Klassiekergespot spot van de week: Porsche 965 Turbo S

Klassiekergespot spot van de week: Porsche 965 Turbo S

Men zou een studie kunnen wijden aan de Porsche 911. De lijnen van de huidige 911 zijn nog steeds te herkennen in die van de allereerste 911 uit 1963. Het spreekwoord “never change a winning team” is onlosmakelijk verbonden met dit model. Voor velen is zoiets na al die decennia niet heel spannend, maar er is altijd nog wel iets bijzonders te ontdekken.

Porsche 965 Turbo S 3.6

Van de zes generaties 911 is de 964 er één. Van de vele versies – te veel om op te noemen – van de 964, is de 965 er één. De 965 werd in 1990 geïntroduceerd. Het was een 964 met een turbo, waarmee het de opvolger was van de allereerste 911 Turbo, de 930. Alléén al in die 965 was door de jaren heen keuze uit drie verschillende motoren. Op chronologische volgorde zijn dit een 3,3 liter, een 3,8 liter, en een 3,6 liter.

In 1994 rolden de allereerste 993's van de band, en dus óók de allerlaatste 964's. Er waren nog 90 chassis over van de Porsche 965, en wie zich enigszins heeft verdiept in de manier waarop automerken hiermee om gaan ziet hem misschien al aankomen: een bijzondere, allerlaatste versie om afscheid te nemen. Lees: om van de laatste chassis af te komen. Dit is het model zoals deze spot. Om het aanbod nog breder te maken was de auto óók te bestellen als Flachbau, de zogenaamde Slantnose of Flatnose. De keerzijde van deze zeldzaamheid is het feit dat er weinig informatie over te vinden is, maar een indicatie van het productieaantal is er in ieder geval.

Klassiekergespot spot van de week: Porsche 965 Turbo S

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag