In de etalage: GTA Spano

  • Max
  • 22-01-2016 08:54
  • 568
  • 1

In de etalage: GTA Spano

De GTA Spano is misschien een wat onbekende auto tussen alle Agera's, LaFerrari’s, P1’s, Veyrons en 918 Spyders die deze wereld rijk is. Toch hoort de Spaanse hypercar wel in het illustere rijtje thuis. Nu staat er eentje te koop in Marbella, een mooi moment om eens een artikel aan deze bijzondere auto te wijden!

Als je aan auto’s denkt en vervolgens aan Spanje komt er bijna meteen één merk naar boven drijven: Seat. Niet zo gek ook, aangezien Seat onder de vleugels van VAG een vrij grote speler is in de markt. Ze maken leuke auto’s, daar niet van, maar Spanje is op autogebied wel heel wat meer dan alleen Seat. Herinneren jullie je de Tramontana nog? Een merkwaardig vormgegeven apparaat dat in de sterkste uitvoering maar liefst 720 pk onder de kap heeft. Serieus spul dus! Een tweede bijzondere creatie uit het warme zuiden is de auto waarvoor dit artikel geschreven is: de GTA Spano.

De Spano wordt geproduceerd door het bedrijf GTA Spania in Valencia en werd voor het eerst officieel aan het publiek getoond op de Top Marques in 2010. In 2013 werd op de Autosalon van Genève een update van de Spano gepresenteerd, dat is dan ook meteen de versie die hier te koop staat. De aandrijving wordt verzorgd door een gemodificeerde 8 liter V10 die zijn roots vindt in de SRT Viper. Deze motor is gekoppeld aan een zeventraps transmissie met dubbele koppeling, het totaalplaatje is in de Spano goed voor 925 pk en 1220 nm koppel. Op een gewicht van 1400 kg laat het zich raden dat deze getallen een mooie uitkomst hebben: je schiet van 0-100 in 2,9 seconden en de topsnelheid bedraagt meer dan 370 km/h. Hierom hoort de Spano dus in het bovenstaande rijtje van hypercars thuis. Bovendien heeft de Spano een rol gespeeld in de in 2014 uitgebrachte Need for Speed-film, ook niet onverdienstelijk natuurlijk.

Het uiterlijk van de Spano staat, zoals bij alle hypercars het geval is, voor discussie open. Je rijdt zeker in een gewaagde auto rond, die met 100 geproduceerde exemplaren exclusiever is dan een P1 (375 stuks), een LaFerrari (499 stuks) of een 918 (918 stuks). Of ik er zelf eentje zou kopen als ik het geld had? Ik denk het niet, voor 1,5 miljoen euro is er een hoop ander leuks te koop. Toch is het mooi om te zien dat kleinere merken het nog steeds op durven te nemen tegen de gevestigde orde!

In de etalage: GTA Spano

Reacties op dit artikel