Klassiekergespot spot van de week: Ferrari 275 GTB/C.

Klassiekergespot spot van de week: Ferrari 275 GTB/C.

In 1964 presenteerde Ferrari op het Salon de l’Automobile in Parijs de 275 GTB, als opvolger van de populaire 250 GT. Hoewel deze prachtige door Pininfarina vormgegeven auto eigenlijk als straatwagen bedoeld was, werd al snel begonnen aan de ontwikkeling van een raceversie: de Ferrari 275 GTB/C. Van dit model, waarvan de naam staat voor “275 Gran Turismo Berlinetta / Competizione”, werden in 1965 en 1966 in totaal 22 exemplaren gebouwd.

Het exemplaar dat onlangs gespot werd in Cannes, kreeg het chassisnummer 09027GT mee. Deze wagen werd oorspronkelijk geleverd aan Ecurie Francorchamps, de beroemde renstal van de Belgische Ferrari-importeur Jacques Swaters. Net zoals de meeste andere auto’s van dit team, werd hij voorzien van een knalgeel koetswerk.

Klassiekergespot spot van de week: Ferrari 275 GTB/C.

Meteen na levering werd 09027GT ingezet voor de beroemde 24 uursrace van Le Mans, met Pierre Noblet en Claude Dubois aan het stuur, waar hij de tweede plaats binnen z’n klasse behaalde. Ook de tweede race van deze auto, de Mont Ventoux hillclimb in Frankrijk, werd succesvol afgesloten met een overwinning binnen zijn klasse. Dit was meteen ook de laatste keer dat deze Ferrari de eindmeet van een race zou bereiken...

Twee maanden na de overwinning in Frankrijk werd namelijk deelgenomen aan de loodzware “Marathon de la Route”, een 84 uursrace (!) op de Nurburgring. Hierbij raakte de 275 GTB/C zwaar beschadigd waarna hij naar Carrozzeria Scaglietti werd gestuurd, waar de wagen in zijn oorspronkelijke staat hersteld werd. Tijdens het transport terug naar Brussel raakte de vrachtwagen echter betrokken bij een ongeval, waardoor de 275, samen met een 330 P2 en 330 GTC, opnieuw beschadigd raakte. Terug naar afzender dus!

Na dit onfortuinlijke incident werd de auto nog ingeschreven voor enkele races, maar door pech of ongevallen werd de finish nooit meer gehaald. In de daaropvolgende decennia kwam 09027GT terecht bij verschillende eigenaars, waaronder motorsportjournalist Patrick McNally en de bekende Ferrari-verzamelaars Yoshiho Matsuda en Sir Anthony Bamford. In deze periode moest de gele kleur ook plaats ruimen voor het gebruikelijke “resale red”, zij het dan met een gele streep.

Al met al een erg bijzonder exemplaar van een op zich al zeer zeldzaam en waardevol type. Het feit dat deze Ferrari gespot werd in combo met een unieke Alfa Romeo maakt deze spot nog uitzonderlijker!

Reacties op dit artikel