Kellison J-4R: zelfs voor Monegaskische begrippen uniek

  • Max
  • 13-05-2017 16:10
  • 857
  • 2

Kellison J-4R: zelfs voor Monegaskische begrippen uniek

Soms denk je alles te weten wat er te weten valt over de auto-industrie. Wij liefhebbers volgen het nieuws intensief en niets gaat aan onze ogen voorbij. Toch duiken er soms nog pareltjes op waarvan we niet wisten dat ze bestonden. Deze Kellison J-4R was mij tot vandaag namelijk onbekend! Hoog tijd om deze auto en het merk eens nader onder de loep te nemen.

Jim Kellison was oorspronkelijk werkzaam als straaljagerpiloot en daarna als ingenieur in de luchtvaartindustrie. Hij had echter een droom: dat hij ooit een auto zou bouwen die kon wedijveren met o.a. Ferrari op zowel de straat als het circuit. In 1955 ging hij aan de slag met ontwerpen en in 1957 werd de eerste Kellison -de J-4- getoond aan het publiek. De carrosserie van de J-4 bestond geheel uit fiberglas, hetgeen uniek was voor die tijd. Het design viel door de vloeiende, lage lijn tevens op. Later werden er nog andere modellen onthuld, feitelijk waren dat gewoon carrosserieën die men op frames van bestaande auto’s kon zetten. Kellison was dus eigenlijk een coachbuilder. De beste man overleed in 2004, zijn zoons hebben de erfenis van hun vader voortgezet met een website/archief.

Wat eigenlijk meteen opvalt als je de site van Kellison bezoekt is, naast het feit dat het een grote bende is, dat er een kleine community lijkt te bestaan rondom het merk. Dit komt denk ik met name door het feit dat Kellisons allemaal kitcars waren. Klanten konden kiezen of ze een auto kant en klaar wilden hebben, maar zelf bouwen was ook een optie. Ook nu is het zelfs nog mogelijk om bij externe bedrijven een carrosserie te bestellen, waarna je zelf aan de slag kunt met de rest van de wagen. Ga er maar aan staan...

Het lastige van dit zelfbouw-element binnen het merk is dat de specificaties van auto tot auto verschillen. Deze Kellison J-4R, gespot in Monaco, is de raceversie met daarin hoogstwaarschijnlijk een 327 cubic inches Corvette-V8. Ongetwijfeld zal de kracht van deze motor in combinatie met de lichtgewicht carrosserie zorgen voor goede prestaties, maar veel kan ik jullie daar niet over vertellen. Wel is dit een auto waarmee je zelfs in Monaco iets unieks in handen hebt. Alleen dat is al heel wat waard!

Kellison J-4R: zelfs voor Monegaskische begrippen uniek

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag