Klassiekergespot spot van de week: Bugatti T57 C Letourneur & Marchand Aravis

Klassiekergespot spot van de week: Bugatti T57 C Letourneur & Marchand Aravis

Lang hebben jullie weinig van KG gehoord. Er komt echter een nieuwe site aan en daarbij hoort een spot van de week. Een spot van de dag wordt lastig gezien de kleine hoeveelheid spots die dagelijks binnenkort, àls ze al binnenkomen. Omdat dit de eerste "Spot van de week" is, is gekozen voor de mooiste spot uit de afgelopen maand. Het werd een "eerste generatie" Bugatti met een erg lange naam!

Om bij het begin te beginnen ontleed ik de nogal ingewikkelde naam van de auto voor jullie. Inmiddels hadden jullie wel door dat Bugatti het merk is, en T57 het type. De C geeft aan dat het om één van de 750 met compressor uitgeruste exemplaren is. De 3,3 liter achtcilinder in lijn motor met dubbele bovenliggende nokkenassen levert in deze uitrusting 160 pk, bijna 50 pk per liter anno 1937 dus. Letourneur & Marchand is de koetsenbouwer uit Parijs, die verantwoordelijk is voor het ontwerp en de bouw van het koetswerk. Het bedrijf heeft in zeer kleine aantallen koetsen gebouwd voor exclusieve Franse merken, zoals Bugatti, Delage, Delahaye en Voisin. Drie van deze merken zijn al erg lang geleden ten onder gegaan. Ze bouwden luxe auto's à la Rolls-Royce, maar uiteraard was aan het excentrieke uiterlijk te zien dat het om Franse auto's ging. Aravis heeft niets met de koetsenbouwer zelf te maken, maar is een koetsstijl, wat in dit geval betekent dat de auto een cabriolet is met vier zitplaatsen. Er is niet veel te vinden over de exacte betekenis van Aravis, alleen dat dergelijk uitgeruste Bugatti's erg zeldzaam zijn, vijf of zes Bugatti's zijn op deze wijze uitgerust. Het verhaal is al een groot aantal regels verder voordat de volledige naam uit is gelegd, zo zie je maar weer hoe veel variëteit er destijds was op het gebied van koetsen. Dit geldt voor meer luxe merken, zoals Rolls-Royce. Vooroorlogse Rolls-Royces zijn eveneens zeldzaam, maar in de afgelopen weken zijn er drie vooroorlogse exemplaren gespot. Elk van deze is voorzien met een koetswerk van externe makelij aangezien Rolls-Royce die zelf nog niet bouwde. Hoewel een Rolls-Royce Phantom II, een heus slagschip, uniek te noemen is op de openbare weg, waren Rolls-Royces lang niet zo bijzonder als deze Bugatti.

Klassiekergespot spot van de week: Bugatti T57 C Letourneur & Marchand Aravis

Reacties op dit artikel