Mercedes-Benz' absolute meesterwerk gespot: 540K Spezial-Roadster

Mercedes-Benz' absolute meesterwerk gespot: 540K Spezial-Roadster

Speciale Mercedes-Benzen van voor de oorlog, niet veel mensen kennen ze. Echte verzamelaars wel en die zijn vaak bereid om miljoenen euro's neer te tellen voor een bijzondere uitvoering, zoals de Mercedes-Benz 540K Spezial-Roadster. Laat die nou net voor de eerste keer gespot zijn! Het duurde zo'n 77 jaar, maar nu staat ook dit model vereeuwigd op Autogespot. Werkelijk een hoogtepunt, want dit is één van de meest bijzondere Mercedessen aller tijden.

Vergeet de Black Series en vergeet de bijzondere sportwagens. Dit is voor echte kenners de meest interessante Mercedes-Benz ooit gemaakt. En dat gebeurde al in 1936, het geboortejaar van deze wagen. Als absolute toonbeeld van wat Mercedes-Benz kon leveren was dit toen al een heel dure wagen. Tegenwoordig worden exemplaren dus verkocht voor vele miljoenen. Dit model is waarschijnlijk in handen van een verzamelaar of museum. Vorig jaar al werd een Mercedes-Benz 540K Autobahnkurrier gespot met een voorgaand kenteken. Opvallend is ook dat er nog een dure Mercedes-Benz gespot werd en dit keer in Monaco. Hier gaat het om een Mercedes-Benz 500K. Iets minder bijzonder, maar ook nog ongelooflijk mooi.

In 77 jaar geleden heeft de autowereld sprongen gemaakt. In ongeveer 16 seconden ga je naar de honderd kilometer per uur in deze slee maar dat was destijds al een beste prestatie. Ook de topsnelheid van 160,9 kilometer per uur betekende dat de Mercedes-Benz 540K Spezial-Roadster de destijds magische grens van 100 mijl per uur doorbrak. Tegenwoordig is dat niks meer natuurlijk, maar dat maakt allemaal niets uit. Als je namelijk in deze wagen rijdt, is het alsof de tijd stil staat en je je in de mooiste Mercedes-Benz aller tijden aan het voortzetten bent. En misschien is dat wel precies het geval met deze superslee. Dat het rijdt als een slee zorgden een hoop innovaties voor. Zo was het voor die tijd heel bijzonder dat alle vier de wielen onafhankelijke vering hadden. Ook was een speciaal gefabriceerde versnellingsbak met vier versnellingen standaard voor dit model.

De voorliefde van Mercedes-Benz om de beste modellen uit te rusten met acht cilinders stamt ook uit deze tijd. Een vijf liter achtcilinder bracht zo'n 120 pk voort, al stonden de achtcilinders nog in een V-vorm. De lange motorkap was niet alleen een stylingelement, hij moest ook ruimte bieden aan de acht cilinders die in lijn opgesteld stonden. Zelf een keer zo'n model zien? Dan kun je het beste naar het Mercedes-Benz Museum gaan, want deze schoonheid ga je waarschijnlijk nooit op de openbare weg zien. En dat is een flink gemis voor de liefhebbers van prachtige vooroorlogse designs.

Mercedes-Benz' absolute meesterwerk gespot: 540K Spezial-Roadster

Reacties op dit artikel