Lotus Exige Sport 350: Lichter én sneller!

  • Max
  • 10-12-2015 08:59
  • 271
  • 2

Lotus Exige Sport 350: Lichter én sneller!

De Lotus Exige in zijn huidige vorm gaat alweer een tijdje mee, maar dat weerhoudt Lotus er niet van om hem steeds verder aan te scherpen. Het resultaat van alle verbeteringen is deze auto: De Exige Sport 350.

Onder de kap treffen we de welbekende 3,5 liter V6 met supercharger aan, zoals hij hier ligt goed voor -je raadt het al- 350 pk en 400 nm koppel. Deze waarden gecombineerd met het extreem lage gewicht van 1125 kg zorgen ervoor dat hij de sprint van 0-100 aflegt in slechts 3,9 seconden en de puf er pas uit is bij 275 km/h.

Daarnaast is de handgeschakelde versnellingsbak verder geoptimaliseerd, waardoor je veel preciezer en sneller kunt schakelen. Leuke toevoeging is dat Lotus het mechaniek van de bak heeft opengewerkt à la Pagani. Als je je linkervoet liever wat meer rust geeft kun je ook gaan voor een semi-automatische optie met 6 versnellingen. Voor de prestaties van de auto maakt het niet wezenlijk veel uit.

De versie met automaat legt de sprint van 0-100 met 3,8 seconden 0,1 seconde sneller af dan de versie met handbak, maar haalt daarbij een lagere topsnelheid van 261 km/h. Zelf vind ik flipperen in een Lotus eigenlijk not-done, mijns inziens hoort in zo’n puristische auto gewoon een handbak. We zien bij de Alfa 4C echter dat er ook een flipperbak in zit, dus het is Logisch dat Lotus hiermee een alternatief wil bieden voor dat lichtgewicht karretje.

Uiterlijke wijzigingen ten opzichte van de Exige zijn er nauwelijks, wel kun je in het interieur nu kiezen voor een ‘heritage’ thema waarbij de stoelen en de deuren worden bekleed in een ruitpatroon. Prijzen in Duitsland, Frankrijk en Italië schommelen tussen de 70 en 80.000 euro. Een Nederlandse prijs is nog niet bekend, maar reken er op dat deze dicht tegen de ton aan zal zitten.

Lotus Exige Sport 350: Lichter én sneller!Lotus Exige Sport 350: Lichter én sneller!Lotus Exige Sport 350: Lichter én sneller!Lotus Exige Sport 350: Lichter én sneller!

Reacties op dit artikel