IAA 2017: Audi R8 RWS

IAA 2017: Audi R8 RWS Een schok gaat door de automobiele wereld. Audi, het merk dat verknocht is aan vierwielaandrijving, brengt voor het eerst een achterwielaangedreven auto op de markt: de R8 V10 Rear Wheel Series (RWS). Een spannende nieuwe richting voor het merk met de vier ringen!

Was het moeilijk voor Audi om met een R8 RWS te komen? Nee, naar alle waarschijnlijkheid niet. Veel van de technologie was namelijk al voorhanden in de vorm van de Huracán LP580-2. In theorie is het dus een kwestie van die aandrijflijn overzetten naar de R8 en je bent klaar. In de praktijk ligt het allemaal wat gecompliceerder, dus het is mooi om te zien dat Audi zoveel moeite doet voor een select groepje klanten. Van de R8 RWS zullen namelijk slechts 999 exemplaren gebouwd worden.

Onder de kap van de RWS ligt de 540 pk en 540 nm sterke V10 die we al kennen uit de reguliere R8. Helaas heeft Audi voor de RWS niet gekozen voor de 610 pk sterke krachtbron uit de R8 V10 Plus. Het deert niet: de RWS knalt naar de 100 km/h in 3,7 seconden en topt pas bij 320 km/h. Lijkt me snel genoeg. Met Audi Drive Select in standje ‘dynamic’ en het ESC in ‘Sport’ staat de R8 RWS gecontroleerde drifts toe, iets wat je uiteraard wil in een achterwielaangedreven supercar. Of het systeem geheel uit kan is ons niet bekend. Audi heeft helaas een historie van paternalistisch zijn wat dit betreft, dus we houden ons hart vast.

In uiterlijk opzicht vallen vooral de matzwarte grilles en de rode lijn over het dak op, die is geïnspireerd op de R8 LMS. Persoonlijk vind ik de R8 RWS een enorm gaaf totaalpakket. Audi durft eindelijk eens spannend te doen en achterwielaandrijving in haar straatauto’s te implementeren. We zijn benieuwd wat dit gaat betekenen voor de toekomst van Quattro GmbH...



IAA 2017: Audi R8 RWSIAA 2017: Audi R8 RWSIAA 2017: Audi R8 RWSIAA 2017: Audi R8 RWSIAA 2017: Audi R8 RWS

IAA 2017: Audi R8 RWS

Volgende Vorige

Meer artikelen:

Reacties op dit artikel

Nog geen reacties geplaatst...
close