Jaguar Land Rover laat zien waar SVO toe in staat is

  • Ruud
  • 13-12-2017 16:33
  • 536
  • 1

Jaguar Land Rover laat zien waar SVO toe in staat is

Het circuit opgestuurd worden met een mastodont van 2.300 kilo en dan de eerste keer aanremmen voor, zoals de Italianen dat zo mooi noemen, "Variante del Rettifilo" op het circuit van Monza. Ik kan je vertellen, dat is de eerste keer best spannend. Ondanks de immense remschijven van Brembo zat ik toch wel met zweethandjes aan het stuur.

Het gebeurt namelijk niet vaak dat je met een gigantische SUV het circuit mag bestormen. Daarnaast zijn er maar weinig SUV's die zo klinken alsof ze elk moment je kop van je romp kunnen trekken. De Range Rover Sport SVR kunnen we met recht de best klinkende SUV van het moment noemen. De brute V8 met supercharger is goed voor 550 pk en heeft geen enkele moeite de 2.300 kilo wegende Range Rover van zijn plek te krijgen en naar snelheden van boven de 200 km/u te brengen. Doe je dat ook nog eens op één van de weinige hogesnelheids circuit's in Europa dan weet je dat de remmen het behoorlijk zwaar gaan krijgen. Acceleren naar hoge snelheid om vervolgens deze weer terug te brengen naar een niveau dat de Range Rover Sport zich in de bocht wil laten zetten. Nu moet er gezegd worden dat de omstandigheden niet ideaal waren maar daardoor konden we wel optimaal genieten van de vierwielaandrijving die de SVR aan boord heeft. De baan was namelijk licht vochtig en mistig. Met iets teveel snelheid de bocht in resulteerde al snel in onderstuur, echter kon dit gecorrigeerd worden door een toefje gas waardoor de vier wielen weer grip terugkregen en ze de auto weer door de bocht heen trokken. Keer op keer spannend, maar als je eenmaal het kunstje onder de knie hebt begint de SVR zich bijna als een circuit auto te gedragen. Op het rechte stuk wel te verstaan, want daar komt die 550 pk echt tot zijn recht. En hadden we dat geluid al genoemd?

Met zwaargewichten en brulapen over het circuit van MonzaMet zwaargewichten en brulapen over het circuit van MonzaMet zwaargewichten en brulapen over het circuit van Monza


Nadat we weer een opfriscursus hadden gehad over hoe lekker dat V8 blok is en klinkt was het tijd om in een auto te stappen die meer voor het circuit gemaakt is. De F-TYPE SVR. Hetzelfde blok, iets meer vermogen, een bult minder gewicht en een veel speelser karakter. Dat werd meteen duidelijk bij de eerste chicane, iets te vroeg op het gas zorgde voor een kwispelend kontje. We reden dit monster een jaar geleden al en kwamen toen al de conclusie dat er heerlijk mee te rijden was. De F-TYPE SVR is voorzien van permanente vierwielaandrijving maar ondanks dat heeft hij een heel speels karakter waarbij de kont graag wil kwispelen. Deze auto is tenminste echt gemaakt voor het circuit. Ook hier was het circuit nog vochtig en konden we niet het volledige potentieel benutten maar ook in dit soort situaties is het wel eens lekker om een auto te testen. Ondanks de 575 pk is de F-TYPE SVR een echte daily driver die afgelopen dagen in de sneeuw echt wel zijn mannetje had gestaan. Daar zorgt onder andere het dynamische onderstel wel voor.

Met zwaargewichten en brulapen over het circuit van MonzaMet zwaargewichten en brulapen over het circuit van MonzaMet zwaargewichten en brulapen over het circuit van Monza

Met zwaargewichten en brulapen over het circuit van MonzaMet zwaargewichten en brulapen over het circuit van MonzaMet zwaargewichten en brulapen over het circuit van Monza

Het plezier was echter niet alleen gericht op de Range Rover Sport SVR en F-TYPE SVR. Het evenement in Monza was om te laten zien waar Special Vehicle Operations (SVO) toe in staat was. Degene die onze Instagram volgen konden al een kleine glimp opvangen van de prachtige combinaties die geshowd werden. SVO begint inmiddels zo goed te lopen dat men aan het uitbreiden is. Net als bij andere premium merken is de klant koning en kan men alle gewenste kleuren laten mengen. Milka paarse gordelriemen? Geen probleem, je kan het zo gek maken als je zelf wilt en zolang je het kan betalen. Meest opvallende combinatie op dit evenement was de olievlek gekleurde Range Rover SVAutobiography Dynamic. Overigens is dit één van de nieuwste toevoegingen aan de Range Rover lijn dit jaar. In het vooronder vinden we hetzelfde blok als in de Range Rover SVR alleen met een iets beschaafdere soundtrack. Binnenin is het één en al luxe en ruimte. Achterin kan men zich daarnaast prima vermaken met de schermen of de auto gebruiken als mobiel kantoor. Zoals gezegd, de mogelijkheden zijn grenzeloos.

Met zwaargewichten en brulapen over het circuit van Monza

Het mag duidelijk zijn, met de komst van SVO is Jaguar Land Rover behoorlijk aan het groeien in het exclusievere segment, maar vergis je niet. Elk model van Jaguar Land Rover heeft de mogelijkheid om langs deze afdeling te gaan.

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag