Nieuwe BMW M4 CS is hier!

  • Joep
  • 08-05-2024 15:30
  • 258
  • 3

Nieuwe BMW M4 CS is hier!

Hier is de nieuwe topper van de gefacelifte BMW M4!

De huidige BMW 4-Serie en M4 werden in 2020 gepresenteerd. Die M4 was er als coupé als gewone en Competition. Later kwam er nog een Competition xDrive. Alle M4's hadden een drie liter zes-in-lijn aan boord. In de non-Competition had je 480 pk, in de Competition en Competition xDrive had je 510 pk. Er was ook nog een cabrio en die was er alleen als Competition xDrive. Dit jaar werd de 4-Serie en dus ook de M4 gefacelift. Belangrijkste wijzigingen waren de nieuwe koplampen, achterlichten, bumpers en een vernieuwd interieur. Qua specs veranderde er alleen wat bij de Competition xDrive, want die heeft nu 530 pk. Daarmee is ie net iets sneller dan de versies met achterwielaandrijving. De gefacelifte coupé en cabrio hebben we al als Competition op de site gezien, de 'M4' nog niet.

Voor die facelift keerde in 2022 een legendarische naam terug, CSL. Deze gefocuste en lichtere variant was de spirituele opvolger van de M3 CSL van weleer. De zescilinder kreeg 550 pk en de top lag bij 307 km/h. Ook verloor die heel wat kilo's waardoor er iets meer dan 1600 overbleven. De CSL had andere achterlichten, gele verlichting, een agressievere neus, rode accenten en een in de kofferbak geïntegreerde spoiler ten opzichte van de gewone M4. Er werden slechts 1000 stuks gebouwd.

Nu de facelift er is komt er een nieuw topmodel bij, de CS. Deze krijgt net als de CSL 550 pk en zal beperkt beschikbaar zijn zoals dat altijd bij CS-modellen het geval is. Normaal gesproken betekent het een productierun van ongeveer een jaar. Dit zagen we ook bij de vorige M3 en M4 CS en bij de M5 CS. Voor de facelift van de huidige BMW 3- en 4-serie was er ook een M3 CS. Nu je de foto's ziet en dit leest denk je dat dit gewoon een goedkopere CSL is. Ja hij lijkt erop maar het is echt niet hetzelfde. De M4 CS volgt hetzelfde recept als de M3 CS. Dat wil zeggen iets lichter en scherper dan de gewone M3/M4, maar niet te extreem. Dat was de CSL wel. Ter vergelijking: De M4 CS is 20 kilo lichter dan de Competition, de CSL 75 kilo. De M4 CS heeft vierwielaandrijving en is daarmee iets sneller dan de achterwiel aangedreven CSL op de sprint, 3,4 versus 3,7 seconden. Qua topsnelheid wint de CSL wel, want de CS haalt 302 en de CSL 307.

Aan de buitenkant zijn er toch wel wat verschillen met de CSL. De indeling van de achterlichten is net anders en de CS heeft de nieuwe koplampen van de facelift terwijl de CSL de oude exemplaren heeft. Ook heeft de CS geen ducktail-achtige spoiler. Daarnaast is de CS in een aantal nieuwe kleuren te bestellen en heeft hij het vernieuwde interieur. De CS heeft dezelfde rode accenten en gele verlichting als de CSL, maar natuurlijk andere logo's.

Kortom, de nieuwe M4 CS moet je zien als een scherpere M4 die iets minder heftig, iets minder zeldzaam, iets minder licht, iets minder onderscheidend en iets nieuwer is dan de gelimiteerde CSL.

Nieuwe BMW M4 CS is hier!

Nieuwe BMW M4 CS is hier!

Nieuwe BMW M4 CS is hier!

Nieuwe BMW M4 CS is hier!

Reacties op dit artikel