Ladies Day @ de AutoRAI

Ladies Day @ de AutoRAI

Op 3 april werd er, voor het eerst in de geschiedenis van de AutoRAI, een Ladies Day georganiseerd. Doordat er steeds meer vrouwelijke bezoekers op de autoRAI afkomen, is het idee voor deze speciale 'vrouwendag' ontstaan. Toevallig had ik mijn bezoek aan de RAI op 3 april gepland. Even voor 13 uur stapte ik de auto in met de verwachting binnen het uur in Amsterdam weer uit te stappen. Helaas verliep de reis niet zo soepel. Door een ongeluk en, als gevolg van dat ongeluk, afsluiting van de A4 liep ik pas om 15 uur de RAI binnen. Maar niet getreurd want ik had tot 22 uur de tijd om overal rond te kijken.



Omdat ik geen idee had van de speciale acties voor Ladies Day moest ik daar zelf achter komen. Dit was alleen makkelijker gezegd dan gedaan. Het was niet direct te merken bij de meeste stands.
Naar mijn idee waren er maar een paar stands die meteen opvielen met hun 'acties' voor de vrouwen. Bij Opel, Peugeot, Alfa, Burton, Invicta en Van der Kooi (o.a. Lotus, TVR & Caterham) was meteen duidelijk dat er iets voor Ladies Day werd gedaan. Bij Peugeot kon je je op laten maken en je haar laten doen om vervolgens op de foto te gaan. Ook kon je hier een week lang gratis cabriorijden in de 207 CC winnen.
Bij Alfa mochten de vrouwen plaats nemen in de nieuwe Alfa Spider voor een foto.


Opel pakte het groots aan met een modeshow, gepresenteerd door Victoria Koblenko. Op mijn vraag; wat heeft een modeshow dan met auto's te maken?, kon de gevraagde geen duidelijk antwoord geven. Wel trok de modeshow een hoop mensen aan, maar zeker niet meer vrouwen dan mannen.
De heren en dames bij Burton probeerden geld binnen te halen voor het KWF Kankerbestrijdingfonds en de Stichting Viva la Donna door het verkopen van de celebrator.


Op de stand van Invicta werd de interesse van de vrouwen ook gewekt, en wel door het aanbieden van juwelen. Tot slot een stand die meteen opviel door 2 aantrekkelijke jongens die champagne uit deelde aan de vrouwen, en door de TVR Sagaris die op de stand stond. Een van de verkopers was toch wel verbaasd dat ik wist hoe ik de auto van buiten en binnen open moest krijgen. Ik heb het hier over de stand van Van der Kooi. Toen dit bedrijf geïnformeerd werd over Ladies Day zijn alle medewerkers hard gaan denken over leuke dingen. In eerste instantie kwam het idee om bekende Nederlanders (wel mannen natuurlijk) op de stand uit te nodigen. Al snel bleek dit te duur dus op zoek naar een ander idee. Er werd geopperd om voor the chippendales te gaan. Maar ook hier werd vanaf gezien omdat dit niet bij het imago bedrijf past. Er vanuit gaande dat er naar de RAI gebeld zou worden, door een medewerker, om af te zeggen, was hiermee de kous af. Helaas werd er vergeten om af te bellen en dus rekende de RAI op the chippendales. Het programma was al gedrukt. Toen Van der Kooi meldde dat het feest niet doorging, moest er snel iets anders bedacht worden. En zo zijn de jongens met champagne op de stand beland. Wel heeft Van der Kooi een geweldig idee voor over 2 jaar. Ik raad alle dames dan ook aan om over 2 jaar naar de stand van Van der Kooi te gaan, want dit heeft wel alles met auto's te maken!

Bij Renault willen ze geen onderscheid maken tussen mannen en vrouwen, dus ook geen deelname aan Ladies Day. 'We hebben geen speciale aanbiedingen en activiteiten voor de mannen dus ook niet voor de vrouwen'. Mijn gedachten; de AutoRAI is ooit bedacht en georganiseerd voor de man, dus waarom niet 1 dagje speciaal voor de vrouw?
Ook bij Skoda was er niks te merken van Ladies Day, maar de leuke verkoper die ik tegenkwam maakte een hoop goed.
Bij Mercedes heb ik aardig wat tijd doorgebracht. Niet omdat ze iets speciaals hadden voor Ladies Day, maar om mijn vraag beantwoord te krijgen. Ik was blij te merken dat ik serieus werd genomen, en dat de degene aan wie ik mijn vraag had gesteld, alle tijd nam om deze naar mijn tevredenheid te beantwoorden. Ook werd ik uitgenodigd om een, zeer welkom, drankje te drinken. Onder het genot van dat drankje nog even verder gepraat over natuurlijk auto's, de RAI en ook Autogespot kwam even ter sprake.


Bij Audi en Spyker werd er ook niet speciaal aan Ladies Day gedaan. Bij Spyker was het voor de standmedewerkers niet op tijd duidelijk gemaakt dat er een Ladies Day werd georganiseerd. Hierdoor was er geen tijd meer om iets leuks te bedenken. Wel hebben de standmedewerksters een bloemetje gekregen van hun mannelijke collega's.
Bij Audi waren ze zo vriendelijk om me een kijkje te laten nemen bij een witte R8 die achter de schermen stond. Dames, mocht je een R8 aan willen schaffen, kun je de kleur van exterieur en interieur zelf kiezen. Van babyblauw tot roze, wat je maar wilt.


Het was de bedoeling dat er deze dag meer vrouwen naar de RAI zouden komen, maar volgens standmedewerkers was er weinig van te merken. Op de vraag; Merk je nu ook dat er vandaag meer vrouwen zijn dan normaal?, was het antwoord eenduidig nee.

Al met al vond ik de 'Ladies Day' eigenlijk tegenvallen. Ondanks dat heb ik een leuke dag gehad want in eerste instantie kwam ik voor de auto's, en niet voor alle 'leuke acties'.

Annemieke

Reacties op dit artikel