Gereden: Jeep Grand Cherokee SRT-8

Gereden: Jeep Grand Cherokee SRT-8

Aandacht, verbruik en brute power. Dat zijn drie woorden om een SRT-8 versie van de Jeep Grand Cherokee te omschrijven. Deze anabolen Bennie hadden wij tijdens een weekendje Nürburgring onder onze hoede om hem eens van binnen en buiten goed te bekijken. Er werd meer dan 1200 kilometer afgelegd met deze mastodont, genoeg tijd dus om hem beter te leren kennen.

In 2005 werd de Grand Cherokee SRT-8 onthuld op de autobeurs van New York. Deze SUV is dus al een tijdje op de markt. Echter in Europa is het nog steeds een bijzondere verschijning tussen de vele Cayenne’s en X5’en. Tijdens ons weekend hadden wij dan ook de enige SRT-8 onder onze kont die in de buurt van de Nordschleife te spotten was.





Eén van de dingen waar je mee te maken krijgt wanneer je je voorbeweegt in deze auto is aandacht. Zelfs tussen de exoten in Duitsland wordt je nagenoeg altijd nagekeken. Ook in Nederland zie je veel verbaasde gezichten. Deze aandacht is natuurlijk gevolg van het uiterlijk van deze auto. De gigantische bodykit is nog maar één van de dingen die het een opvallende auto maken. Aan de achterzijde zijn twee enorme uitlaten gemonteerd die continue een zeer diepe Amerikaanse roffel produceren. Chromen velgen van 20 inch maken het geheel af. Deze blokkendoos is dan ook een echte pimpbak. De donkere achterruiten laten niet zien wie er in de bolide zit. Met 50 Cent of andere hiphopmuziek op waan je je dan ook in het wereldje van de blitse ‘mooiboys’. Deze Grand Cherokee is een tikkeltje ordinair, maar dat is juist één van zijn sterke karaktereigenschappen.

De basis van de monsterlijke Jeep is een 5.7 liter V8 Hemi. Een vergrote cilinderinhoud brengt het totaal in de SRT op 6.1 liter, lekker Amerikaans zoals het hoort. Kleine aanpassingen aan de motor brengen het totaal vermogen op 425 pk en 569 nm aan koppel. Al het vermogen wordt naar alle vier wielen gestuurd en de aandrijving vindt plaats middels een vijftraps-automaat. Het onderstel is ook ontwikkeld door het Street Racing Technology–team. Een tamelijk hard en sportief onderstel heeft deze Jeep. Op de snelweg is het prima uit te houden maar op hobbelige wegen is het soms stuiteren. Off-road gaan rijden met deze bolide heeft dan ook totaal geen zin. Binnen korte tijd ligt je voorbumper er af.
Het verbruik van de auto is iets waar je u tegen mag zeggen. Op de terugweg naar Nederland wisten we bij een zeer relaxte rijstijl een gemiddelde van 17.2 liter per 100 kilometer neer te zetten. Zodra je al een paar keer gas gaat geven, gaat de teller al gauw naar 20 liter. Bij de aanschaf is het dus verstandig een kortingspas voor het tankstation aan te schaffen en flink wat zegels te gaan sparen. Het gemiddelde verbruik over 1200 km bedroeg dan ook 1 liter per 5.2 kilometer. Niet voor niets staat deze auto op de lijst van meest onzuinige auto’s ter wereld.




Het interieur is precies wat je van een Amerikaan kunt verwachten. Veel plastic en grote onderdelen. In deze auto is het alleen niet storend, de materialen zijn van hoge kwaliteit als je ze vergelijkt met sommige andere Amerikanen. Niet van zo'n hoog niveau als een X5, maar klagen is niet nodig. Ook vind je voorin weer van die achterlijke stickers zoals je in elke Amerikaan vindt. Deze geven bijvoorbeeld aan dat je niet hard mag rijden in deze SRT-8... De beenruimte achterin had wat ruimer mogen zijn. Voor iemand van 1.75m is het prima te doen maar boven de 1.85 meter wordt het al aan de krappe kant als de voorzetels niet een beetje naar voren staan. Waar de auto van buiten juist erg groot en log oogt, is hij van binnen juist erg compact. Dit komt waarschijnlijk ook door de relatief kleine ramen. Onze testauto was voorzien van allerlei opties zoals stoelverwarming, een dvd-speler voor- en achterin (voorin werkt deze alleen als je stilstaat) en nog vele andere opties. Voor het geld wat je betaald voor deze auto krijg je niet snel zo’n aangeklede bolide als deze SRT! Bij andere merken kom je al gauw boven de € 120.000,- uit.





Rijden met een sportwagen hebben wij al vaker gedaan. Echter wanneer je achter het stuur van een SUV als deze kruipt, gaat er een hele nieuwe wereld voor je open. Het opvallende uiterlijk krijg je direct mee wanneer je met meer dan 150 km/u over de Autobahn rijdt, mensen gaan eerder aan de kant dan dat ze voor je blijven hangen. Maar ook met een gangetje van 40 km/u krijg je extreem veel aandacht. Het front oogt buitengewoon imponerend. Het vermogen blijft iets wat extreem veel indruk op je maakt. Dit is dan ook de hart van de auto. Met continue de Amerikaanse V8 op de achtergrond gorgelend heb je soms de behoefte om het gaspedaal diep in te trappen. Bij een gangetje van 120 km/u houdt de motor zich wel netjes op de achtergrond. Maar deze auto koop je natuurlijk niet om altijd relaxt te rijden. Het vermogen is namelijk erg verslavend. Vooral de manier waarop meer dan 2000 kg zware bak naar de horizon wordt gesmeten is zowel voor omstanders als bestuurder bizar. Na vijf seconden accelereren is de 100 km/u bereikt en hierna blijft de auto gewoon keihard dooraccelereren. Niet op sportwagenniveau maar voor dit type voertuig toch erg snel. Inhalen is natuurlijk met deze SUV ook iets wat binnen no time gedaan is. De acceleratie van 80 naar 120 bedraagt minder dan vier seconden en dat is sneller dan menig sportauto. Voor rechte stukken loont de SRT-8 zich dan ook erg goed. Dit is dan ook één van de sterke punten van deze auto. Vooral de combinatie van een grote logge V8 en veel vermogen gaat super samen. Kleine foutjes als een hard onderstel en plastic interieur vergeet je snel zodra het pedaal naar beneden wordt getrapt. Ook niet geheel onbelangrijk zijn de remmen. Deze zijn voor de ruim 2100 kg wegende Jeep net iets te zwak. Ze hebben redelijk wat moeite om deze monster-SUV snel tot stilstand te brengen.




Zodra wegen overgaan tot bochtenwerk begint de aloude Amerikaanse discussie weer. Voor rechtuit is de V8 sterk genoeg om te spelen met het gewicht. Bij bochten merk je wel duidelijk hoeveel gewicht er voorin de auto hangt. Een Ford Ka is in staat korte bochten veel sneller te nemen... Maar dat is een beetje appels met peren vergelijken. Niet dat deze Jeep slecht is in bochtenwerk, maar het verschil met Europese autofabrikanten is erg duidelijk. Lange doordraaiers vind de Jeep nog wel leuk. De combinatie van een starre as en een matige handeling geeft hem toch wat minpunten.

De Jeep Grand Cherokee SRT-8 is eigenlijk een tamelijk doelloze auto. Dat is eigenlijk een minpunt maar anderzijds ook een pluspunt. Want niet iedere auto moet persé economisch verantwoord zijn. Je vergeeft hem zijn gebreken als autoliefhebber zijnde. De minpunten zijn vooral het verbruik, remmen en comfort. Wat rijeigenschappen betreft lopen de Amerikanen nog steeds achter op de X5 en Cayenne Turbo. De sterke pluspunten zijn het uiterlijk, het vermogen en het karakter. De minpunten van deze SUV vergeet je echter direct, zodra het gaspedaal weer eens gevloerd wordt. Want dan grijpen zowel de X5 als Cayenne in het niets. Voor dit geld koop je in Nederland geen enkele andere SUV die deze prestaties neerzet. Value for money is deze auto dan ook zeker. Een tikkeltje fout maar tijdens het weekend Nürburgring kwamen wij tot de conclusie dat voor deze auto geldt: Fout maar goud!




Een filmimpressie

Get the Flash Player to see this player.


Reacties op dit artikel