Klassiekergespot spot van de week: Aston Martin DB4 Series II

Klassiekergespot spot van de week: Aston Martin DB4 Series II

Klassiekergespot is een website die voornamelijk bekend staat om spots die niet verschijnen op Autogespot. Een feit blijft echter dat een groot deel van de meest kostbare klassiekers ook op de laatste website te vinden is, zoals de Aston Martin DB4. Dit is een veelzijdige auto met vele verschijningsvormen.

De Aston Martin DB4 werd in 1958, tegen het einde van de productie van de DB2/4 MkIII, geïntroduceerd. De verwantschap met de DB2-familie was zichtbaar, maar de verschillen tussen de DB4 en zijn voorganger zijn veel groter dan de verschillen met zijn opvolger, de DB5. Touring te Milaan had de koets ontworpen die vervolgens in Engeland van aluminium werd gebouwd. Het rechtvaardigde een "Superleggera" vermelding op de motorkap, hoewel de auto bijna anderhalf ton woog. Waarschijnlijk heeft niemand er ooit een punt van gemaakt, want een Aston Martin is geen scheurijzer op het circuit. In de eerste plaats is het kunst. Power, Beauty, and Soul.

De DB4 nam vele vormen aan. Naast de "Saloon", was er ook nog een cabriolet. Het neusje van de zalm was echter de DB4 GT Zagato. In de loop der jaren werden alleen al aan de "instapper" aanpassingen gedaan aan subtiele details, zoals de grille, de luchthapper op de motorkap, achterlichten, en remmen. Afgebeeld is een Series II, een versie die zich van alle latere versies onderscheidde aan de hand van de achterlichten. Deze staan bekend als "Cathedral lights". Latere versies, en tevens de DB5, kregen de drievoudige units.

De DB4 was zonder meer één van de duurste auto's die destijds op de markt waren. Ferrari had de 250 GTE en de Lusso in het gamma, Lamborghini kwam in het laatste productiejaar van de DB4 met de 350 GT. Deze leek niet geheel toevallig enigszins op de DB4, want het was Touring die de koets had ontworpen. Maserati bood met de 3500 GT een relatief betaalbaar alternatief.

De Aston Martin DB4 heeft veel gemeen met de DB5 en zal dus meesnoepen van de bekendheid die de DB5 kreeg in James-Bond films als Goldfinger, Thunderball, en Goldeneye. Een DB4 heeft een waarde van tussen de anderhalf en de twee ton in euro's. Voor een Convertible - toen heette dat nog niet "Volante" -, een GT, een GT Zagato en elke andere uitzonderlijke uitvoering kun je rekenen op een hoge meerprijs.

Klassiekergespot spot van de week: Aston Martin DB4 Series II

Reacties op dit artikel