IAA 2017: Mercedes-AMG S 63 en S 65 facelift

  • Max
  • 13-09-2017 12:45
  • 589
  • 0

IAA 2017: Mercedes-AMG S 63 en S 65 facelift

Mercedes-AMG is goed vertegenwoordigd op de IAA. Waar veel merken het steeds vaker laten afweten op de grote beurzen, geeft het Daimler-concern volgas. Met een gelimiteerde editie van de G 63 en G 65, de langverwachte Project One en de facelift van de S 63 en S 65 Coupé/Cabriolet valt er genoeg te zien. De S krijgt zowel technische als visuele updates. What’s new?

Het grootste nieuws van deze facelift komt onder de motorkap van de S 63 vandaan. Bij de S 63 4Matic+ is de 5,5 liter grote V8 namelijk overboord gegooid en is de welbekende 4.0 liter grote biturbo-V8 uit de de E- en S 63 Limo gemonteerd. Ondanks de kleinere cilinderinhoud bedraagt het vermogen een gezonde 612 pk 900 nm koppel, daarmee levert het nieuwe blok 27 pk meer dan de vorige motor. De motor is gekoppeld aan de nieuwe AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-versnellingsbak met negen verzetten. In combinatie met de cilinderuitschakeling zou je dus relatief zuinig moeten kunnen rijden, maar wil je dat? NEE. Een andere leuke nieuwe feature is het volledig variabele 4Matic+, waarmee je desgewenst ook dikke drifts neer moet kunnen leggen. Niet dat je dat ooit gaat doen met zo’n sloep, maar het is leuk om te weten dat ‘ie het kan.

De V12 in de S 65 blijft hetzelfde vermogen van 630 pk houden, wat slechts marginaal meer is dan de S 63. Met meer vermogen ben je niet altijd sneller, het gaat erom hoe het vermogen op de weg wordt overgebracht. De S 63 zit door zijn slimme vierwielaandrijving namelijk in 3,5 seconden op de 100 km/h, waar de S 65 met zijn achterwielaandrijving de 100 onder het genot van veel wielspin bereikt in 4,1 seconden. Maar deze twee varianten moet je niet vergelijken op getallen. De rijervaring is totaal verschillend: wil je de brute V8 of de super soepele V12? De S 65 is namelijk een belevenis op zich, vanaf de 100 km/h haalt de V12 de V8 weer zonder moeite in om in één haal door te trekken naar ver boven de 300 km/h. Of de twaalfpitter de meerprijs van ruim 100.000 euro ten opzichte van de V8 waard is, staat ter vrije beoordeling.

De uiterlijke wijzigingen laten zich eigenlijk beperken tot de Panamericana-grille en de OLED-achterlichten. Die grille staat de S Coupé in mijn optiek trouwens totaal niet. Hij staat prachtig op de GT R en de E 63, maar de S-klasse verliest er een deel van zijn allure door. Achja, voetballers en rappers zullen er waarschijnlijk alleen maar beter van slapen. In het interieur zien we een nieuw stuurwiel en geüpdatete displays voor een betere informatievoorziening. Het ziet er allemaal weer fantastisch uit, maar die grille zou ik toch écht achterwege laten…



IAA 2017: Mercedes-AMG S 63 en S 65 faceliftIAA 2017: Mercedes-AMG S 63 en S 65 faceliftIAA 2017: Mercedes-AMG S 63 en S 65 faceliftIAA 2017: Mercedes-AMG S 63 en S 65 faceliftIAA 2017: Mercedes-AMG S 63 en S 65 faceliftIAA 2017: Mercedes-AMG S 63 en S 65 faceliftIAA 2017: Mercedes-AMG S 63 en S 65 faceliftIAA 2017: Mercedes-AMG S 63 en S 65 faceliftIAA 2017: Mercedes-AMG S 63 en S 65 faceliftIAA 2017: Mercedes-AMG S 63 en S 65 faceliftIAA 2017: Mercedes-AMG S 63 en S 65 faceliftIAA 2017: Mercedes-AMG S 63 en S 65 facelift

IAA 2017: Mercedes-AMG S 63 en S 65 facelift

Reacties op dit artikel