Mercedes-Benz CLK GTR AMG

Mercedes-Benz CLK GTR AMG

Er zijn sportwagens, er zijn exoten en er zijn supercars. En je hebt een kleine schare auto's die zo speciaal zijn dat ze te goed zijn om in aanmerking te komen voor een van die titels. De 610 PK sterke Mercedes-Benz CLK GTR AMG is er daar één van.

De CLK GTR AMG werd in 1998 voor het eerst op de openbare weg losgelaten. Het toenmalige paradepaardje van de Duitse autofabrikant werd in een oplage van 25 stuks geproduceerd, niet echt een auto die je op elke straathoek zult tegenkomen dus. Hoewel dat in Leeuwarden dan weer anders ligt. Naast deze 25 exemplaren zijn ook drie Roadsters gebouwd. Bovendien is er één CLK GTR AMG Supersport in elkaar gezet, die de prestaties van de 'gewone' CLK GTR in het niets doet verdwijnen.

Wanneer een auto je met 320 kilometer per uur inhaalt zou het goed de CLK GTR AMG kunnen zijn, bij een snelheid van niet veel minder dan 346 kan het om de Supersport gaan. Deze Supersport heeft kan met zijn V12-motor de kracht van zo'n 720 paarden evenaren en sprint dan ook naar 230 kilometer per uur binnen de 9,5 seconden. De 100 wordt zelfs al binnen 2,9 seconden gehaald.



De CLK GTR AMG is door de heren van AMG gebouwd. AMG staat voor Aufrecht - Melcher - Grossaspach. Aufrecht en Melcher waren de oprichters van AMG, Grossaspach was de plaats waar AMG is opgericht. Al vanaf 1967 houden zij zich bezig met steeds sterkere, krachtigere en mooiere Mercedessen. Vanaf 1990 werden er ook AMG's fabrieks-af geleverd. De CLK GTR AMG is nog steeds volgens velen het hoogtepunt in de AMG-geschiedenis. Want het zijn niet alleen de prestaties en de looks die deze auto zo begeerlijk maken, maar ook de enorme zeldzaamheid ervan. Overigens is de CLK GTR AMG de straatversie van de race-CLK GTR, die al een heel tijdje bestond. Deze CLK GTR mocht echter pas aan races deelnemen toen de toezegging van Mercedes was gedaan dat op zijn minst 25 exemplaren voor op de openbare weg werden gemaakt. Dit was namelijk één van de voorwaarden, waaraan ook de Porsche 911 GT1 en McLaren F1 al voldeden. Eigenlijk heeft dat regeltje ons dus heel wat bijzondere wagens gegeven. Wagens met een rijke geschiedenis en duizelingwekkende prestaties.

Dat de CLK GTR AMG niet de allergoedkoopste was zul je begrijpen, ruim 1,5 miljoen dollar moest er neergeteld worden voor een exemplaar. En dan moest je nog maar het geluk hebben dat je er één van de 25 kon bemachtigen. De kans op een CLK GTR AMG Supersport was nog eens 25 keer zo klein, omdat er daar maar eentje van geproduceerd is. De Supersport is uitgerust met de 7.3 V12 uit onder andere de legendarische SL 73 AMG en een niet minder legendarisch recent model, de Pagani Zonda.




De Mercedes die momenteel het dichtst bij het elite-gehalte van de CLK GTR AMG komt is de CLK DTM AMG, leuk voor als je niet goed in het onthouden van afkortingen bent. Ook de SLR McLaren mag niet ontbreken in dit lijstje, maar bij deze auto was vooral McLaren verantwoordelijk voor de ontwikkeling ondanks de vele AMG-onderdelen in de SLR. Er gaan geruchten dat Mercedes AMG bezig is met een nieuwe supercar. Hierover is de informatie nog beperkt maar het zou gaan om een straat-legale auto met meer dan 500 PK en een AMG V8. Deze supercar zou moeten gaan concurreren met auto's als de Audi R8.

Op Autogespot zijn van de extreme auto's waar AMG aan heeft gewerkt al heel wat exemplaren overal over de wereld gespot. Ook de CLK GTR AMG is al een tijdje geleden gespot, in Nederland zelfs. Leeuwarden heeft nog steeds de primeur van de enige gespotte CLK GTR AMG. Nummer 7 van de 25 is daar gespot. De Duitse supermachine is ondanks de Zwitserse kentekenplaten in het bezit van een Nederlander.

Reacties op dit artikel