Minder cilinders in de M-serie?

Minder cilinders in de M-serie?

De M3 en M5 serie bestaan natuurlijk al een tijdje. De auto's werden steeds beter en steeds sneller. Dit laatste is natuurlijk te danken aan de motor. Een viercilinder in de M3 E30 werd een dikke V8 in de nieuwste versie en een zescilinder in de M5 is inmiddels een V10 geworden. Maar daar wil BMW misschien verandering in gaan brengen.

Norbert Reithofer, een hoog aangeschreven man binnen BMW, vertelt in een interview dat hij liever de BMW modellenreeks met minder cilinders ziet. Hij vindt dat de huidige M-modellen te zwaar worden, omdat een acht- of tiencilinder natuurlijk best zwaar is. Meer gewicht levert minder strak weggedrag op en laat BMW dat laatste nou net hoog in het vaandel hebben staan. Een veel gehoorde klacht van de huidige M3 is dat het een dijk van een auto is, maar dat het gewicht hem toch parten begint te spelen. Reithofer ziet daarom meer toekomst in een "inline-six" met twee turbo's erop. Deze motoren kunnen zelfs krachtiger zijn dan de huidige krachtbronnen, en een stuk lichter. Een win-win situatie dus.

Dat minder cilinders niet persé minder goed betekent, bewijst Porsche al jaren. De huidige GT2 komt met een zescilinder boxermotor op net zoveel vermogen als een Gallardo Superleggera met een V10. Bovendien heeft de GT2 dankzij de turbo's veel meer koppel dan de Lambo. Hetzelfde is het geval bij de Nissan GTR. Deze levert met twee turbo's ook 480 pk en dat uit een zescilinder. Nissan heeft bewust voor deze motor gekozen, omdat een V8 teveel gewicht in de neus legt en daarmee het rijgedrag negatief beïnvloedt.
Minder cilinders hoeft dus niet altijd minder leuk te betekenen. Laten we hopen dat BMW in de toekomst net zulke leuke auto's blijft maken of misschien zelfs nog leuker. Consuminderen is wat ons betreft zo slecht nog niet!

Reacties op dit artikel