KG Maandoverzicht deel I

KG Maandoverzicht deel I

Appeltje heeft ook voor de maand september weer de mooiste klassiekers voor jullie uitgezocht en voorzien van nuttige informatie. Het overzicht zal in drie delen verschijnen, waarvan dit deel 1 is.

Rolls-Royce Silver Spirit II Hooper Two-door Saloon
De Silver Spirit en aanverwanten, geïntroduceerd in 1980, hebben het erg lang volgehouden. Het staat een tradtitioneel merk als Rolls-Royce (en Bentley) goed, maar heeft als nadeel dat men eindeloos bezig is allerlei uitvoeringen te maken die nòg specialer en nòg exclusiever zijn, terwijl het vaak neerkomt op slechts kleine details. Zo is dat niet bij deze tweedeurs versie, een uitvoering die door koetsenbouwer Hooper is ontwikkeld aan het begin van de jaren ’90 op basis van de Silver Spirit II en de Bentley Turbo R. Het is zonder meer een exclusieve auto te noemen, omdat het op concrete punten aanzienlijk verschilt van de veel minder zeldzame ‘Saloons’. Hoeveel er precies van zijn gebouwd is niet precies bekend, maar het zal gaan om ongeveer een dozijn.




Rolls-Royce Silver Cloud II L.W.B. Euromillions Edition
Één van de mooiste creaties uit het verleden is de Silver Cloud II. Voorzien van de mooie enkele koplampen, maar wel met de V8 voorin die we nu nog kennen, zij het opgeboord. Het was een redelijk populaire auto, want in die paar jaar werden er meer dan 2700 gebouwd. En dat was een tijd waarin de wereldbevolking twee keer zo klein was als deze nu is, om maar een relevante factor te noemen. 299 werden geleverd als L.W.B., dus die is pas echt bijzonder!
Toen kwam er een internationale loterij met schandalig hoge jackpotten, dus dat moet óók op een schandalige manier worden gepromoot. Één van deze 299 schitterende creaties uit Crewe werd daarvoor – zonder gebed! – opgeofferd en naar de lokale Grote Beurt gebracht. Een achterspoiler die bij 250 km/u honderd gram downforce genereert, stoere 17 inch lichtmetalen velgen, een grote happer op de neus mocht je een compressor willen monteren, en uiteraard een speciale ‘paintjob’, geheel passend bij deze auto. En toen moest er iemand gevonden worden die achter het stuur wilde kruipen om hem te promoten…




Bentley S3 Continental Mulliner Flying Spur
Ambassades zijn vaak redelijk goed scoren, zeker in een stad als Londen. Het aan Sloan Street gelegen pand van de Deense ambassade ligt precies op de spotroute. De afgebeelde Bentley is trouwens niet van een ambassadeur, aangezien die geen conventionele kentekens op hun auto’s dragen, maar kentekens uit zeven tekens; drie cijfers, een D, en nog eens drie cijfers. Van de S3 Continental zijn er maar 312 gebouwd, maar het grootste deel daarvan is wel voorzien van een Mulliner Park-Ward koets. Mulliner en Park-Ward bouwden ooit afzonderlijke versies, maar in 1959 werd ook Mulliner overgenomen door RR (Park-Ward was reeds van hun), en werd het gefuseerd als afdeling voor speciale carrosserieën.




Bugatti T57 SC Atlantic
Één van de meest in het oog springende spots van de afgelopen weken was deze Bugatti. Voor de afwisseling ligt de nadruk op het filmpje, aangezien de foto wat betreft formaat te wensen over laat, maar het is iets. Met één van de meest merkwaardige koetswerken is dit ook één van de zeldzaamste Bugatti’s ooit, want er zijn maar 3 originele Atlantiques geleverd. Het is dus waarschijnlijk dat dit een latere creatie is, wat je al gauw zou denken bij iets dat dermate zeldzaam is. Van de drie gebouwde exemplaren zijn er namelijk nog maar twee bekend, beide hebben recent een ‘Best of show’ nominatie gekregen op Pebble Beach! De auto heeft zijn aparte vorm te danken aan het feit dat de auto gemaakt is uit twee superlichte aluminium delen die aan elkaar moesten worden gemaakt voor een geheel. Dat verklaart ook de ‘ruggengraat’ die je bij de auto ziet. Het is niet mogelijk zoiets te smelten, dus is het aan elkaar gemaakt met een soort popnagels. Dat betrof overigens de Aérolithe, het ‘prototype’ van deze auto. De productieversies waren deels opgetrokken uit staal, dus hadden ze dat in wezen niet echt nodig. Toch is het toegepast, want het zou de auto bij hoge snelheden relatief stabiel maken. Maar het belangrijkste is waarschijnlijk dat het stilistisch interessant is.
Zoals gezegd zijn van deze spot geen goede foto’s beschikbaar, maar gelukkig heeft de spotter een filmpje van deze extreem exclusieve Atlantique gemaakt en dat filmpje kun je hier bekijken.


Lagonda V12 Drophead Coupé
Het is een bekend decor voor spots uit het centrum van Londen: kleine straatjes, zogenaamde ‘mews’ vol garagedeuren waar van alles achter – en vóór – staat. Dit straatje is nog eens extra bijzonder, omdat het al vaker voorbij kwam met een aantal indrukwekkende combo’s. Zo staat er ergens op Exoticspotter een foto waarop te zien is dat dit straatje gevuld is met een DB7 Zagato, Carrera GT, Arnage T en een 550 Maranello. Een andere spotter ontdekte een McLaren F1 achter één van de garagedeuren! Deze keer is het een klassieker die op de plaat gaat, traditioneel met een Phantom op de achtergrond. Het is niet zomaar een klassieker, het is zelfs een oldtimer, wat wil zeggen dat hij nog veel ouder is. De V12 was een model van vóór de tweede wereldoorlog, ontwikkeld na een faillissement in 1935 in samenwerking met Walter Owen Bentley. Er waren vele versies, allemaal uitgerust met de 4,5 liter V12 met dubbele bovenliggende nokkenassen. Het vermogen dat dit blok leverde was redelijk indrukwekkend, 160 tot meer dan 200 pk! Er zijn ongeveer 190 exemplaren gebouwd, maar die zijn momenteel redelijk veel waard. De meeste exemplaren liggen rond de honderdduizend euro, maar fractioneel meer of minder is ook mogelijk.




Riley 2.5 Litre RMF
Als één van de weinigen bracht Riley een geheel nieuw model op de markt na de tweede wereldoorlog. Het luisterde naar de naam 1.5 Litre RMA en RME, waar de RME niets meer was dan de opvolger van de RMA. Parallel werden de RMB en in 1952 de RMF - tegelijkertijd met de RME - in productie genomen. Deze modellen waren 6,5 centimeter langer en hadden een 2,4 liter motor voorin, verder waren verschillen miniem. Het model werd alleen als sedan geleverd, roadsters waren er ook maar dan onder de naam RMC/RMD en alleen met de 2,4 liter motor. Afgebeeld is een RMF, een model met 2,4 liter motor uit de begin jaren ’50. Destijds heeft hij waarschijnlijk eerst op oude Nederlandse platen gestaan, die provinciegebonden waren, waarna de auto in 1956 is voorzien van de huidige platen. De auto zelf is namelijk sowieso van voor 1956. Er zijn 1050 RMF’s gebouwd




Ferrari 275 GTB/2
De Ferrari 275 volgde de Ferrari 250 op, maar was veel minder bedoeld als GT en meer als echte sportwagen wegens het ontbreken van een achterbank. Een soort opvolger van de 250 GT S.W.B. puur gekeken naar de opbouw van de auto, maar natuurlijk is hij weer niet zó legendarisch. De auto was er als GTB/2 en GTB/4. Die cijfers staan voor het aantal bovenliggende nokkenassen, en hebben dus indirect betrekking op het maximum vermogen. 280 pk tegen 300 pk, geen gigantisch verschil dus, maar de auto’s waren ook geen alternatieven voor elkaar. Nadat de GTB/2 uit productie was genomen in 1966 kwam de GTB/4, een verbeterde versie zoals Ferrari en vele andere merken dat doen. Van de GTB/2 werden er 460 gebouwd, van de GTB/4 werden er maar 350 gebouwd. Er verscheen nog een aantal andere versies, zoals de competitieversies en de Nart Spyder. De laatste leek veel meer op een onthoofde 275 GTB dan de 275 GTS. De waarde van een auto als deze ligt momenteel rond de ‘paar ton’, maar fluctueert aanzienlijk per exemplaar.




Aston-Martin Lagonda Saloon
Waar Aston-Martin en Porsche momenteel concepts hebben van toekomstige sedans, waren vergelijkbare auto’s er in de jaren ’70 ook al. Diverse sportwagenmerken hebben destijds een vierdeurs auto op de markt gebracht. De Quattroporte III kwam voort uit een al langer lopende geschiedenis van sedans, maar merken die tot dusver alleen nog maar sportauto’s hadden gebouwd kwamen er ook mee. Iso (-Rivolta) kwam met de Fidia S4, DeTomaso bouwde de Deauville, en Aston-Martin probeerde Lagonda nieuw leven in te blazen met een model genaamd Lagonda. De eerste serie auto’s zag er compleet anders uit, omdat de Aston-Martin V8 zowel technisch als wat betreft exterieur als basis diende, de tweede serie was daarentegen een ‘shockerende’ auto. Alleen voor het design van wielen en banden was geen lineaal gebruikt, de rest was kaarsrecht en ook de rechte vlakken werden niet met elkaar verbonden middels rondingen. Tussen 1976 en 1990 werden er 527 exemplaren gebouwd in vier series, waarvan de afgebeelde auto een Series II of III was. IV had geen opklapkoplampen en zodoende in elke unit twee extra koplampen als vervanging.




Cadillac 353 Roadster
Eigenlijk is elke vooroorlogse auto hier een vermelding waard. De meeste auto’s gaan hooguit enkele tientallen jaren mee, bepaalde modellen rijden al een halve eeuw rond (Volvo Amazon’s en DS’en bijvoorbeeld), maar slechts weinigen hebben de tweede wereldoorlog overleefd. De afgebeelde auto komt uit 1930 en heeft daarmee de gemiddelde leeftijd van de mens bereikt. Ook in zijn tijd was het een redelijk zeldzame auto, zeker in Europa waar ook nu nog maar vrij weinig Amerikaanse auto’s rijden. De 22.214 exemplaren (inclusief model 355) zijn overigens wel in de vrij korte periode van 1930-1931 gebouwd, met ten minste zes verschillende koetsstijlen:

Roadster, 2 deuren
Landaulette, 4 deuren, 4 zitplaatsen, achterste compartiment open
Limousine, 4 deure, 4 zitplatsen
Sedan, 4 deuren, 4 zitplaatsen, ook leverbaar als convertible
Coupé, 2 deuren
Tourer, 2 deuren, 2+2 (krappe vierzitter)

De auto werd aangedreven door een achtcilinder van 5,8 liter met een vermogen van 70 Kw, oftewel 94 pk. De auto woog wel 2.430 kilo, wat de specifieke massa nogal hoog maakt, maar 70 Kw op zich is tegenwoordig nog gangbaar.




Kougar/Jaguar
Deze opmerkelijke auto werd gespot in een woonwijk in Diest, België. Hij is gelabeld als Jaguar, maar is waarschijnlijk gebouwd door Kougar op basis van Jaguar onderdelen. Dit bedrijf bouwde onder andere de Kougar Sports in de jaren ’70 en ’80, een soort retrodesign op basis van Jaguar en Rover onderdelen. Op basis daarvan is te verwachten dat de afgebeelde auto hetzelfde laken een pak is. Ook google resultaten geven de term ‘unknown’ bij een model dat er sprekend op lijkt, met als commentaar dat de auto gebaseerd is op een Jaguar met V12. Zijn er mensen die hier meer over weten?

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag