Mercedes-Benz McLaren SLR 722 GT: het vervolg

  • Bart
  • 30-10-2007 08:36
  • 4459
  • 0

Mercedes-Benz McLaren SLR 722 GT: het vervolg

Vorige week stond er op de site een artikel over de SLR McLaren 722 GT, deze bolide was toen gespot op de Nordschleife waar hij een bloedsnelle ronde van 7 minuten en 38 seconden reed. Nu weten we daar meer over.

In dat artikel stond dat deze GT versie 650 pk kreeg, dat is dus niet waar. Maar niet getreurd want er is goed nieuws, hij krijgt er namelijk veel meer pk's bij. De GT krijgt 680 pk (500 kW) onder de motorkap, een maximaal koppel van 830 Nm en een gewicht van slechts 1390 kilootjes. Een race-luchtfilter zorgt er onder andere voor dat deze pk's erbij komen. Zijn topsnelheid is iets minder dan dat van de standaard versie, deze ligt op 315 km/h. De sprint van nul naar honderd duurt slechts 3,3 seconde. De achtcilinder is gekoppeld aan een vijftraps automatische versnellingsbak, die je kunt bedienen met flippers aan het stuur. De bak is helemaal afgesteld op circuit gebruik. In totaal worden er maar 21 gemaakt, dus dat maakt hem dan ook weer exclusief.



De geruchten gingen ook dat de RML (Ray Mallock Ltd) groep, een Britse motorracing ploeg hem ging gebruiken in een komende FIA GT race. Dit gerucht is nu bevestigd, want ze hebben bekend dat ze eigenlijk de hele racewagen hebben ontwikkeld. Dat hebben ze goed gedaan, want ze hebben alles uit de kast gehaald om de supercharged AMG 5.5 liter V8 tot een juweeltje te maken. Er is meer energie besteed aan de ophanging en het remsysteem. Om de SLR een beetje fatsoenlijk door de lucht te laten glijden hebben ze ook de aerodynamica flink aangepast. Het interieur is ook flink aangepast, alle onnodige onderdelen moesten eruit om het gewicht laag te houden. Het uitlaat systeem is heftig gemodificeerd om er een echt Duits gebulder uit te laten komen. Van de buitenkant valt er ook veel te bespeuren. Je kunt een nieuwe voorbumper verwachten met een splitter die de luchtstroom fatsoenlijk wegwerkt. Brede vleugels, side skirts, een extra grote diffuser onder de achterbumper en een overdreven grote spoiler moeten de Duitser flink op het asfalt drukken.



De SLR is ontwikkeld voor alleen circuit gebruik en gaat racen in de SLR CLUB Trophy, dat is een competitie waar alleen de leden van de SLR CLUB mee kunnen doen. Ze rijden voornamelijk in Europa, dus daar hebben wij weer geluk mee.

Bron: officieel persbericht (Via: WorldCarFans)

Reacties op dit artikel