AutoRAI 2011: Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell

  • Jeroen
  • 18-04-2011 12:23
  • 3315
  • 17

AutoRAI 2011: Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell

Dat de AutoRAI 2011 compleet verschilt met twee jaar geleden hebben de meesten van jullie al wel gezien. De opbouw van de beurs is weer als vanouds met echte stands. De zeecontainers zijn weer in de haven van Rotterdam en er mag weer geld worden uitgegeven. Iedereen die van dinsdag tot en met vrijdag naar de AutoRAI is geweest heeft hem niet gezien maar vanaf zaterdag had de beurs er weer een Nederlandse primeur bij. De SLS AMG E-Cell is namelijk vanaf afgelopen zaterdag tot en met het einde van de beurs in de Amsterdamse RAI te bezichtigen.

Het is voor het eerst dat Mercedes-Benz de elektrische SLS AMG laat zien aan het Nederlandse publiek. Jammer genoeg was de auto niet voor de gehele beurs beschikbaar en dus is er gekozen om vooraf de SLS AMG in Safety Car trim te tonen. De SLS AMG E-Cell is meteen de meest opvallende auto op de stand van Mercedes-Benz want de Duitsers hebben qua kleuren maar weinig inspiratie getoond. Zilverkleurig voert de boventoon bij Mercedes-Benz en met deze elektrische sportauto wordt daar verandering in gebracht.

AutoRAI 2011: Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell

De SLS AMG E-Cell is volledig elektrisch en wordt aangedreven door maar liefst vier elektromotoren. Deze elektromotoren produceren 533 pk en 880 Newton-meter koppel. De elektrische variant van de SLS AMG levert dus 38 pk in ten opzichte van zijn benzineslurpende Brüder maar door de elektroaandrijving is er wel veel meer koppel. Standaard heeft de SLS AMG 650 Newton-meter koppel en dus 880 Newton-meter in de E-Cell. Dat is maar liefst 230 Newton-meter meer!

Mercedes-Benz heeft, om meer neerwaartse druk te genereren, een nieuwe bodemplaat gemonteerd. De elektromotoren zijn bevestigd aan elk van de vier wielen waarmee de SLS AMG E-Cell dus vierwielaangedreven is. Om het gewicht zo optimaal mogelijk te verdelen zijn de batterijen zoveel mogelijk in het midden en achterin de auto geplaatst. Aan de voorzijde zien we een nieuwe spoiler, een wijdere grill en LED-verlichting in de koplampen.

Het interieur is bijna futuristisch te noemen. De versnellingspook maakt ruimte voor een drietal knoppen: Drive, Reverse en Park. Het middenconsole toont een 9,8 inch touchscreen waar de gebruiker allerlei nuttige informatie kan aflezen over de batterijen en aandrijving.

Mercedes-Benz zal de auto vermoedelijk in 2013 in productie nemen. Het productiemodel zal overigens niet veel verschillen van het prototype dat op de AutoRAI staat. Of de huidige kleur, AMG Lumilectic Mango, ook beschikbaar zal zijn is nog maar de vraag. Het matgeelgroen oogt nogal fluorescerend en onder de lampen op de AutoRAI erg fel. We raden dan ook aan om een zonnebril mee te nemen.

AutoRAI 2011: Mercedes-Benz SLS AMG E-CellAutoRAI 2011: Mercedes-Benz SLS AMG E-CellAutoRAI 2011: Mercedes-Benz SLS AMG E-CellAutoRAI 2011: Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell
AutoRAI 2011: Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell
AutoRAI 2011: Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell

Reacties op dit artikel