Introductie Jaguar XF @ Kroymans Hilversum

Introductie Jaguar XF @ Kroymans Hilversum

De nieuwe Jaguar XF. Het model wat de grote ommekeer voor het Britse merk moet gaan betekenen. Afgelopen zaterdag en zondag was op meerdere plekken in het land bij diverse dealers de nieuwe Jag te bewonderen. Wij werden door Kroymans uitgenodigd om onder het genot van een hapje en een drankje de XF eens van dichtbij te bekijken.



Wat is onze eerste indruk nu geworden na meer dan een uur enkele XF’s te hebben bewonderd?
Voor ons is het vooral in spanning wachten op de XF-R. Maar een normale XF ziet er ook al behoorlijk gelikt uit. In de showroom stond ook een DB9 en vooral de achterkant van de XF heeft gelijkenissen met de DB9. Dat zien wij eerder als een compliment dan als een negatief punt. De voorzijde van de bolide oogt een stuk aantrekkelijker dan de overige auto’s die in dit segment leverbaar zijn en dat is een sterk punt. Verder valt het op dat de daklijn al vanaf het midden naar achteren afloopt. Door deze coupé lijn krijgt de XF een sportieve uitstraling. Bovendien geeft het de auto een compact uiterlijk mee, maar dat is in werkelijkheid niet zo. Wij vinden deze Jaguar een auto met twee gezichten, de voorkant is lekker scherp en een tikkeltje agressief. Maar naar de achterzijde lopend wordt de auto een stuk eleganter en komt het geheel tot een einde met een ronde kont. Deze Jaguar XF is wel een bolide die je moet voorzien van een goed setje velgen, dat maakt de uitstraling nóg beter dan de uitstraling die hij standaard al heeft.



Het interieur is ook iets wat weer geheel on-Jaguar is. De overige Jag’s hebben vooral een warme en typische Engelse sfeer. In deze nieuwe bolide van het Engelse merk vind je wat meer een zakelijke Europese sfeer. Echter na langer blijven zitten vinden wij het toch weer een herkenbaar Engelse auto. Omdat de daklijn relatief laag is lijkt het interieur in eerste instantie best krap. Voordat je plaats neemt vergis je je wel even goed in de hoeveelheid ruimte van de auto. Hij is dan ook langer dan een Audi A6. Het interieur wordt gekenmerkt door veel hoogwaardige materialen en leer. Een hard stuk plastic of nepleer zul je in deze auto niet terug vinden. Zelf vinden wij de bediening van de automaat en startknop erg mooi.




Er zijn nu vier motorvarianten beschikbaar en drie soorten uitvoeringen. De uitrustingniveau’s zijn de Luxury, Premium Luxury en SV8. Over één jaar hopen wij een vijfde variant te kunnen verwelkomen, namelijk de R-versie. PK-freaks zullen zich voorlopig tevreden moeten stellen met de 4.2 liter V8 Supercharged. Deze bolide levert 416 pk en snelt daarmee in minder dan 5.5 seconden naar de 100 km/u.



Als je langer na gaat denken besef je eigenlijk dat deze auto voor het geld veel meer te bieden heeft dan de andere auto’s uit dit segment. Voor de basisprijs van een XF 3.0 V6 ben je net geen € 70.000 ,- kwijt. Bij Mercedes schaf je voor dit bedrag een E350 aan en Audi biedt voor deze prijs een A6 3.2 FSI aan. Dit zijn alleen auto’s die je op de hoek van elke straat vindt. Dé bolides die de automarkt beheersen. Met een XF heb je een auto die hetzelfde te bieden heeft alleen zijn de capaciteiten in een hip jasje gestoken. Een erg mooie Jaguar dus en zeker een grote stap voorwaarts ten opzichte van de wat oubollige S-type. Jaguar is wat ons betreft echt een andere, betere weg in geslagen en hopelijk niet zonder succes.

Helaas hebben wij de Jaguar XF nog niet kunnen rijden. Maar dat mocht de pret niet drukken. Hierbij nog wat extra foto's van de nieuwe XF.




Reacties op dit artikel