Spot van de dag: Lamborghini Diablo VT Roadster

  • Jeroen
  • 08-04-2011 23:01
  • 3048
  • 10

Spot van de dag: Lamborghini Diablo VT Roadster

Vijf jaar voordat Lamborghini begon met de productie van de Diablo was het bedrijf al bezig met de ontwikkeling van de opvolger van de Countach. De productie van de Diablo begon in 1990 en zou in 2001 eindigen. In elf jaar tijd zouden er een paar duizend Diablo's worden gebouwd en qua looptijd zou deze minder lang in productie zijn dan de Countach, die van 1974 tot en met 1990 liep. Zo halverwege de jaren negentig kwamen de Italianen met een zeer speciale versie van de Diablo. De Diablo VT Roadster zou een zeer gewilde auto worden met een beperkte oplage.

Spotter JimSpot moet vast zijn ogen hebben uitgekeken toen hij een fraaie blauwe Lamborghini Diablo VT Roadster tegenkwam in Naaldwijk. De auto staat op groen dealer-kenteken dus wellicht komt deze auto eerdaags nog op de bekende gele platen te staan. Er staan een klein aantal exemplaren in Nederland geregistreerd en dat is natuurlijk erg bijzonder gezien de auto in een beperkte oplage van 200 exemplaren is gebouwd. Lamborghini toonde de auto voor het eerst in december 1995 op de autobeurs van Bologna. Vanaf dat moment zou de auto gedurende iets minder dan drie jaar gebouwd gaan worden.

Marcello Gandini was verantwoordelijk voor het ontwerp van de Diablo VT Roadster en hij had niet veel moeite om één van de meest sexy auto's ooit te tekenen. De targa-constructie was niet het enige waarmee de auto verschilde van de standaard coupé. Zo had de auto een nieuwe voorbumper, nieuwe zeventien inch velgen en een nieuwe motorkap. Onderhuids had de Diablo VT Roadster voldoende aan een 5,7 liter V12 die 492 pk produceerde waarmee halverwege de jaren negentig al een topsnelheid van 328 kilometer per uur bereikt kon worden. Binnen 4,1 seconden kon de auto naar de honderd kilometer per uur sprinten.

De Diablo VT Roadster had een bijzondere dakconstructie. Het targa-dakje zou worden opgeslagen achter de passagiers. Om het gewicht van het dakpaneel laag te houden werd deze van koolstofvezel gemaakt. In samenwerking met Affolter werd ook een elektrisch daksysteem aangeboden.

Spot van de dag: Lamborghini Diablo VT Roadster

Reacties op dit artikel