Custom car cleaning: deel 1

  • Ruud
  • 13-02-2009 16:12
  • 6208
  • 16

Custom car cleaning: deel 1

Ook auto's moeten gepoetst worden, daarom wordt het eens tijd om iemand aan het woord te laten die hier alles van weet. Bart van Custom Car Cleaning had onlangs een Ferrari 360 Spider uit 2001 over de vloer voor een grondige wasbeurt, als we het nog een wasbeurt mogen noemen. Dit is deel één van het verslag waarin het motorcompartiment, de velgen en het stoffen dak behandeld zullen worden. Het woord is aan Bart!

De lakconditie was mij niet bekend en zou bij het brengen van de wagen vast gesteld worden. Van de eigenaar kreeg ik volledig carte blanche om de wagen naar eigen inzicht te detailen. Op het eerste oog zag het er zeker niet slecht uit moet ik zeggen. Een nette en fris ogende wagen met hier en daar de normale gebruikerssporen. Logisch ook, de wagen werd bijna 8 jaar. Het bekende Ferrari rood oogde in eerste instantie nog altijd mooi vol van kleur. Toen ik het dak opende, en het gedeelte wat normaal onder de cabrioletkap ligt zichtbaar werd, was er toch zeker een kleurverschil waar te nemen. Ook hier had kleurfading en oxidatievorming huis gehouden. Tevens kwamen er lichte tot matige swirls en RDS’sen aan het licht toen de zon kort haar gezicht liet zien. Het loonde alleszins de moeite om snel aan de slag te gaan.

Allereerst ben ik begonnen met het reinigen van het motorcompartiment. Aangezien de motor op verschillende plaatsen ademt door open roosters hebben stof en regen vrije toegang. De hitte van de motor zorgt al snel voor een vaal aanzicht van de kunststofonderdelen.




Eerst is de gehele ruimte afgenomen met een APC en diverse microvezeldoeken. Aansluitend heb alles ingespoten met een ontvetter en deze ingewerkt met diverse kwasten en brushes. Daarna werd een citrusontvetter verneveld op 60 graden waarna het geheel nogmaals werd afgenomen met microfiberdoeken.





De uitlaatdemper was geoxideerd en oogde daardoor vrij mat. Deze heb ik behandeld met een metaal polish en nadien voorzien van een aluminium sealant. Nu was alles tenminste schoon en klaar om in een later stadium verder te detailen en de puntjes op de i te zetten.

Op deze foto zien we de rechterzijde behandeld en de linkerzijde nog niet:



Voor:


Na:


De voorbereidingen waren nu klaar. In een later stadium kon de motorruimte verder gedetailed worden.


De exterieurbeurt begint natuurlijk met een uitgebreide wasbeurt. Ik begin met het aanbrengen van een ontvetter in de wielkuipen en op de banden. De wielen worden gereinigd met een zuurvrije velgenreiniger en een arsenaal aan borstels/doeken/sponzen en kwasten.







In de tussentijd heeft een ontvetter zijn werk gedaan bij de uitlaatpijpen. Deze worden daarna op dezelfde manier als de wielen verder schoongemaakt.



Alle naden/kieren/instap en gehele onderzijde van de wagen wordt ingespoten met een citrusontvetter. Hier blijft meestal het grootste gedeelte van het vuil achter en dit kan wel iets extra’s gebruiken. De rest van de carrosserie wordt ingespoten met een préwash op 60 graden. Het vuil kan hierdoor mooi losweken en de wagen op een veilige manier verlaten. Alles staat in het teken om zo veel mogelijk vuil te verwijderen voordat het lakwerk überhaupt wordt aangeraakt.






Bij deze detailbeurt was ook de behandeling voor het cabrioletdak ingeboekt. Vaak wordt een dergelijk dak vergeten of denkt men dat het niet nodig is. Niets is minder waar. Ook het stof van het dak lijdt door de UV straling en verliest zijn kleur. Daarnaast is vogelpoep door zijn zuren een regelrechte aanslag op het materiaal. Verder kennen we micro-organismen, regenwater, die zorgen een groene aanslag, vooral in de naden. Het is dus wel degelijk belangrijk om het dak goed te verzorgen en te onderhouden.

Om te beginnen wordt het dak ontdaan van alle loszittend vuil. Een speciale cleaner gecombineerd met een zacht borsteltje zorgt voor een grondige dieptereiniging van het materiaal.


Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag