Lotus: Britse bommetjes op wielen

  • Jeroen
  • 22-04-2007 07:57
  • 4190
  • 1

Lotus: Britse bommetjes op wielen

De Lotus is er in vele varianten. Van de eerste Elite tot de nieuwste Europa S. Ze beginnen allemaal met een E: Eleven, Elite, Elan, Eclat, Esprit, Elise, Exige en Europa S. In dit artikel ga je meer lezen over het merk Lotus, de reden waarom elke Lotus vanaf de Eleven met een "E" begon en specifiek, de Exige.

Over Lotus
Lotus zetelt sinds 1948 in het Britse Hethel, Norfolk en bouwde in dat jaar de allereerste Lotus, de Mark 1. Ingenieur Colin Chapman was verantwoordelijk voor het design van de Mark 1 die mee moest gaan doen in de racerij. Een jaar later kwam de Mark 2 en in 1951 werd deze opgevolgd door de Mark 3. Officieel is Lotus pas sinds 1952 een automerk onder de naam Lotus Engineering. De ingenieur Colin Chapman wilde dat de auto's zo licht mogelijk zouden worden. Dat is ook altijd de kracht van de auto geweest, veel vermogen op een relatief laag gewicht. Alles wat niet nodig was in de auto kwam er ook niet in, denk aan stuurbekrachtiging, een radio enzovoort. Lotus bouwde de eerste auto voor op de straat onder de naam Mark 6.




Als je goed kijkt naar de benamingen van de laatste serie Lotussen, dan valt het op dat de naam van elke auto begint met een E. Hoe zit dit nu precies? Voordat de Lotus Eleven kwam hadden alle auto's namen als Mark 1, Mark 2 enzovoort. De Eleven zou dus Mark 11 heten maar dit was verwarrend met de Romeinse cijfers II wat voor twee staat. Daarom is er besloten om elf voluit te schrijven. Sindsdien begint elke Lotus met een E, tot de Europa S die op dit moment in de showroom staat. We kennen onder andere de Lotus Seven, Eleven, Elite, Elan, Europa, Eclat, Esprit, Elise, Exige en Europa S. Vreemd genoeg is er geen Mark V en Mark X gebouwd, de reden hiervoor is onbekend.

De allereerste "E" is de Eleven. Deze is in 1956 op de markt gekomen en tot 1960 zijn daar zo'n 270 stuks van verkocht. In dat zelfde jaar bouwt Lotus haar allereerste Formule 1 auto, de XII.

Lotus kende een behoorlijk aantal samenwerkingen. Er werd eigenlijk gehobbeld van eigenaar naar eigenaar. Zo wordt in 1985 de naam veranderd naar Group Lotus en een jaar later in 1986 wordt het bedrijf overgenomen door het Amerikaanse General Motors, bekend van onder andere Buick, Cadillac, Chevrolet en Pontiac. De grote Amerikaan kocht een klein bedrijfje. Waarom? Lotus zag mogelijkheden om via General Motors de productie te kunnen uitbreiden en deed dat met de start van de ontwikkeling van de Elise. De Elise kwam in 1995 op de markt, twee jaar nadat General Motors het merk had verkocht aan het Franse Bugatti. Zelf had ik nooit verwacht dat Lotus ooit in handen is geweest van de bouwer van de duurste auto die momenteel de koop is. Dit Franse uitstapje duurde dan ook niet lang en in 1998 kwamen de Aziaten om de hoek kijken. Een Maleisisch automerk, DRB HICOM, nam een meerheidsbelang in het bedrijf. De Aziaten waren reeds bekend met de productie van Honda, Hyundai en Mercedes voor het Aziatische continent. Een ander Maleisisch bedrijf genaamd Proton neemt in 1998 een belang van 16% in het bedrijf. Je kan stellen dat de Aziaten het merk wel zien zitten. Gelukkig zie je daar in de auto's weinig van terug. Twee jaar terug heeft Proton het bedrijf opgesplitst in Group Lotus en Lotus Engineering.




Lotus Exige
Hét bommetje op wielen. Hessing en Van der Kooi zijn de dealers voor Nederland die de Exige importeren vanuit Engeland. De S1, Series 1, is in 2000 op de markt gekomen met een 1.8 liter Rover K Series motor die 170pk leverde. In vergelijking met de Elise heeft de Exige bredere wielkasten, een glasvezel dak, een grote spoiler achterop en een luchthapper op het dak. In 2004 is de Exige S2 geïntroduceerd, de Series 2. Een van de verschillen zijn de achterlichten, dit zijn dezelfde als op de Elise Series 2 zit. Verder ziet de auto er wat dynamischer uit en is de motor vervangen door een 1.8 liter Toyota motor met 190pk. Wat vooral opvalt aan de Exige is de spoiler aan de achterkant en de luchthapper op het dak. De sportstoelen houden je als bestuurder en passagier goed op z'n plek. De Exige S1 is een combinatie van de Elise S2 en Elise S1. Hij heeft de looks van de Elise S1 en het formaat van de S2. De Exige S2 is extremer, sneller en vetter dan de Exige S1. Het is een auto die je koopt om mee op te vallen, om het centrum van Laren duidelijk te maken dat je aanwezig bent, om de PC Hooftstraat om te laten kijken aangezien een Continental GT daar allang niet meer spectaculair is. Dat is deze auto wel: een spektakel!




"Mijn Exige"
De Lotus Exige waar ik in heb meegereden is een Series 2 en weegt ongeveer 875 kilo met een top snelheid van 250 kilometer per uur. De Toyota motor levert zo'n 190 pk. Dat klinkt niet veel maar voor een auto van nog geen 1000 kilo heeft hij een enorme trekkracht. Je wordt letterlijk in je stoel gedrukt bij het accelereren. Het sensatiegehalte is enorm hoog en je voelt de adrenaline door je lichaam stromen! De auto trekt niet alleen snel op maar je staat ook nog eens snel stil. Erg makkelijk. Deze specifieke Exige S2 is voorzien van een sportpakket met onder andere dubbele olie koelers, lichtgewicht donkere velgen, ProBax sportstoelen, een Lotus Traction Control System (TCS) en ingeborduurde Exige logo's. Verder is de auto voorzien van een Stage 2 uitlatensysteem wat betekent dat er dikkere pijpen onder zitten.




De rit voerde van Alkmaar naar Bergen. Meteen bij het uitrijden van Alkmaar werd me duidelijk hoeveel geluid een Exige maakt. Bij 6000 toeren maakt de motor dusdanig veel lawaai dat je bijna geen gesprek meer kan voeren. Het lawaai van de motor is overweldigend! Je zit ontzettend laag, dat merk je als je naast een "normale" auto staat. Grappig detail: in de auto zit een achteruitkijkspiegel. Deze heeft geen functie want je ziet helemaal niks als je er in kijkt! Hij moet er alleen inzitten omdat de RDW dat graag wil. Onderweg trekt de auto enorm veel bekijks, veel kinderen wijzen naar de auto en roepen "oooh" en "wooow". In Bergen aan Zee heb ik een aantal foto's gemaakt. Zoals Appeltje het al eens zei: "Hij blijft maar klikken!". Het was moeilijk om niet met je vinger op het ontspanknopje te zitten. Na het maken van de foto's reden we via Bergen terug naar Alkmaar alwaar we in Bergen nog gefotografeerd zijn. Nu weet ik hoe een eigenaar zich voelt om in zijn exoot te rijden en gespot te worden. Het geeft een gevoel van trots.




Mijn dank gaat naar de uiterst vriendelijke eigenaar!

Reageer!

Reacties op dit artikel