Fotoverslag: de 6 uur van Spa

Fotoverslag: de 6 uur van Spa

Het laatste weekend van september, een stralende zon en honderden racende klassiekers en oldtimers op het mooiste circuit ter wereld, Spa-Francorchamps. “The 6h. of Francorchamps” blijft een unieke ervaring. Zo uniek zelfs dat Sir Stirling Moss dit jaar besloot om nog eens zijn rijkunsten te tonen aan het stuur van een Osca.

Vanaf ’s ochtends negen uur werden de verschillende races gereden. Je zag onder andere de “Pre-War cars”: auto's uit de jaren ’20 en ’30. Blikvangers waren natuurlijk de Bugatti 35B uit 1926, een Aston Martin Le Mans (1933), A.M. Speed (1937), de Invicta Low chassis (1931), enkele Bentleys en zelfs een driewieler Morgan, gebouwd in 1928. Onbetaalbare wagens, die niet gespaard bleven van racegeweld tijdens hun 61 minuten durende race, met verplichte pitstop. Tien minuten na de finish stond de volgende reeks al klaar om hun race te beginnen.




Zaterdagmiddag om 16.00 uur werd dan het startschot gegeven voor de ‘6 uren van Francorchamps’. Een zes uur durende race, met nachtelijke tank-stops aan het tankstation naast de pits, met aan de start heel wat AC Cobra’s, enkele Shelby Mustang GT350’s, Aston Martin DB4, DB2 en twee Iso Bizzarinni Grifo’s. Wanneer deze achterwielaangedreven auto's de Raidillon op ‘schuiven’ is het altijd genieten van de ronkende motoren en gierende banden.







Eén wagen wilde ik absoluut op de foto: een Ford GT40 Roadster. Jammer genoeg werd het een foto van een zwaar gecrashte GT40 Roadster… Zonde! Gelukkig stonden er nog genoeg andere exclusieve oldies. Bizzarrini 5300, Ferrari 750 Monza, Ferrari 250TR, Porsche Carrera GTS, Kurtis 500C en één van mijn favorieten, de Maserati T61 ‘Birdcage’.










Maar het spectaculairste waren natuurlijk de races met de ‘oude’ F1-wagens en ‘Masters Sports Cars’ , Lola, Chevron, Ford GT40. Deze pure racewagens hebben nog maar weinig aan snelheid ingeboet en zorgden bij vele toeschouwers voor kippenvelmomenten en herinneringen aan lang vervlogen tijden waarin de jonge Ayrton Senna bij Lotus ‘John Player Special’ reed en z’n concurrent Alain Prost in de Mclaren ‘Marlboro’.




“Oke, oke… Antiek, klassieker gespot” beginnen sommigen waarschijnlijk te denken. Dan ga je gewoon even rondwandelen op de parking. Ongelooflijk wat daar allemaal bijéén stond. Het leek wel een Aston Martin showroom! Vanquish, Vanquish S, DB7, Virage, Vantage V8. Toen we onze wagen parkeerden stonden we achter een TVR 350C en een Porsche Cayman S Design Edition 1 en naast een Ferrari F430. Geen slecht gezelschap! Op de parking zag ik nog enkele Jaguars XKR’s, enkele Ferrari’s, een oude Ford GT40, een Bentley Flying Spur, Lotus Esprit V8, enzovoort.




Ook de raceteams zijn niet alleen fan van klassieke sportwagens. In de paddock stond nog ander mooi speelgoed: een Mercedes SLR Roadster, een Audi R8, een Lamborghini Espada, twee Donkervoorts, een Alpina D3 Biturbo, een Aston Martin DBS, Maserati GranTurismo, enkele AMG’s, een rode Ford GT en nog veel meer. Toen ik de vijfde Aston Martin Vantage van die dag aan het fotograferen was, zag ik in de verte opeens de ultieme supercar staan: de tweede Veyron in België. Mooi of niet mooi, daar kan je eindeloos over blijven discussiëren, maar het blijft toch wel een ongelooflijk staaltje technologie!







Zondagavond, om 18.00 uur finishte de zoveelste Cobra de laatste race van het weekend. Mijn SD-kaart was vol en mijn batterijen waren leeg. Nu nog een paar uurtjes rijden naar huis en beginnen met aftellen naar het volgende weekend Francorchamps!

Scorpion

Reacties op dit artikel