In gesprek met Spyker: brengt de B6 Venator Concept succes?

  • Emil
  • 11-03-2013 16:05
  • 2659
  • 4

In gesprek met Spyker: brengt de B6 Venator Concept succes?

Het merk Spyker, er is de afgelopen jaren zowel in negatieve als positieve zin volop geschreven over de avonturen van het sportwagenmerk uit Nederland. Dankzij een deal die rond kwam in december 2012 met het Chinese bedrijf Youngman heeft Spyker Cars de mogelijkheid zichzelf weer verder te ontwikkelen. In Genève spraken we met enkele heren van het management van het bedrijf over de B6 Venator Concept en de toekomstplannen van het merk. Het was een verhelderend gesprek over het bijzondere merk Spyker.

Natuurlijk waren er andere supercars die voorafgaand aan de beurs in Genève in de media een gigantische hype wisten te veroorzaken. Maar het moment dat Spyker een teaser de deur uit deed van de B6 Concept kwam als een grote verrassing. In hoeverre deze samenwerking met Youngman betekenis heeft gehad voor de komst van de conceptcar weten wij niet. Spyker leeft de slogan van het merk, Nulla tenaci invia est via, voor de volle 100 procent na. De slogan staat voor; Voor de volhouder is geen weg onbegaanbaar. Eigenaar Victor Muller is de drijvende kracht achter het merk dat door verschillende diepe dalen is gekropen maar nog steeds bestaat, in tegenstelling tot andere autofabrikanten die de afgelopen jaren verdwenen. Daar kun je alleen maar respect voor opbrengen. In Genève kregen we de mogelijkheid om met John Walton, Chief Commercial Officer, en Peter van Rooy, Global Sales Manager, te praten over de B6 Venator en de plannen van Spyker.

In gesprek met Spyker: brengt de B6 Venator Concept succes?Waarom Genève en waarom de B6 Concept
De Autosalon van Genève is wereldwijd de belangrijkste beurs op het gebied van automotive nieuws. Spyker is over de afgelopen jaren altijd aanwezig geweest op de beurs. Niet alleen zorgt de beurs voor een gigantische hoeveel exposure wereldwijd, het is ook een uitstekende beurs om in gesprek te raken met potentiële partners, kopers en geïnteresseerden in het product Spyker. Genève is de plek waar een Spyker gepresenteerd hoort te worden, samen tussen andere grote namen van de auto-industrie. De indruk die mensen in Genève krijgen is altijd blijvend en bepalend voor het vervolgtraject van een product als de B6 Venator.

Spyker Cars N.V. maakt geen doorstart maar geeft met de B6 Venator Concept nieuwe voeding aan het merk Spyker zegt Walton. Het idee achter de compacte sportauto is zorgen voor een merk dat toegankelijker wordt en Spyker op kortere termijn winstgevend kan maken. Bij het produceren van een supercar is winst maken erg moeilijk en er zijn slechts enkele autofabrikanten die dat hebben weten te realiseren, kijk naar Koenigsegg en Pagani. Dit zijn bedrijven die met een paar auto’s op jaarbasis zwarte cijfers kunnen schrijven. Met de B6 Venator wordt Spyker bereikbaar, maar ook is het een product die op de markt moet komen om de shareholders tevreden te houden. De sportauto moet de verkopen omhoog schroeven zonder de exclusiviteit te verliezen.

Wat kunnen we verwachten van de B6 Concept
Een uniek product met het DNA van het merk Spyker. Walton heeft het dan over het zeer gedetailleerde ontwerp, op maat gemaakte materialen en de uit de luchtvaart geïnspireerde elementen. Mensen kopen een Spyker om te genieten van autorijden in de meest pure vorm zonder de luxe van een Spyker te verliezen. Er is gekozen voor een V6 als instapper omdat het tegenwoordig belangrijker dan ooit is te letten op milieu-aspecten. Door het gebruik van carbon fiber, dat voor Spyker eenvoudiger te produceren is dan een aluminium body, blijft het gewicht van de auto laag, 1400 kg. Spyker streeft er naar om een gewicht van 1350 kilogram te behalen, inclusief bestuurder en vloeistoffen. De V6 motor is goed voor zo’n 380 pk. De topsnelheid ligt tussen de 175 mijl per uur en 185 mijl per uur, maximaal 295 km/u dus. Waar de productie zal plaatsvinden is nog niet helemaal bekend, daar wordt over gepraat met verschillende mogelijke partners.

De B6 Venator zoals hij op de markt komt is een uniek alternatief binnen het High Luxury Sports segment. Echte concurrenten zijn er volgens Walton niet omdat mensen een Spyker kopen als een derde of misschien zelfs zesde auto. Het is een alternatief voor iemand die wat anders zoekt en een auto wil die Bespoke wordt gebouwd. Een auto die is als een Engels maatpak of Italiaanse schoen, compleet voor jou gebouwd. Walton zegt expliciet daarbij, 'Wat is keuze', want we praten over een lifestyle product en dat is meer dan iets op vier wielen.

Welke markten liggen de kansen
Spyker hoopt van de B6 Venator wereldwijd zo’n 400 auto's op jaarbasis te verkopen. De afgelopen jaren hebben er verschuivingen plaatsgevonden in de markten van exclusieve auto's. Natuurlijk is de Verenigde Staten als automarkt belangrijk maar vooral interessant is de Russische markt. Hier heeft een exponentiële groei plaatsgevonden in korte tijd. Deze markt is heel belangrijk, ook gezien het feit dat in Moskou al een Spyker dealer zit, de König Motor Club. Andere markten waar aandacht op gevestigd wordt zijn Azië en het Midden-Oosten. Het zijn markten waar welvaart groeit en steeds meer mensen op zoek zijn naar een echt uniek product, de C8 Aileron en B6 Venator zijn dat. In dit geval zorgt de B6 Venator voor nieuwe voeding aan het merk Spyker.

Hoe ziet de toekomst van Spyker er uit?
Dit is natuurlijk een vraag waar je geen antwoord op kunt geven. Er zijn verwachtingen, maar die moeten eerst gerealiseerd worden. Begin 2014 wil Spyker de B6 Venator productieklaar hebben. Binnen 24 maanden komt er een nieuwe C8 Aileron. Op dit moment is Spyker aan het testen met een supercharger om de V8 Audi motor die in de C8 Aileron is te vinden krachtiger te maken. Er kan hier gedacht worden aan meer dan 500 pk. Spyker wil blijven focussen op het DNA van het merk en vanuit daar op basis van de geboekte resultaten verder kijken. De komst van de D12 Peking to Paris is nog steeds onderwerp waar veel over gesproken wordt. Mede doordat andere fabrikanten met een superluxe SUV komen, zoals Lamborghini, Maserati en Bentley, wil Spyker de auto op de markt brengen. Voor de Russische en Chinese markt is het een auto die het merk het succes kan bezorgen waar de bedrijf al jaren keihard voor werkt.

In gesprek met Spyker: brengt de B6 Venator Concept succes?

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag