Klassiekergespot spot van de week: Rolls-Royce Corniche Dakar

Klassiekergespot spot van de week: Rolls-Royce Corniche Dakar

Ondanks het feit dat er de afgelopen week maar een handjevol nieuwe spots binnen kwam op Klassiekergespot, waren er al gauw drie spots die opvielen. De Delorean DMC-12 werd wereldberoemd in Back to the Future; in Purmerend werden er twee achter elkaar gespot. Minder beroemd is deze opvallende moderne interpretatie van een Volga M21. De meest bijzondere spot van de afgelopen week was echter een Rolls-Royce. Powered by Detroit.

Rolls-Royces waren vroeger bravere auto's dan nu. Stel je eens voor dat je van een stijlvolle, luxe, antieke, gentleman's car een woeste, rauwe, grove machine maakt. Hoe ziet dat er in de praktijk uit?

De auto is duidelijk te herkennen als Rolls-Royce Corniche. Nader bekeken blijkt niets minder waar te zijn dan dat dit een volbloed Rolls-Royce is. Alléén al de krachtbron is niet de traditionele 6,75 liter V8. Inmiddels wordt daar met gemak (maar dankzij turbo's) aanzienlijk méér uit gehaald dan de 350 pk vóór in dit exemplaar. Het vermogen wordt in dit geval geleverd door een 5,7 liter V8 van Chevrolet. Aangezien deze Rolls nog dorstiger rijdt dan een "èchte" werd er voor de lange rit een tank van 330 liter gemonteerd. Óók de achterwielaandrijving moest het veld ruimen. Toyota leverde in dit geval het vervangende materiaal: vierwielaandrijving en een handgeschakelde vierversnellingsbak uit de Toyota Landcruiser. Om dit in te bouwen moest wel een volledig nieuw spaceframe worden gebouwd. Hier overheen kwam de koets. Dit was niet de oorspronkelijke stalen koets, maar een geheel nieuw gebouwd exemplaar dat gemaakt werd van met glasvezel versterkt polyester. Er is erg veel werk in gaan zitten, maar het is dan wel een koets die hier méér dan 80 kilo op schaal brengt. De totale auto woog uiteindelijk maar 1.400 kilo, bijna 900 kilo minder dan een originele Corniche.

Wat kwam er van deze auto eigenlijk terecht? De auto heeft de beroemde Parijs-Dakar helaas niet afgerond, want onderweg brak de stuuras. Deze werd gerepareerd, maar de equipe werd gediskwalificeerd. Wèl is de auto nog doorgereden tot aan de finish die in totaal door maar 40 van de 170 deelnemende auto's werd bereikt!

De auto is iets voor iemand, die, afgezien van tweehonderdduizend euro, een sterke band heeft met de Parijs-Dakar rally. Voor een Rolls-Royce liefhebber valt deze Corniche in de categorie "bastaard", want slechts weinig van de auto is oorspronkelijk door Rolls-Royce zelf gemaakt.

Klassiekergespot spot van de week: Rolls-Royce Corniche Dakar

Reacties op dit artikel