Milieuzones in Düsseldorf: anti-exoten maatregel!

Milieuzones in Düsseldorf: anti-exoten maatregel!

Op het moment van schrijven is Düsseldorf met 3675 spots een waar paradijs voor ons als spotters. Bijna elke zaterdag en zondag worden weer de dikste auto’s geüpload die in Düsseldorf gespot zijn. Maar ook door de week zien we regelmatig een leuke spot verschijnen uit Düsseldorf. De komende jaren kan dit echter gaan veranderen door de invoering van milieuzones.

Sommige van jullie gaan met de trein richting Düsseldorf, maar ook een aantal zullen met de eigen auto gaan. Voor de laatste groep spotters heb ik dit stukje geschreven.

Sinds kort doet Düsseldorf mee aan de milieuzones die in veel Duitse steden gelden. Dat betekent dat je niet zomaar meer het centrum van Düsseldorf kan inrijden met de auto. De auto moet tegenwoordig voorzien zijn van een milieusticker. Duitsland is één van de meest vervuilende landen als het gaat om luchtvervuiling. Omdat Duitsland zich net als andere landen moet houden aan de afspraken die internationaal gemaakt zijn wat betreft de luchtvervuiling, zijn ze genoodzaakt drastische maatregelen te nemen om de luchtvervuiling te verminderen. Sinds vorig jaar zijn ze dus begonnen met de milieuzones in grote steden. In Keulen werden de eerste milieuzones ontwikkeld en tegenwoordig komen hier steeds meer Duitse steden bij.

Om een milieuzone in te mogen rijden is het dus noodzakelijk je auto van een sticker te voorzien. Er zijn stickers in drie kleuren: rood, geel en groen. Vanzelfsprekend is de rode stikker voor de meest vervuilende auto’s en de groene voor de meest schone. Nu is het niet zo dat je naar de benzinepomp loopt en even een groene sticker koopt, die op je voorruit plakt en lekker de milieuzones in kunt rijden. Nee, om een sticker te kunnen krijgen moet een bevoegde instantie bepalen in welke klasse jouw auto valt.

Heb je een benzine, LPG of een hybride auto die jonger is dan 31 december 1992 dan is er eigenlijk niet zo veel aan de hand en zal je een groene sticker krijgen. Is je benzine-auto ouder, dan heb je een probleem, dan moet ook jij voortaan met de trein naar Düsseldorf omdat je niet meer met je auto het centrum in mag, in de desbetreffende zones dus.

Met een diesel wordt het een ander verhaal.
- Is je dieseltje ouder dan 31 december 1996, laat hem dan maar thuis, je mag het centrum niet in.
- Diesels van 1 januari 1997 tot 31 december 2001 krijgen een rode sticker. (euro-2)
- Diesels van 1 januari 2002 tot 31 december 2005 krijgen een gele sticker. (euro-3)
- Is je diesel van 1 januari 2006 of jonger, dan mag je je voorruit beplakken met een groene sticker. (euro-4-5)

Laat je in je dieselauto een goedgekeurd roetfilter inbouwen, dan kan je in aanmerking komen voor een sticker in een hogere klasse.



Per 1 januari 2012 mag je Düsseldorf ook niet meer in als je auto voorzien is van een rode sticker. Later zal ook de gele sticker niet meer het centrum in mogen. Deze data kunnen nog vervroegd worden als blijkt dat de milieumaatregel niet het gewenste effect heeft. In Berlijn bijvoorbeeld mag je na 1 januari 2010 alleen nog het centrum in als je voorzien bent van een groene sticker. De rode en de gele stickers mogen er dan niet meer in! Overigens mogen auto’s die ouder zijn dan 30 jaar en voorzien zijn van een kenteken voor oldtimers wel gewoon door de milieuzones blijven rijden.

Hoe kom je aan zo’n sticker?
Je kunt met je kentekenbewijs van je auto langsgaan bij TÜV NORD Nederland BV in Apeldoorn. Daar wordt ter plekke bekeken welke sticker je nodig hebt. Je kunt ook het volgende formulier downloaden, uitprinten en opsturen, samen met een kopie van je kentekenbewijs. De kosten voor zo’n sticker zijn €17,85. Overigens is de boete voor het ontbreken van een sticker op de voorruit tussen de €40,- en €100,-. Het jammere van deze maatregel is dat veel interessante auto’s van voor 31 december 1992 (maar nog geen 30 jaar oud zijn) niet meer in het centrum te vinden zullen zijn.

Deze mogen dus eigenlijk niet meer het centrum in, net zoals de eerste Ferrari 348’s. Ook zullen we de eerste versies van de Lamborghini Diablo moeten missen op de Kö. Er zullen nog heel wat supercars in deze klasse vallen, wat erg jammer is voor de diversiteit aan spots in het centrum van de stad. Dit soort auto’s maken het spotten voor mij toch extra leuk. Nu maar hopen dat de eigenaren van dit soort auto’s zich niet druk gaan maken om de boete die ze riskeren.

Tot slot nog even een kaartje met de milieuzone die in de toekomst nog uitgebreid kan worden mocht blijken dat deze zone niet het gewenste resultaat behaald heeft.

Reacties op dit artikel