Knap staaltje bouwkunsten

Knap staaltje bouwkunsten

Utrecht, een bekende en zeer belangrijke stad in de geschiedenis van de Nederlandsche architectuur. Zo zijn er in het centrum van de stad Romaanse en Gotische bouwstijlen te vinden in de vorm van de Sint Pieterskerk en de welbekende Domkerk. Op dit moment word er hard gewerkt langs de snelweg A2 van Amsterdam naar Maastricht om wederom wat architectonische hoogstandjes te bouwen. Naast mijn werk als directiechauffeur, helaas is de arbeidsmarkt voor bouwtechnici zeer slecht, ben ik mezelf aan het specialiseren in het geven van nieuwe functies aan monumentale gebouwen. In mijn wachttijd kan ik er dus voor kiezen om te gaan werken voor mijn studie, er zijn natuurlijk uitzonderingen…

In de buurt van Utrecht is er altijd wel een ritje mogelijk naar The Cockpit, waar zich het welbekende autobedrijf Hessing zich gevestigd heeft. Het vestigen van een autobedrijf was in eerste instantie niet de gedachte. Een belangrijke eis voor het ontwerp van deze geluidswal was dat bedrijven zich op het achterliggende bedrijven terrein zichtbaar konden maken op de A2. Architect Kor Oosterhuis heeft een schetsontwerp gemaakt van zes vloeiende lijnen. Twee lijnen vormen de onder- en bovenkant van de geluidswal en de vier overige lijnen vormen de bolling van het scherm. Zeer revolutionair in dit ontwerp is dat het gebouw gemaakt is zonder de normale bouwtekeningen. Door ontwikkeling van een parametrisch detail is het gelukt alle 40.000 unieke constructieve elementen en glasvlakken door middel van één standaard aansluiting te creëren, deze werden als een doos in elkaar gezet zonder plattegronden, doorsneden en/of details. Het ontwerp van de vloeiende lijnen, wat een gevoel van snelheid geeft sprak autobedrijf Hessing aan en de functie bedrijfsruimte werd veranderd tot autoshowroom.

Tijdens een bezoek aan deze autoshowroom, ofwel de grootste speelgoedwinkel van Nederland heb ik amper een minuut oog voor dit architectonische hoogstandje gehad. Mijn ogen worden getrokken door hele andere dingen, supercars. Regelmatig breng ik een bezoekje en maak dan wat foto's van nieuwe bolides. Afgelopen tijd heb ik mijn hart op kunnen halen door de vele nieuwe modellen;
- De Rolls-Royce Ghost;
- De Bentley Mulsanne 2009;
- De Benley Continental GT 2012;
- De Lamborghini Gallardo LP570-4 Superleggera;

Tot mijn grote verbazing stond er bij mijn laatste bezoek een zeer woeste stier, de nieuwe Lamborghini Aventador LP700-4. Het was een bloedhete dag en ik kreeg toch even kippenvel. De Aventador LP700-4 bestaat uit een negental hoofdlijnen. In dit geval vijf voor de bovenkant (één over het midden van de wagen en twee maal twee lijnen over het bestuurders- en het bijrijdersgedeelte ) en vier voor de hoeken (kan je in dit geval spreken van bollingen?) van de wagen. Een prachtig detail is de brandstofklep, hierin zijn de hoeken van de wagen meegenomen. Wat een enorm brute wagen stond er op het plateau helemaal weg gedrukt in de zijkant van de showroom. Zou dit de eerste van de negen Aventadors zijn voor Nederland?

Knap staaltje bouwkunsten
Knap staaltje bouwkunstenKnap staaltje bouwkunstenKnap staaltje bouwkunstenKnap staaltje bouwkunsten

Dit nieuwe model in de Murciélago-lijn is waarschijnlijk vernoemd naar de stier die in 1993 bij een stierengevecht de trofeo de la peña la Madroneñera won. Naast hoge snelheid en exclusiviteit was gewichtsreductie een belangrijk speerpunt. De V12 die 700 pk levert weegt slechts 235 kilo en brengt je met een geweldige brul in 2,9 seconden van 0 tot 100 km/u en stopt pas bij een Vmax van 350 km/u. Schakelen gaat in slecht 50 milliseconde. Voor zo'n 500.000 euro (slecht 1/10 van de aanneemsom van The Cockpit) is de Aventador LP700-4 te bestellen. Echter met het nu alle grote succes en een productie van slechts 500 exemplaren per jaar, moet je wel bereidt zijn te wachten tot 2014 voordat je de eerste meters kunt rijden. Tot die tijd moeten we maar hopen dat er snel weer een exemplaar in de showroom komt te staan of beter nog, dat er een aantal op de Nederlandse wegen mogen verschijnen.

Knap staaltje bouwkunsten
Knap staaltje bouwkunstenKnap staaltje bouwkunstenKnap staaltje bouwkunstenKnap staaltje bouwkunsten
Knap staaltje bouwkunsten

Reacties op dit artikel