Litchfield zet RS6 op krachttraining

  • Max
  • 26-12-2015 10:00
  • 511
  • 2

Litchfield zet RS6 op krachttraining

De Audi RS6, inmiddels een welbekende en gerespecteerde auto onder autoliefhebbers. Hoe kan het ook anders met 560 pk, 700 nm koppel en genoeg ruimte om je enorme Duitse herder kwijt te kunnen. De RS6 is een auto die sportwagenwaarden combineert met dagelijkse bruikbaarheid. Wat wil een mens nog meer? Toen kwam tuner Litchfield om de hoek kijken.

Niemand zou de RS6 ooit beschouwen als een auto die niet vooruit te branden is, toch meent de Britse firma Litchfield dat er meer in het vat zit. Oprichter Iain Litchfield stelt namelijk dat de vierliter V8 TFSI van Audi een enorm ‘over-engineerede’ motor is, die veel meer vermogen aankan dan de 560 pk die Audi de RS6 af-fabriek meegeeft. Audi heeft het blok zo sterk gemaakt omdat het in een hele wijde modellenrange gebruikt wordt; o.a. ook in de Bentley Continental GT en in de Audi S8. Doordat de motor in zoveel verschillende auto’s van verschillende merken gebruikt wordt moet hij makkelijk aan te passen zijn aan het specifieke model waarin de motor zijn leven zal slijten. Om ervoor te zorgen dat niet steeds alle interne componenten verwisseld dienen te worden voor ieder specifiek model heeft Audi besloten om de motor extra sterk te maken, zodat hij zonder al te veel extra aanpassingen universeel toepasbaar is.

Al het bovenstaande zorgt er natuurlijk voor dat de V8 een uitstekende basis is voor tuners om hun eigen visie erop los te laten, Litchfield heeft dit dan ook gedaan. Intern is er helemaal niets aangepast omdat dat dus niet nodig is, maar het motormanagement heeft een complete overhaul gekregen. Het vermogen (indien je gaat voor het Stage 3 pakket) stijgt hierdoor naar 750 pk en het koppel bedraagt 950 nm. Dát zijn nog eens cijfers! Ineens accelereert de RS6 van 0-100 in 3,2 seconden en van 0-160 in 7,9 seconden, waardoor je kunt blijven plakken aan de bumper van een 911 Turbo S. De topsnelheid ligt op >310 km/h. Bloedjesnel dus! Daarnaast kun je kiezen voor een Milltek- of Akrapovic uitlaat voor extra auditief genot. Wat mij verder vooral bevalt is dat Litchfield zich op het gebied van uiterlijke aanpassingen koest houdt. De ABT en MTM kits zijn in mijn ogen veel te schreeuwerig en doen behoorlijk af aan de schoonheid van de RS6. Litchfield heeft het in dat opzicht beter begrepen.

Heeft al dit moois je aandacht getrokken en wil je je RS6 ook onderwerpen aan een krachttraining? Dat kan! Laat 6800 euro achter bij Litchfield en je rijdt 99,7% van het volk op de Nederlandse snelweg eruit, onder alle weersomstandigheden. Of je hond er zo blij mee is, dat laat ik even in het midden...Litchfield zet RS6 op krachttraining

Reacties op dit artikel