Bezoekje aan Techart

Bezoekje aan Techart

Leonsberg, een klein dorpje nabij Stuttgart. Een normaal mens zal het dorpje niets zeggen. Maar als echte petrolhead zal er een belletje gaan rinkelen. Eén van de meest beruchte tuners van Porsche heeft zich hier gevestigd. TechArt! Voor de Porsche rijder die net iets meer willen dan Porsche kan bieden. Aanpassing naar hoe de klant het precies wil. Niets is te gek, TechArt kan er voor zorgen. Tot in de details...




Tobias Beyer, verantwoordelijk voor de PR zal ons de tour door het walhalla van TechArt geven. Via de showroom begeven we ons naar de werkplaats. Het valt al gelijk op hoe schoon en geordend de werkplaats is. Hier worden de modellen nadat ze eerst grondig uit elkaar zijn gehaald en de wensen van de klant zijn doorgevoerd (die soms heel bizar zijn, maar daar komen we later op terug) weer in elkaar gezet. Het valt al gelijk op wat de nieuwe modekleur van tegenwoordig is. MAT natuurlijk!




Ook zien we hier de eerste 997 GT2 die voor een klant omgebouwd wordt tot GT Street RS. Geen misselijke auto met zijn 700 pk en een maximaal koppel van 860 Nm. Een auto waar de klant zeer waarschijnlijk heel tevreden over zal zijn. Hockenheim zal met goede stuurmanskunsten in 1.06:811 minuut gedaan kunnen worden. Als we een deur verder gaan komen we in de ruimte waar de motoren aangepast worden. Hier liggen verschillende motoren die klaar zijn om gemonteerd te worden of nog flink aangepast moeten worden.




We vervolgen de tour naar de ruimte waar de Porsche's gedemonteerd worden. Alles wordt gestript. Zo kan het leer naar wens voor de klant worden gemaakt en er kunnen zelfs hele minibars worden geïnstalleerd. Er was zelfs iemand die zijn opbergruimte voorin liet aanpassen om een aantal wapens in op te bergen. De auto die nu gestript werd is een Cayenne. Nu is eens goed te zien hoeveel electronica er in de auto’s van tegenwoordig is verwerkt, de spaghetti van de Italiaan is er niets bij! De meeste auto’s die bij TechArt aangepast worden zijn Cayenne’s. Dit omdat de optielijst van Porsche zelf meestal niet toereikend is. Alle gedemonteerde onderdelen worden per rek gesorteerd. Zo kan er niets mis gaan wanneer de onderdelen weer terug in de auto geplaatst moeten worden. Want je wilt toch geen stuur van een 997 Turbo in je Cayenne (of andersom).




We gaan verder naar de bekledingsruimte. Hier worden alle delen opnieuw van het naar eigensmaak in te vullen leer voorzien. En dat sommigen mensen een slechte smaak hebben zien we wel aan de geheel in Louis Vuitton stijl beklede stoel die klaar staat om gemonteerd te worden. Verder worden hier ook de stuurwielen opnieuw gestickt en je kan zien dat dit met grote zorg gebeurt. Echt met oog voor detail.




In de volgende hal (waar begrijpelijk geen foto's gemaakt mogen worden) staat het nieuwe model Carrera. Hier wordt al druk aangemeten en gepast voor de nieuwe bodykit die TechArt inmiddels al heeft uitgebracht. We lopen door naar de technische afdeling waar we een testrijder van TechArt spreken. Er wordt gevraagd of hij tijd heeft en nog veel belangrijker of er een auto vrij is om een "even" een ronde te rijden! Hij gaat even kijken en zal later terugbellen.




Vervolgens krijgen we nog een kleine rondleiding door de directie gangen, hier hangen verschillende prijzen die TechArt behaalde. Waaronder een bekende.. Namelijk de topspeed run op Nardo. Een goede derde plek werd behaald met 358.2 kilometer per uur.




Dan volgt er een telefoontje. De 997 Turbo GT Street Convertible is vrij en we kunnen even een rondje mee met de testrijder van TechArt. 730 pk in een cabriolet is een bizarre ervaring. Je hoort de turbo's opspinnen en BOOM! Weg ben je...







Get the Flash Player to see this player.


Reacties op dit artikel