Cayenne te verbeteren is uitgegroeid tot een behoorlijk bedrijf dat voor iedere klant een individuele auto maakt. Elke TopCar is volledig naar de wens van de klant gemaakt. Tijdens onze dagen in Moskou en op de beurs TopLine hebben we veel gesproken met Oleg, de gepassioneerde eigenaar van TopCar. Na ons eerste artikel over Moskou vertelt Oleg jullie nu meer over TopCar en de toekomstplannen.

Click here for the English version


De groei van TopCar
Iedereen weet dat autotuning de laatste jaren enorm is gegroeid. Vooral door de komst van de rijken die graag met iets speciaals rondrijden zorgt dit voor meer kansen als ooit tevoren. Bentley produceert jaarlijks duizenden auto's en bij Porsche worden tienduizenden exemplaren geproduceerd. Wanneer je een dergelijke auto op de oprit wilt hebben staan moet je de knip trekken en een extra zakcentje bovenop de basisprijs uitgegeven. Van sommige tuners hoor je na een paar jaar niks meer terwijl anderen juist door blijven groeien. TopCar kan blijven groeien door een andere aanpak van tuning. Bij de meeste tuners is het altijd zo dat je een compleet product koopt. Bij TopCar bestel je een model en wordt deze volledig naar jouw wensen gemaakt, je hoeft niet eens eerst zelf een Porsche, Bentley of BMW te bezitten. TopCar plaatst de bodykit enkel op de meest krachtige modellen, bij de Porsche modellen gaat het dus om de Panamera Turbo en Cayenne Turbo of de Turbo S-varianten. Een normale variant doet afbreuk op de uitstraling en het design van de bodykit aldus Oleg.

Diversiteit
Deze aanpak zorgt voor onderscheid met andere fabrikanten. We zien vaak genoeg dat een bodykit op lichtere varianten worden geplaatst. Denk aan een bodykit op een dieselvariant of een licht gemotoriseerde versie als een Panamera V6. Hierdoor krijg je een verkeerd beeld van het product. De producten worden ontwikkeld voor een auto waar het mee matcht. Oleg vind het belangrijk dat een bodykit in verhouding staat met de originele lijnen van de auto. Er zijn tuners die zich specifiek richten op het creëren van een bodykit die extreem indrukwekkend is. Voorbeelden die daarbij genoemd werden waren de Mansory Stallone en de FAB Design SLS. TopCar vindt dat tuners daarnaast niet stil moeten blijven staan en continu op zoek moeten zijn naar nieuwe mogelijkheden. Wanneer je te lang één product blijft tunen ben je niet exclusief meer na verloop van tijd.

Samenwerkingen
De eerste modellen van TopCar werden in samenwerking met de Duitse tuner 9ff gemaakt. Inmiddels loopt dit bedrijf niet zo goed en is TopCar een eigen weg in geslagen. Daarnaast heeft TopCar een totaal andere visie op tuning dan 9ff. Er waren vragen om 60 auto’s binnen no-time te maken. Met de complexiteit van het bouwproces van de TopCar modellen is het onmogelijk een grootschalige hoeveelheid auto’s te leveren. Over het bouwproces van de auto’s lezen jullie later meer. Tot slot werkt TopCar samen met Lumma. Dit gaat om de verkoop van Lumma auto’s in Rusland. Zo is er in Rusland één Lumma CLR 558 GT verkocht. Beide bedrijven zijn ondersteunend aan elkaar. Lumma probeert op haar manier weer TopCar in Duitsland, samen met een Duitse vestiging van TopCar, onder de aandacht te brengen. Doordat de bedrijven een eigen benadering van tuning hebben zien ze elkaar niet zo zeer als concurrenten.

Een ander opzienbarende samenwerking van TopCar is die met ADV.1 uit de Verenigde Staten. TopCar heeft de eerste jaren samengewerkt met een Russisch bedrijf dat de velgen leverde. Nadat dit Russische bedrijf failliet is gegaan werd gezocht naar een nieuw bedrijf. Oleg was al langer weg van de Amerikaanse bedrijven als 360 Forged en ADV.1. Vooral de zogeheten ‘deep concave’ modellen zijn zijn favoriet. Deze hebben een eigen stijl die past bij de modellen van TopCar. De ADV.1 velgen vergroten de velg zonder extreem groot te lijken. Hierdoor blijven de auto’s nog redelijk comfortabel ook.

De toekomst
TopCar heeft tijdens de start van het bedrijf alle klanten in het oosten van Europa gevonden waarbij met name de nadruk heeft gelegen op Rusland. Inmiddels zijn er twee TopCar producten aan Duitsland verkocht en in Spanje rijdt ook een exemplaar rond. Wij vinden het interessant om te weten waar TopCar denkt te kunnen groeien. Er zijn drie ‘targets’ op dit moment. Vanuit de Verenigde Staten en de Verenigde Arabische Emiraten groeit de belangstelling voor TopCar. In Abu Dhabi zou TopCar deelnemen aan een beurs maar het is lastig om auto’s aan te leveren voor deze beurs gezien het feit dal alle auto’s van klanten zijn en TopCar op dit moment nog geen persauto’s heeft. Tot slot dan China, in China is een enorme rijkdom op komst en TopCar wil hier graag haar producten kwijt raken. In China zoeken mensen vaak naar iets unieks dat status geeft. Vandaar dat speciaal voor China de Rolls-Royce Ghost EWB ontwikkeld werd. Nu er gewerkt wordt aan een bodykit voor ander uniek project waar er vanuit de westerse landen in Europa hoogstwaarschijnlijk meer vraag komen naar TopCar producten. Deze bodykit is in de stijl van TopCar getekend maar is wat eleganter dan de bodykits voor de Porsches.

Moskou 2011: in gesprek met Oleg Egorov van TopCar

In Europa ligt de focus voor de toekomst in Monaco en Genève. Volgend jaar is TopCar weer aanwezig tijdens Top Marques Monaco waar sowieso één primeur te zien zal zijn. In 2013 hoopt TopCar aanwezig te zijn op de Autosalon van Genève, maar het is erg lastig om hier een plaatsje op de beurs te verkrijgen.

Door de jaren heen zijn er enorm veel tuners bijgekomen en ook verdwenen. Om te kunnen overleven is het belangrijk om uniek te zijn als tuner. Oleg laat zich niet leiden door andere tuners maar doet wel inspiratie op van andere auto’s en de viswereld. Vandaar de verwijzing naar de haai in het logo van TopCar. Het motto is dan ook ”Create your own visual style, let it be unique for yourself and yet identifiable for others.” Volgens Oleg is Gemballa de moeder van de tuning. Gemballa richt zicht enkel op Porsche terwijl TopCar in de toekomst ook andere merken onder handen wil nemen. Er zijn nu drie projecten waar jullie meer van te zien gaan krijgen. Namelijk de Porsche 991, de Mercedes-Benz ML 63 AMG en tot slot een one-off Rolls-Royce Phantom. Deze krijgt geen enorme wijzigingen maar slechts lichte visuele aanpassingen.

Tot zover een uitgebreid interview met Oleg van TopCar. In de volgende reportages zullen wij jullie nog meer laten zien van het bedrijf TopCar, de auto's en de adembenemende stad Moskou.

Reacties op dit artikel