Masters of LXRY: BMW M5 F90

Masters of LXRY: BMW M5 F90

Vorig jaar stond BMW op de Masters of LXRY beurs met de F90 5-Serie. Dit jaar is het lease model omgeruild voor de F90 M5, een auto die natuurlijk een stuk beter past bij al het spektakel van de crème de la crème van vrijwel elke sector die je maar kan bedenken. In tegenstelling tot de RS4 waar we eerder over schreven heeft de M5 gelukkig z'n V8 behouden. Er is zelfs nog wat extra vermogen aan gegund en nog wat andere leuke details.

De F90 M5 heeft vierwiel aandrijving. Dit omdat de gemiddelde eigenaar van de auto eigenlijk het liefste gewoon overal vol gas weg zou willen rijden, en dat zonder de auto tegen de eerste boom te parkeren. Met een aandrijving die elk wiel doet draaien gebeurt dit minder snel dan als 100% van het vermogen op de achterwielen zit. Toch is dat wel wat de auto leuk maakt, als je weet hoe je er mee om moet gaan. Daarom heeft BMW besloten om het mogelijk te maken om de voorwielen als het ware uit te schakelen en 100% van het vermogen naar achteren te laten gaan. In de verschillende rij-modi van de auto wordt het vermogen anders verdeeld.

Nu we het toch hebben over de verschillende rij modi is het een mooie gelegenheid om het te hebben over het vernieuwde stuurwiel. De twee rode knoppen springen in het oog. Het is helaas niet de ejecto seato cuzzo! maar dit zijn de knoppen waar je je favoriete rij-presets in een oogwenk mee kan inschakelen.

Dan de technische gegevens. De nieuwe M5 heeft 40 extra pk aan boord ten opzichte van z'n voorganger en 70Nm extra koppel. De auto gaat idioot snel naar de 100, in 3.4 seconden om precies te zijn. Deze auto heeft de specificaties die tien jaar geleden alleen nog weggelegd waren voor de super sport wagens. Zo naast de i8 weet ik direct welke ik zou kiezen. Jij ook?

Masters of LXRY: BMW M5 F90Masters of LXRY: BMW M5 F90Masters of LXRY: BMW M5 F90Masters of LXRY: BMW M5 F90Masters of LXRY: BMW M5 F90Masters of LXRY: BMW M5 F90

Reacties op dit artikel