Klassieker gespot in Hamburg: Isdera Spyder 036i

  • Jeroen
  • 25-06-2012 10:30
  • 2005
  • 0

Klassieker gespot in Hamburg: Isdera Spyder 036i

Er zijn van die kleine autobedrijven waar we eigenlijk maar heel weinig van weten. Isdera is zo'n bedrijf. Het Ingenieurbüro für Styling, DEsign und RAcing uit Duitsland werd opgericht in 1969 en bouwde de afgelopen tientallen jaren interessante auto's. De Spyder 036i is daar een voorbeeld van en dit model kwam in 1987 op de markt.

Unieke auto's
De Isdera Spyder 036i zou vijf jaar in productie blijven. Voordat in 1987 de Spyder 036i op de markt kwam, werden in de vijf jaren daarvoor al de Spyder 033-16 en de Spyder 033 Prototype ontwikkeld. Isdera had de gewoonte om elke nieuwe auto in Genève te presenteren. Zo kwam oprichter Eberhard Schulz naar Zwitserland met onder meer de Imperator 108i, de Commendatore 112i en het meest recente project, de Autobahnkurier AK116i met twee V8 motoren uit de rekken van Mercedes-Benz.

Gewoon de baas bellen om te bestellen
Isdera was anders. Er waren - nu nog steeds niet - geen dealers waar je een auto kon bestellen. Als je interesse had belde je gewoon een hoge baas bij het bedrijf en toonde je je interesse. Vervolgens kon je langskomen bij de fabriek om je auto samen te stellen. Elke auto wordt samen met de klant samengesteld. Hierdoor is geen één exemplaar hetzelfde. Na een periode van zes maanden kon je dan in Hildesheim je auto ophalen. De met de hand gebouwde Spyder 036i is, zoals de benaming al zegt, een open sportauto met achterwielaandrijving die nog het meest weg heeft van een auto uit Back To The Future. Het futuristische uiterlijk was in de jaren tachtig echt opzienbarend. Je kon de auto ook echt alleen open rijden.

Specificaties
Isdera verbeterde door de jaren heen de Spyder 036i steeds meer. Deze verbetering zat voornamelijk in het vermogen. In 1987 kwam de eerste versie op de markt met een drie liter zes-in-lijn die 188 pk genereerde met een koppel van 260 Newton-meter. Met een topsnelheid van 242 kilometer per uur kon deze klassieker in wording nog behoorlijk goed meekomen in de jaren tachtig. Sprinten naar een snelheid van honderd kilometer per uur kostte slechts 5,9 seconden. Isdera heeft in de tien jaren dat de Spyder-lijn op de markt was slechts zeventien exemplaren gebouwd. Een exemplaar spotten is dus een unicum te noemen! Het is dan ook niet zo gek dat er slechts drie exemplaren op Autogespot staan waarvan je de andere twee hier en hier kan bekijken.

Klassieker gespot in Hamburg: Isdera Spyder 036i

Reacties op dit artikel