Klassiekergespot spot van de week: Nagant 1907

Klassiekergespot spot van de week: Nagant 1907

Sportauto's voeren op Autogespot de boventoon. Door de jaren heen hebben auto's een belangrijke evolutie doorgemaakt, zo ook sportauto's. De balans tussen vorm en functie is hier een belangrijk aspect van. Door de jaren heen zijn supercars steeds geciviliseerder geworden, en is het belangrijker geworden dat de auto's door particulieren aantrekkelijk worden gevonden. Vroeger ging het er ruwer aan toe.

Heel anders dan nu, waren de race auto's van vroeger massieve apparaten met dunne banden, ongestroomlijnd, voorzien van trommelremmen, en uiteraard niet uitgerust met ABS en andere systemen. Aan ècht design werd nog maar weinig aandacht besteed, want dat werd niet erg belangrijk gevonden. Zolang het maar werkt. Vorm volgt functie. Juist dat geeft de auto's een heel eigen identiteit en vorm. Het is van een dergelijke puurheid en simplisme dat het relatieve gebrek aan vermogen geen probleem is.

Gobron-Brillie werd aan het einde van de 19e eeuw opgericht. Onder licentie bouwde het Luikse Nagant, - van oorsprong fabrikant van wapens, werktuigen, en elektrische apparatuur -, vrachtauto's voor Gobron-Brillie, maar in 1904 ging Nagant verder als autonoom merk. De afgebeelde auto werd enkele jaren later, in 1907, gebouwd. Motoren die beschikbaar waren, hadden inhouden van tussen 4.523 tot 7.598 cc, volumes die destijds redelijk gebruikelijk waren voor de bovenklasse van de automobielindustrie.

Klassiekergespot spot van de week: Nagant 1907

Helaas is er over Nagant niet veel informatie te vinden. Wel is het afgebeelde exemplaar nog enkele keren online te vinden. Misschien weet een lezer hier meer over.

Reacties op dit artikel