Gespot: Bandini 750 Saponetta

  • Bart
  • 03-04-2009 09:01
  • 2841
  • 10

Gespot: Bandini 750 Saponetta

Ilario Bandini, een Italiaanse zakenman, racecoureur, racewagenbouwer en het belangrijkste; de oprichter van het exclusieve automerk Bandini. Voor velen misschien nog heel onbekend, voor andere klinkt het meteen bekend in de oren. Door de exclusiviteit van het automerk zie je Bandini's zelden of gewoon nooit op de openbare weg. Maar dat is veranderd toen kort geleden in Wernhout een Bandini 750 Saponetta werd gesignaleerd.

Roemrijk raceverleden

De Bandini 750 Saponetta trok meteen de aandacht door zijn lekkere motorgeluid en vooral mooie gestileerde koetswerk toen het exemplaar tot stilstand kwam bij de winkel AutoNet carbooks. Van deze uit 1957 afkomstige Bandini zijn er slechts negen gebouwd. Daarnaast heeft deze Bandini een zeer roemrijk raceverleden. Zo heeft deze 750 Saponetta in de handen van Italiaanse kampioen Giorgio Cecchani vele races in Italië gewonnen. Neem bijvoorbeeld de overwinning op het Vallelunga-circuit waar deze Bandini zowel eerste werd in zijn klasse als in het algemeen klassement. Nog leuker is dat de oprichter; Ilario Bandini himself geraced heeft in deze unieke Bandini. In het jaar 1960 of 1961 is deze auto volledig aangepast en is er een originele Bandini-motor in geplaatst. Ruim 15 jaar later, in 1977, is deze specifieke Bandini in Nederland gearriveerd.

Eindstreep

In het jaar 2000 is deze Italiaanse tweezitter gekocht door zijn huidige eigenaar. De eerste taak die moest worden volbracht was het weer in topconditie brengen van de originele carrosserie omdat de Bandini door zijn intensieve raceverleden veel te verduren heeft gehad. Op technisch gebied waren ook vele reparaties noodzakelijk. Maar na vele uren, dagen, weken en zelfs jaren was de eindstreep van het restaureren in zicht. Opvallend is dat deze Bandini volledig origineel is gebleven. Ook is dit een van de weinig Bandini’s die een originele Bandini-motor onder kap heeft.




Zeer rap

Het blok meet 987 cc en beschikt over een vermogen van iets meer dan 95 pk wat bij 7,200 tpm vrijkomt. Dit lijkt misschien weinig, maar door het extreem lage gewicht van ongeveer vijfhonderd kilogram is deze Bandini zeer rap. Acceleratietijden zijn niet bekend, maar de topsnelheid zou over de 200 km/h liggen. Schakelen doe je met een handgeschakelde vierversnellingsbak van OSCA. De volledig uit aluminium vervaardigde koets met chassisnummer 499843 wordt tot stilstand gebracht door geventileerde trommelremmen vóór van Stanguellini en achter door ongeventileerde trommelremmen. Rollen doet de Bandini op Dunlop racebanden die ‘gevuld’ zijn met Borrani Record 5J15 aluminium velgen.





Geschiedenis

Ilario Bandini assembleerde in 1946 een Fiat 1100 welke hij eerder helemaal had gedemonteerd en van de wereld had weggestopt zodat de Duitse concurrentie niets zou afweten van waar Ilario mee bezig was. Ilario Bandini had de Fiat 1100 helemaal opnieuw opgebouwd, had de ophanging aangepast en had eveneens het chassis gemodificeerd. Na deze ingrepen werd de koets volledig uit aluminium opgebouwd waar overigens de Turijnse carrosseriebouwer Rocco Motto verantwoordelijk voor was. Deze specifieke Fiat 1100 mocht als eerste de naam Bandini dragen. Ilario noemde de auto de Bandini 100. Later volgde er vele successen. Ilario – die op 18 april 1911 werd geboren – liet op 12 april 1992 het leven. Maar de naam Ilario Bandini – de Italiaanse zakenman, racecoureur en raceautobouwer – leeft nog altijd voort in de Bandini’s die er nog op onze planeet te vinden zijn.



Bekijk ook dit filmpje en zet je geluid extra hard zodat je kunt genieten van het motorgeluid.



Foto's door: Fernando Huyskens

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag