Klassiekergespot: Lancia Delta HF Integrale

Klassiekergespot: Lancia Delta HF Integrale

Lancia is dood. Op een paar omgekatte Chryslers na was het de afgelopen jaren helemaal niks, waarna opperhoofd Marchionne het merk voor dood achterliet. Dit is ontzettend zonde, want als we wat verder teruggaan in de geschiedenis zien we dat er heel wat pareltjes bestaan die de naam ‘Lancia’ dragen. Neem bijvoorbeeld deze Delta Integrale, gespot in Monaco met een bijpassende livery!

De Delta werd voor het eerst aan het publiek getoond in 1979 als eerste compacte middenklasser van het merk. Ook toen was de samenwerking met Fiat al innig: een groot deel van de techniek werd overgenomen van de reeds bestaande Fiat Ritmo, alleen de Lancia had een sportievere inborst. Deze eigenschap werd al helemaal kracht bijgezet met de HF Integrale.

Feitelijk was deze variant een afgeleide van de Delta die Lancia (met succes) inzette in Groep A van het WRC (World Rally Championship). Met vierwielaandrijving en vermogens variërend van 185 pk voor de 8v tot 215 pk voor de EVO II was het ook absoluut geen tamme auto. De sterkste variant tikte de 218 km/h aan en knalde in 6,4 seconden naar de 100. Voor een middenklasser van eind jaren ’80 zijn dit echt ongeëvenaarde prestaties, zelfs tegenwoordig komt de HF Integrale nog prima mee. Het is een erg leuke auto om te zien, bovendien is hij met de rally-livery een unieke verschijning in het straatbeeld van Monaco! Ik mis het Lancia van weleer...

Klassiekergespot: Lancia Delta HF Integrale

Reacties op dit artikel


  1. Profile pic
    aad  -  30-09-2017 om 09:23

    Niet alleen de Delta was mooi maar ze hebben nog veel meer schitterende modellen gemaakt zoals de Statos, 037 , Gamma de Thema en noem ze maar op. Zeer rijke geschiedenis ook in de sport en niks meer mee gedaan, eeuwig zonde.

  2. Dit is niet ok

Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws