Masters of LXRY: BMW M5 F90

Masters of LXRY: BMW M5 F90 Vorig jaar stond BMW op de Masters of LXRY beurs met de F90 5-Serie. Dit jaar is het lease model omgeruild voor de F90 M5, een auto die natuurlijk een stuk beter past bij al het spektakel van de crème de la crème van vrijwel elke sector die je maar kan bedenken. In tegenstelling tot de RS4 waar we eerder over schreven heeft de M5 gelukkig z'n V8 behouden. Er is zelfs nog wat extra vermogen aan gegund en nog wat andere leuke details.

De F90 M5 heeft vierwiel aandrijving. Dit omdat de gemiddelde eigenaar van de auto eigenlijk het liefste gewoon overal vol gas weg zou willen rijden, en dat zonder de auto tegen de eerste boom te parkeren. Met een aandrijving die elk wiel doet draaien gebeurt dit minder snel dan als 100% van het vermogen op de achterwielen zit. Toch is dat wel wat de auto leuk maakt, als je weet hoe je er mee om moet gaan. Daarom heeft BMW besloten om het mogelijk te maken om de voorwielen als het ware uit te schakelen en 100% van het vermogen naar achteren te laten gaan. In de verschillende rij-modi van de auto wordt het vermogen anders verdeeld.

Nu we het toch hebben over de verschillende rij modi is het een mooie gelegenheid om het te hebben over het vernieuwde stuurwiel. De twee rode knoppen springen in het oog. Het is helaas niet de ejecto seato cuzzo! maar dit zijn de knoppen waar je je favoriete rij-presets in een oogwenk mee kan inschakelen.

Dan de technische gegevens. De nieuwe M5 heeft 40 extra pk aan boord ten opzichte van z'n voorganger en 70Nm extra koppel. De auto gaat idioot snel naar de 100, in 3.4 seconden om precies te zijn. Deze auto heeft de specificaties die tien jaar geleden alleen nog weggelegd waren voor de super sport wagens. Zo naast de i8 weet ik direct welke ik zou kiezen. Jij ook?

Masters of LXRY: BMW M5 F90Masters of LXRY: BMW M5 F90Masters of LXRY: BMW M5 F90Masters of LXRY: BMW M5 F90Masters of LXRY: BMW M5 F90Masters of LXRY: BMW M5 F90

Volgende Vorige

Meer artikelen:

Reacties op dit artikel

  1. user avatar
    grandmasterb

    Mooie prestaties (hoewel een top Tesla al een heel stuk sneller optrekt) , maar van binnen en buiten niets bijzonders, gewoon een beetje saai ogende middenklasse sedan die nog sneller afschrijft dan die optrekt.

    08-12-2017 om 22:26
  2. user avatar
    Tom Da Man

    @grandmasterb
    De kleur vind ik wél erg mooi ;-) Maar het klopt dat er erg weinig merken zijn die met hun duurdere sedans durven te excelleren in het design. Jammer, want ik kijk dag en nacht op de beigig groene E60 van mijn overburen, en die verveelt me nooit: hij is (relatief) gewaagd, alles klopt eraan, top. Ik heb zelfs een erg gelijkende 6-reeks overwogen voor mijn bescheiden collectie, maar net als bij de Z3 coupé die nu weg is dacht ik: 'bee-em-wee, toch maar nee!' (Moet wel toegeven dat het publiek totaal veranderd is: de $ik$ltj$s rijden (in België) tegenwoordig met Audi's of compacte Mercedessen.)

    09-12-2017 om 05:33 Laatste wijziging om 09-12-2017 05:33
  3. user avatar
    Tom Da Man

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ce/BMW_E64_M6_Cabrio_Stratusgrau_Heck.JPG

    09-12-2017 om 05:39
  4. user avatar
    grandmasterb

    @Tom Da Man

    Ik heb nog heimwee naar het vorige model van de Maserati Quattroporte, dat is de mooiste en exclusiefst ogende sedan van de afgelopen 30 jaar en in de 4.7 versie ook met het mooiste motorgeluid.

    09-12-2017 om 17:19
  5. user avatar
    Tom Da Man

    @grandmasterb
    Bij mij staat die kar ook hoog gerangschikt, maar niet op een podiumplaats, en zéker niet vóór de Fisker Karma. Dát is me een wagen die naast een DS kan staan qua 'WTF'-gehalte!

    10-12-2017 om 11:52
  6. user avatar
    Tom Da Man

    (Maar voor wat het geluidje - voor een vierdeurs - betreft heb je waarschijnlijk wel gelijk...Ik bekijk de zaak puur esthetisch, en ook een DS moet het voor zijn iconische gehalte niet hebben van zijn Traction Avant-blok.)

    10-12-2017 om 11:53 Laatste wijziging om 10-12-2017 11:53
close